توانمندی معلولان فعال در حوزه قرآن دیده شود
کد خبر: 4018315
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
در گفت‌و‌‌گو با ایکنا مطرح شد؛

توانمندی معلولان فعال در حوزه قرآن دیده شود

فعال قرآنی استان البرز گفت: باید کاری کنیم معلولان در همه بخش‌های جامعه از جمله جامعه قرآنی حضور داشته باشند و فراموش نکنیم مناسب‌سازی یک جامعه برای حضور معلولان فراتر از ایجاد رمپ است.

فلاح نژاد فعال قرآنی البرز

مراسم جشن روز جهانی معلول، روز جمعه، 12 آذرماه به همت مرکز آموزش و توانبخشی رویش با حضور مسئولان ساوجبلاغ در سالن سینمای 9 دی این شهرستان برگزار شد.

مهدی فلاح‌نژاد، فعال قرآنی استان البرز که تلاوت آیات قرآن این مراسم را برعهده داشت در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) برترین عبادت را تلاوت قرآن دانسته است، گفت: تلاوت قرآن علاوه بر اینکه از پاداش و ثواب اخروی برخوردار است بر روح، جان، فکر، عمل و رفتار انسان نیز اثرگذار می‌گذارد و بینش و اندیشه انسان را اصلاح می‌کند.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن آمده که مؤمنان کسانی هستند که وقتی قرآن تلاوت می‌شود بر ایمانشان افزوده می‌شود، گفت: قرآن کلام خداست و ما در هنگام تلاوت قرآن با خدای متعال سخن می‌گوییم.

این فعال قرآنی قرائت توأم با تدبر را سفارش پیامبر(ص) و امام علی(ع) دانست و یادآور شد: تعلیم و تعلم قرآن، تدبر در قرآن و تلاوت و خواندن آن سه وظیفه ما مسلمانان در برابر قرآن است.

فلاح‌نژاد درباره جایگاه معلولان در قرآن توضیح داد و گفت: قرآن كريم تنها كتاب آسمانی است كه افراد دارای معلوليت بينایی، شنوایی و حركتی را از نظر انسانی مساوی افراد عادی دانسته است. قرآن كريم نه تنها بر تعامل مثبت و انسانی و رفتار احترام‌آميز با معلولان تأكيد دارد بلكه كسانی‌ كه با تندخویی با معلولان برخورد كرده‌اند، را مورد عتاب خداوند قرار داده است.

نفر اول قرائت تحقیق بخش کارکنان بهزیستی البرز همچنین بر لزوم تولید محتواهای آموزشی قرآن برای معلولان تأکید کرد و گفت: جامعه قرآنی می‌تواند بخشی از توان خود را در اختیار معلولان قرار دهد و با تهیه و تولید نرم‌افزارهای آموزش قرآن برای گروه‌های مختلف هدف همکاری کند؛ اگر این افراد نیازهای معلولان را ببینند و برای رفع آنها در حوزه قرآنی کمک کنند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

این فعال قرآنی در پایان بیان کرد: انتشار و برجسته‌ کردن مطالبات گروه‌های مختلف معلولان و مطالبه‌گری از نهادهای توانمند در این حوزه و البته انتشار اخبار مسابقات قرآنی نابینایان می‌تواند منجر به ترغیب سایر نهادها در این حوزه شود. باید کاری کنیم معلولان و گروه‌های هدف در همه بخش‌های جامعه از جمله جامعه قرآنی حضور داشته باشند و فراموش نکنیم مناسب‌سازی یک جامعه برای حضور معلولان فراتر از ایجاد رمپ است و باید هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر به این موضوع نگاه شود.

انتهای پیام
captcha