«سرباز؛ قاسم سلیمانی» تنها زندگینامه مستند سردار دل‌هاست
کد خبر: 4012738
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
رحیمی در گفت‌وگو با ایکنا:

«سرباز؛ قاسم سلیمانی» تنها زندگینامه مستند سردار دل‌هاست

مصطفی رحیمی نویسنده «سرباز؛ قاسم سلیمانی» گفت: این کتاب، زندگینامه کامل و مستند سردار دل‌هاست که به وجوه گوناگون زندگی ایشان پرداخته و تمام حوادث در آن گزارش شده است.

زندگینامه مستند فرماندهی که چهل سال پوتین‌هایش را نیاویختمصطفی رحیمی، نویسنده کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» در گفت‌وگو با ایکنا درباره این کتاب گفت: کتاب‌هایی که تاکنون درباره شهید سلیمانی منتشر شده‌اند، بسیار متعدد و متنوع و با اسامی گوناگون هستند. اما بسیاری از آن‌ها از نظر استنادی، جایگاهی ندارند. اغلب آنها خاطراتی هستند که تدوین و در قالب کتاب منتشر شده است و با توجه به جذابیت این خاطرات، برخی از آنها نیز خواندنی شده است. با این وجود جای یک کتاب زندگینامه کامل و مستند که به وجوه گوناگون زندگی ایشان پرداخته و تمام حوادث گزارش شده باشد، احساس می‌شد.  
 
وی افزود: نگارش این اثر را به پیشنهاد انتشارات خط مقدم، از مهر سال ۹۹ آغاز کردم. در ابتدا تمام اسناد موجود جمع‌آوری شد اما با توجه به اینکه بخش بزرگی از کار شهید سلیمانی مربوط به مسائل امنیتی بود، از این رو تمام اسناد نه ممکن و نه به صلاح بود که در اختیار ما قرار داده شود. به همین دلیل اسنادی که امکان نشر داشت، در اختیار قرار گرفت. همچنین سعی کردم تمام کتب و اسناد کتابخانه‌ای و ... را نیز جمع‌آوری کنم و بر اساس آن شروع به نوشتن بیوگرافی کردم که سیر نگارش آن به صورت خطی است.
 
رحیمی ادامه داد: شروع این کتاب از تولد شهید سلیمانی در روستای قنات ملک است و تا شهادت ایشان در فرودگاه بغداد ادامه می‌یابد. بنابراین به دلیل خطی بودن سیر زندگینامه، سعی شده از نثری استفاده شود که خسته‌کننده نباشد زیرا کار‌هایی از این دست بسیار هستند که جنبه استنادی آنها قوی است اما به دلیل نثر خسته‌کننده قابل خواندن نیستند.  
 
وی در ادامه به شایعات درباره شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی در برخی از سخنرانی‌ها برخی از این شایعات را بیان کرده بود. یکی از این شایعات درباره نامه‌ای است که شهید سلیمانی آن را به امریکا فرستاده و نامه به دفتر رئیس ستاد ارتش امریکا، یعنی جایی که نباید می‌رفت، رفته و بعد او فهمیده که نامه شهید سلیمانی است و به خود لرزیده است که شهید سلیمانی آن را تکذیب و رد کرده است. در حالی که این شایعه را صدا و سیما نیز پخش کرده است. بنابراین چنین شایعاتی به ویژه در آثار اخیری که از وی منتشر شده، بسیار دیده می‌شود و من سعی کرد فکت‌های موثق تاریخی را مورد استفاده قرار دهم تا ارزش خواندن را داشته باشد.
 
این نویسنده تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زندگینامه‌نویسی‌های شهید سلیمانی در آثار منتشر شده دیده می‌شود، تک بعدی بودن آنهاست، یعنی برخی فقط به بحث حضور در جبهه ایشان توجه کرده و به مبارزه با داعش و حضور در سوریه و عراق و ... نپرداخته و یا بسیار کمرنگ و تک خاطره‌هایی از وی بیان شده است. بنابراین وقتی این شخصیت در رسانه‌ها و جراید خارجی به عنوان بزرگترین استراتژیست خاورمیانه یا فرمانده سایه‌ها مطرح می‌شود باید برای مخاطب تبیین شود که چرا این عناوین به وی داده شده است. از این رو در این کتاب سعی کردم این مسائل برای مخاطب روشن شود. ضمن اینکه وقتی این سیر خطی با شهادت ایشان به پایان می‌رسد، یک فصل به کتاب اضافه کردیم که به عنوان نقبی به درون بوده و به روحیات شهید سلیمانی پرداخته شده است. زیرا اگر این مسائل در میان خاطرات بیان می‌شد، با توجه به سبقه فعال سیاسی نظامی چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. از این رو در فصل مجزا به روحیات، معنویات، گرایشات فکری، علاقه به خانواده شهدا و دستگیری از مظلومان و مستضعفان و ... پرداخته شده است.
 
رحیمی در ادامه بیان کرد: بزرگترین درس این زندگینامه، یک نگاه لانگ‌شاتی و کلی به ۶۲ سال زندگی شهید سلیمانی است که می‌توان به روشنی سیر تطور و تکامل و رشد و ارتقای شخصیتی ایشان را دید و این بسیار تکان‌دهنده است. اما ایشان چند مرحله مهم در سال‌های زندگی خود داشتند که یکی از آن‌ها بحث جنگ تحمیلی است. این شهید، فرمانده تیپ و سپس فرمانده لشکر در زمان جنگ تحمیلی بود و پایگاه مردمی عجیبی در کرمان داشت و محبوب بچه‌های لشکر خود بود، خواندن این مقطع بسیار جذاب است. مقطع دیگر مربوط به سال‌های ۷۰ تا ۷۶ است که شهید سلیمانی در شرق کشور مأموریت می‌یابد که با اشرار و قاچاقچی‌های مواد مخدر و ... مبارزه کند و در کتاب با عنوان جدال با اشرار آمده است.  
 
وی جذابترین مقطع در کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» را فعالیت‌های برون‌مرزی این شهید دانست و گفت: در برهه‌ای از این مقطع، زمانی که طالبان به احمد شاه مسعود در دره پنجشیر حمله می‌کند، ایشان توپخانه را به وی می‌رساند که اتفاقات این رخداد، جالب و شنیدنی است و یا حضور وی در جنگ‌های ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه فلسطین که نقش پررنگی داشت، نیز بسیار جذاب است. همچنین حضور شهید سلیمانی در عراق و درافتادن با استراتژیست‌های امریکایی نیز خواندنی است. البته سردار شهید قاسم سلیمانی، شاید تنها سرباز و رزمنده‌ای باشد که از بیست سالگی تا حدود ۶۲ سالگی، پوتین‌هایش را نیاویخت. 
 
این نویسنده افزود: شهید سلیمانی در کنار شخصیت نظامی، شخصیت سیاسی سطح بالایی داشت و همزمان در قامت یک دیپلمات برجسته و تأثیرگذار نیز نقش‌آفرینی می‌کرد. توان مذاکره با افرادی چون ولادیمیر پوتین، اردوغان و ... را داشت و پوتین را مجاب کند تا نیروهایش را به سوریه منتقل کند. این بعد از شخصیت شهید سلیمانی کم‌نظیر یا بی‌نظیر است. وی توان بالایی در ایجاد اتحاد میان اقوام داشت و شاید همه این‌ها در میان سیاستمداران نیز کمتر دیده شود.
 
رحیمی تأکید کرد: در این کتاب سعی شده تمامی فکت‌ها و ماجرا‌ها محققانه و مستند و به دور از اغراق باشد؛ از این رو این کتاب می‌تواند دستمایه خلق آثار فرهنگی و هنری اعم از داستان، فیلم، سریال و ... قرار گیرد.
 
یادآور می‌شود؛ کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» به کوشش مصطفی رحیمی تدوین شده و به نگارش درآمده و به زودی به همت انتشارات خط مقدم روانه بازار نشر خواهد شد.
انتهای پیام
captcha