مدیریت نظارت بر جلسات آموزش قرآن متولی ندارد
کد خبر: 4003456
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
داوودی:

مدیریت نظارت بر جلسات آموزش قرآن متولی ندارد

مدرس و از اساتید جلسه‌دار تهران گفت: اگر حتی به شرایط پیش از کرونا نیز برگردیم، جایی وجود ندارد که نظارتی بر جلسات آموزش قرآن وجود داشته باشد و متولی برای این امر نیست و این موضوع در ایام کرونا نمود مضاعفی پیدا کرد.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز، 17 مهرماه با موضوع تداوم تعطیلی جلسات قرآنی و مؤسسات قرآنی از بهمن و اسفندماه 98 تاکنون به دلیل شیوع کرونا ویروس و عدم درنظرگرفتن جایگزین مناسب و مطلوب برای آن و اندیشیدن راهکارهای مناسب و الگوسازی به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت.

مجید داوودی، مدرس و از اساتید جلسه‌دار تهران طی ارتباط تلفنی با این برنامه درباره وضعیت فعلی جلسات سنتی قرآن، گفت: گلایه‌ای در این باره نوشتم که در خبرگزاری ایکنا با عنوان «ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن تعطیلی و بی‌توجهی مسئولان به جلسات قرآن» بر روی خروجی قرار گرفت و در فضای مجازی نیز دست به دست شد، اما با این وجود در حال حاضر جریان برگزاری جلسات قرآن، روند روبه جلو ندارد و با وجود اینکه قسمتی نیز از سوی برنامه افق به این موضوع اختصاص پیدا کرد، اما حرکت خاصی از طرف مدیریت متمرکز بر جلسات قرآن سراسر کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم دریافت بازخورد مطلوب از سوی اساتید قرآنی که بعضاً حرف‌هایشان اثرگذار است، ادامه داد: حتی مسئولان نیز واکنشی نسبت به این امر نداشتند و همین امر موجب ادامه دار بودن تعطیلی جلسات قرآن شده است و تعیین تکلیفی برای قرآن‌آموزان این جلسات نشده است. البته هرچند برخی از اساتید طی این ایام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلسات خود را حفظ کرده و برگزار می‌کردند، اما این موارد استثنا بودند.

داوودی بیان کرد: در شرایط کرونایی برای همه موضوعات پیگیری‌هایی انجام شده و در حال حاضر اندک اندک به روال عادی باز می‌گردند و محدودیت‌ها در حال کم شدن است، اما برای جلسات قرآن تدبیری اندیشیده نشده است و فردی نیست که این موضوع را پیگیری کند.

این مدرس قرآن اضافه کرد: اگر حتی به شرایط پیش از کرونا نیز برگردیم، جایی وجود ندارد که نظارتی بر جلسات آموزش قرآن وجود داشته باشد و متولی برای این امر نیست، مثلاً برای هیئات مذهبی، سازمان تبلیغات اسلامی متولی است و هیئات مذهبی باید از این طریق برای اخذ مجوز اقدام کنند یا سهمیه‌ها و حمایت‌هایی نیز از سوی دستگاه های متولی برای این هیئات در نظر گرفته می‌شود، اما متولی برای نظارت و مدیریت بر جلسات آموزش قرآن نیست و در ایام کرونا این موضوع مضاعف شد و نمود پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه در ایام معمولی نیز هیچ متولی برای جلسات سنتی آموزش قرآن وجود ندارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه هیئات مذهبی دارای متولی هستند، در ستاد ملی مقابله با کرونا، تعطیلی آنها نیر مطرح شد، به طوری که مسئولان وقت تصمیم گرفتند تا این هیئات با رعایت شرایط بهداشتی و پروتکل‌ها باز شوند، اما درباره جلسات قرآن، این اقدام انجام نشد.

داوودی با اشاره به اینکه حتی جلسات قرآن، دارای مجوز نیستند، ادامه داد: جلسه آموزش قرآن بنده دارای سابقه حدوداً 30 ساله است و این جلسه را از اوایل دهه 70 برگزار کرده‌ایم، اما هیچ جایی نیست که مدیریت و نظارت کند که این جلسه با چه مجوزی برگزار می‌شود. هرچند این جلسه در حسینیه و بیت شهید و مساجد با رخصت از هیئت امنا و امام جماعت مساجد به اعتباری که از اساتیدم کسب کردم، طی این سال‌ها برگزار شده است، اما هنگامی که جلسه برگزار می‌شود، هیچ دستگاه متولی برای نظارت بر این جلسات و قرآن‌آموزان نیست که شایستگی استاد جلسه را بررسی کند.

این مدرس قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا اگر جلسات قرآن به صورت حضوری برگزار شود با استقبال از سوی قرآن‌آموزان و خانواده‌ها همراه خواهد شد یاخیر؟ گفت: این موضوع چون تاکنون مطرح نشده است، نمی‌دانم، اما قطعا اگر چارچوب و استانداردهایی برای این موضوع تبیین شود، خانواده‌هایی که دغدغه نسبت به این موضوع دارند، دغدغه‌هایشان نیز از بین خواهد رفت.

یادآور می‌شود، برنامه افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناسی جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۰۰ از این شبکه رادیویی به صورت زنده به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha