موقوفه دره‌‌سید؛ بزرگ‌ترین موقوفه پلدختر / اراضی موقوفی در تصرف اهالی است
کد خبر: 4001097
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
مدیر اوقاف پلدختر مطرح کرد؛

موقوفه دره‌‌سید؛ بزرگ‌ترین موقوفه پلدختر / اراضی موقوفی در تصرف اهالی است

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه پلدختر با اشاره به ضعیف بودن این شهرستان از نظر تعداد موقوفات، گفت: موقوفه امامزاده سیدعلی(ع) واقع در دره‌‌سید به‌عنوان بزرگ‌ترین موقوفه این شهرستان شامل 115 هکتار زمین کشاورزی است که در حال حاضر در تصرف اهالی این منطقه قرار دارد که سال گذشته موفق شدیم سند بخشی از این اراضی را اخذ کنیم.

موقوفه دره‌‌سید؛ بزرگ‌ترین موقوفه پلدختر / اراضی موقوفی در تصرف اهالی استمحمود عبدالهی، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به وجود چهار بقعه متبرکه امامزادگان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بقعه متبرکه امامزاده سیدعلی(ع) به‌دلیل قرار گرفتن در دره‌‌ سید از جاذبه‌های گردشگری مناسبی برای جذب توریست و گردشگر برخوردار است که در این راستا اقداماتی در زمینه ساخت حسینیه و غرس نهال در اطراف این امامزاده انجام شده است.

وی با بیان اینکه موقوفه امامزاده سیدعلی(ع) واقع در دره‌‌سید پلدختر یکی از بزرگ‌ترین موقوفات این شهرستان است، ادامه داد: موقوفه مربوط به بقعه متبركه امامزاده سيدعلی(ع) دره‌سید شامل 115 هکتار زمین کشاورزی است که در حال حاضر در تصرف اهالی این منطقه قرار دارد.

عبدالهی با بیان اینکه این اراضی کشاورزی در روزگاران گذشته توسط اهالی منطقه وقف امامزاده سیدعلی شده است، افزود: سال گذشته موفق شدیم سند بخشی از این اراضی را بگیریم و برای مابقی اراضی که در تصرف اهالی است نیز اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس نیت واقفان، درآمد حاصل از موقوفه امامزاده سیدعلی(ع) دره‌سید باید برای خود بقعه امامزاده هزینه شود، اضافه کرد: بقعه متبرکه امامزاده دره‌سید به‌خاطر قرار گرفتن در منطقه‌ای جنگلی و واقع شدن در مسير غارهای كوگان و ماهيان، ظرفيت‌های لازم برای تبديل شدن به يک قطب مذهبی، توريستی و گردشگری را داراست و می‌‌طلبد طرح توسعه اين امامزاده همچون گذشته كه در اولويت كاری مديريت ارشد وقت استان بود در اين دوره نيز مورد توجه قرار گيرد.

وی مقبره سیدمحمد در معمولان را از دیگر بقاع متبرکه در این شهرستان ذکر کرد و افزود: این مقبره قبلاً از داشتن آب آشامیدنی مناسب محروم بود که در زمینه تأمین آب آشامیدنی اقداماتی انجام شد و با رایزنی‌های اوقاف و امور خیریه با آب و فاضلاب شهرستان به‌زودی مشکل آب آشامیدنی در این بقعه متبرکه حل خواهد شد.

محمودی به ساخت یک خانه عالم در جوار این بقعه متبرکه اشاره کرد و ادامه داد: برای رفاه حال زائران این بقعه متبرکه نیز در نظر داریم در اطراف امامزاده تا جایی‌ که زمین مناسب وجود داشته باشد نهال‌کاری کنیم.

مدیر اوقاف و امور خیریه لرستان به تصویب طرح جامع امامزاده سیدمحمد معمولان اشاره و اظهار کرد: بقعه متبرکه سیدسهم‌الدین در جاده رومشگان نیز از دیگر بقاع متبرکه پلدختر است که طرح جامع این امامزاده نیز در دست اجراست که فاز اول آن امسال به بهره‌‌برداری می‌رسد.

عبدالهی با بیان اینکه عمده موقوفات این شهرستان مسجد و وقف‌های انتفاعی است و پلدختر از نظر وقف منفعتی بسیار ضعیف است، اضافه کرد: موقوفه حیدروند که شامل سه هکتار زمین است طی چند سال گذشته در این شهرستان وقف شده است.

مدیر اوقاف و امور خیریه پلدختر تبلیغ در زمینه وقف در این شهرستان را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: در شهرستان‌هایی مثل پلدختر، کوهدشت، دورود، نورآباد و الشتر موقوفات نسبت به شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد کمتر است چون در این شهرستان‌ها به‌دلیل نبود ادارات اوقاف تبلیغات کمتری در زمینه وقف انجام گرفته است.

عبدالهی با بیان اینکه دلیل ضعف تبلیغات و فرهنگ‌سازی در رابطه‌ با اهمیت و انواع وقف، برخی از افراد وقف را فقط به مساجد می‌شناسند، اظهار کرد: باید در زمینه فرهنگ‌سازی وقف در بین مردم تلاش بیشتری داشته باشیم و خیرین و نیکوکاران را به سمت وقف سوق دهیم.

وی با اشاره به ضعیف بودن درآمدزایی بقاع متبرکه و موقوفات پلدختر و اینکه اقدامات انجام گرفته در بقاع متبرکه این شهرستان اغلب از محل کمک‌های دولت و هیئت‌امنای اماکن متبرکه و خیرین است، بیان کرد: امروزه نیاز است نیت واقفان به سمت وقف برای قرآن هدایت شود چراکه دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآن با مشکلات مالی مواجه هستند.

مدیر اوقاف و امور خیریه پلدختر، وقف با نیت کمک به ایتام و نیازمندان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت را از دیگر ضرورت‌های وقف در این شهرستان ذکر کرد و گفت: در قالب طرح «مهر تحصیلی» بسته‌های تحصیلی شامل لوازم‌التحریر، کیف، دفتر، مداد و... بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت معمولان توزیع شد.

انتهای پیام
captcha