اتحاد مردم افغانستان با طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گردد
کد خبر: 3994491
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲

اتحاد مردم افغانستان با طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گردد

یک تحلیل‌گر سیاسی ضمن تشریح وضعیت فعلی افغانستان گفت: تعامل امروز مردم افغانستان و طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گردد که مردم افغانستان از آمریکایی‌ها داشته‌اند و از این طریق، این مردم می‌خواهند به یک آرامش نسبی دست پیدا کنند.

اتحاد مردم افغانستان با طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گرددعلی‌اکبر فامیل کریمی، پژوهشگر و نویسنده و معاون اسبق سیاسی و امنیتی استاندار همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، درباره وضعیت فعلی این کشور اظهار کرد: دولتمردان افغانستان متوجه باشند که آمریکایی‌ها با رفتن خود چهره‌شان را آشکار و بخشی از حضور پنهان خود را در قومیت‌ها و مذاهب می‌توانند حفظ کنند که در این صورت مردم افغانستان روی آرامش به خود نخواهند دید.

وی ادامه داد: اگر حاکمان امروز افغانستان به بحث مرتجعین توجهی نکنند مردم افغانستان را در باتلاقی عمیق‌تر گرفتار خواهند کرد و نباید اجازه دهند لایه‌های صهیونیستی و جریان تکفیری به این جریان مرتجعین نفوذ پیدا کند که در این صورت مردم افغانستان گرفتار خواهند شد.

فامیل کریمی با بیان اینکه مردم افغانستان از ظلم و ستم و تجاوز آمریکایی‌ها به ستوه آمده و به طالبان روی خوش نشان داده‌اند، افزود: هنوز هم افغانستان در نسخه پیچیده‌ای جلو می‌رود و دولتمردان و مردم این کشور باید هوشیار باشند.

نگاه آمریکا به افغانستان تجاوز و تخلیه ذخایر این کشور  است

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در طول 20 سال اخیر خواص و عوام مردم این کشور را بازیچه خود کرده‌اند و از آن‌ها به عنوان مهره‌ای برای تجاوز و استعمار بیشتر این کشور استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: سابقه این استعمار و اشغال در تاریخ معاصر وجود نداشته است حتی قبل از اشغال آمریکایی‌ها این کشور توسط شوروی اشغال شده بود اما تجاوزات آن‌ها نیز به حد آمریکایی‌ها نبود.

این پژوهشگر سیاسی گفت: آمریکایی‌ها هر کجا که در این کشور حضور پیدا کرده‌اند برای اصلاح و سازندگی و ترمیم زخم‌های مردم نبوده بلکه هدف تجاوز و تخلیه ذخایر این کشور بود.

وی ادامه داد: با ادامه این روند مردم متوجه شدند که با این همه ظلم و ستم و بدون دلیل کشتن مردم راه به جایی نخواهند برد و از این رو مقاومت مردم شکسته شد.

فامیل کریمی با تأکید بر اینکه جریان صهیونیسم را نمی‌توان در این اتفاقات نادیده گرفت، افزود: از روزهای اولی که آمریکایی‌ها وارد این کشور شدند جایگاه و نقش صهیونیسم‌ها به خوبی مشخص بود اما از این داستان کسی نامی نمی‌برد، اتفاقاتی که برای دیپلمات‌های ایرانی رخ داد قطعاً زیر علم صهیونیسم‌ها بود به طوری که حتی طالبان را در آن مقطع به حیرت برد.

افغانستان؛ پاتوقی برای کشورهای اروپایی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پس از حضور آمریکایی‌ها افغانستان پاتوقی برای کشورهای اروپایی شد، افزود: تا آن زمان این کشورها نه افغانستان را می‌شناختند و نه از ظلم به مردم این کشور چیزی می‌دانستند اما به این کشور لشگرکشی و میدانی فراهم کرده تا در آنجا مانور و پاتوقی داشته باشند و بستری ایجاد شد برای تجاوزها و استعمارهای بعدی این کشورها. در چنین شرایطی مردم متوجه شدند که توسعه نخواهند یافت و غیر از اینکه نوکر این کشورها باشند اتفاقی برای آن‌ها رقم نمی‌خورد.

وی تأکید کرد: در شهرهای بزرگ افغانستان به خوبی عدم توسعه و آزادی دیده می‌شود، ده‌ها بار مراسم‌های سنتی این مردم بمباران شده است، در دل کابل انفجارهایی رخ می‌داد که بیش از 200 نفر کشته می‌شدند درحالی که در این شهر 150 هزار نیروی نظامی و امنیتی حضور داشتند و کابل در قبضه آمریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: کابل در این حد ضعیف نشده بود که حتی امنیت اطراف پایگاه‌های خود را حفظ کند، این داستان‌ها پشت پرده‌هایی داشت که کاملاً رد پای آمریکایی‌ها در آن مشخص بود.

اتحاد مردم با طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گردد

این پژوهشگر سیاسی گفت: تعامل امروز مردم افغانستان و طالبان به زخم‌های کهنه‌ای برمی‌گردد که مردم افغانستان از آمریکایی‌ها داشته‌اند و از این طریق این مردم می‌خواهند به یک آرامش نسبی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: شکنجه‌ها و ممنوعیت‌های سنگین آمریکایی‌ها بستری را فراهم کرد که طالبان بتواند افکار عمومی را با خود همسو کند و حداقل در برخوردهای اولیه رویه خود را عوض کند.

فامیل کریمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با خواص در افغانستان همان کاری را کردند که با عوام کرده بودند، افزود: در دولت آخر مهره‌هایی به کار بردند با اینکه افغانی بودند اما شش دنگ در اختیار غرب بودند و ارتباط ویژه‌ای با موساد داشتند اما غافل از اینکه در درون مردم انسان‌ها و جریانات فکری قوی این تحولات را رصد می‌کند.

وی یادآور شد: در مورد آخرین رئیس جمهور افغانستان، عنصری ضد مردم افغانستان بود. عقبه او و اقداماتی که داشتند کاملاً گویای این مطلب است.

افغانستان درسی برای همه

فامیل کریمی تأکید کرد: در جریان اتفاقات افغانستان، نگاه برخی از همسایگان و البته برخی از جریان‌های فکری داخل کشور این بود که پس از گذشت چندین سال از حضور آمریکایی‌ها در این کشور، افغانستان بیش از جمهوری اسلامی پیشرفت کرده و با مقایسه ارزش پول افغانستان و ایران، ارتش این کشور و... می‌خواستند به جمهوری اسلامی تو سری بزنند و بگویند افغانستان با متدهای آمریکایی توانست توسعه پیدا کند و این افراد بسیار در این راستا قدم و قلم زدند که اکنون با وضعیت جدیدی که برای افغانستان رقم خورده باید بابت تحلیل‌های اشتباه خود پاسخگو باشند و از مردم عذرخواهی کنند.

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها دقیقاً همین نسخه را در عراق و سوریه پیچیدند اما ما امروزه نتایج اقدام جسورانه و شجاعانه و تدابیر و تفکر عمیق سردار سلیمانی را می‌بینیم که چگونه تأمین کننده آرامش کشور بودند.

انتهای پیام
captcha