رژیم مصرف رسانه‌ای؛ گام اول سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3962210
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

رژیم مصرف رسانه‌ای؛ گام اول سواد رسانه‌ای

همانطور که بدن انسان به‌طور طبیعی برای حیات خود به مواد غذایی نیاز دارد، روح انسان نیز باید تغذیه شود و اطلاعات یکی از نیاز‌های مصرفی روح انسان است.

رسول قاسمی، مدرس و فعال در حوزه سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به اهمیت فهم مفهوم رژیم مصرف رسانه‌ای و لزوم آشنایی با آن، اظهار کرد: همانطور که بدن انسان به‌طور طبیعی برای حیات خود به مواد غذایی نیازمند است، روح انسان نیز باید تغذیه شود و اطلاعات یکی از نیاز‌های مصرفی روح انسان است.

وی با اشاره به اینکه کل اطلاعاتی که یک انسان قرن ۱۸ در طول عمر خود دریافت می‌کرد برابر اطلاعاتی است که انسان عصر حاضر در طول یک روز دریافت می‌کند، افزود: در برابر این مطلب سؤالی پیش می‌آید و آن اینکه آیا روح انسان به تمام اطلاعات نیاز دارد و شاید مثال بهتری که برای درک این مسئله باید به آن اشاره کنیم اینکه فرض کنید به یک مهمانی دعوت شده‌اید که جلویتان سفره‌ای طولانی با انواع پیش غذا‌ها و غذا‌های اصلی پهن شده؛ اگر قرار باشد از همه این غذا‌ها به هر اندازه میل کنید، قطعاً دچار سوء هاظمه می‌شوید بنابراین لازم است که شما خود را محدود کنید به انتخاب برخی از غذا‌ها و به میزان نیاز خود از این سفره رنگین بردارید.

قاسمی تصریح کرد: در مصرف رسانه‌ایی نیز به این ترتیب است، امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که روزانه در معرض میلیون‌ها روزنامه، مجله، کتاب، خبرگزاری، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، سایت‌های اینترنتی و ... هستیم و برای اینکه دچار سوء هاظمه اطلاعاتی نشویم باید جلوی این حجم اطلاعات که هرگز به برخی از آن‌ها نیاز نداریم را بگیریم.

مدرس و فعال حوزه سواد رسانه گفت: نیاز نیست انسان هر محتوایی را بخواند، ببینید و یا بشنود و یا در هر گروه و شبکه اجتماعی عضو شود، این باور که هر مطلبی ارزش یکبار خواندن را دارد امروزه چندان طرفداری ندارد. مصرف رسانه‌ایی باید به تناسب نیاز و احتیاج ما باشد که از فعالیت‌های مهم و اساسی زندگی مثل مطالعه، ورزش، هنر، خانواده و ... باز نمانیم و اصطلاحاً به اعتیاد رسانه‌ای مبتلا نشویم.

قاسمی تصریح کرد:، اما محدود بودن رژیم مصرف رسانه‌ای کافی نیست و بازگشت به مثال قبل که اگر از بین غذا‌های موجود در سفره یک غذای فاسد وجود داشته باشد به هر میزان هم کم مصرف شود باز انسان را مسموم می‌کند، بنابراین استفاده از مواد غذایی مضر حتی به میزان ناچیز به سلامت جسمانی آسیب می‌رساند.

وی اظهار کرد: اطلاعات و محتوای نامناسب نیز به سلامت روح لطمه می‌زند همانگونه که ما هر غذایی را نمی‌خوریم و هر نوشیدنی را نمی‌نوشیم، هر فیلم، هر کتاب، هر عکس، هر موسیقی و در نهایت هر محتوایی را نباید ببینیم و بشنویم، بنابراین هر رژیم مصرف رسانه‌ای خوب باید محدود و مشروط باشد.

مدرس و فعال حوزه سواد رسانه با بیان اینکه چگونه رژیم مصرف رسانه‌ای بگیریم به راه‌کار‌های عملی در رژیم مصرف رسانه‌ای از جمله «زمان مشخص را برای استفاده از رسانه و اینترنت معین کنید برای مثال شما در طول شبانه روز یک ساعت معین را برای حضور در فضای مجازی انتخاب کنید بدین ترتیب اطرافیان شما زمان حضور شما را به خاطر سپرده و انتظار پاسخگویی از شما در ساعات غیر را ندارند»، «ساعت‌ها، روز‌ها و هفته‌های بدون اینترنت را تجربه کنید مثلاً تصمیم بگیرید یک روز از اینترنت استفاده نکنید و به کار‌های دیگر بپردازید»، «از زمان‌های پرت برای استفاده از رسانه و گشت‌وگذار در فضای مجازی استفاده کنید»، «در لحظات طلایی ورود و خروج به منزل، صرف نهار و شام و تماشای تلویزیون مطلقاً از گوشی استفاده نکنید و یا در حالت پرواز قرار دهید»، «حتماً زمانی را به ورزش، مطالعه و درکنار خانواده بودن اختصاص دهید»، «فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی محدود کنید. از یک یا دو پیام‌رسان بیشتر استفاده نکنید» اشاره کرد و افزود: سعی کنید به قوانینی که خود وضع کرده‌اید پایبند باشید و هر از چند گاهی درخصوص مضرات استفاده بیش از حد از اینترنت و رسانه با خانواده و اطرافیان صحبت کنید.

قاسمی در پایان تصریح کرد: یادمان باشد رژیم مصرف رسانه‌ایی مانند گرفتن رژیم غذایی کار دشواری است پس از همین امروز شروع کنید.

انتهای پیام
captcha