بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در موسسات قرآنی
کد خبر: 3960488
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در موسسات قرآنی

محمدجواد پناهی گفت: اتحادیه تشکل‌های قرآنی در تلاش است برگزاری کلاس‌های علمی، سطح علمی افراد را افزایش دهد و امیدواریم که از سال آینده بتوانیم دانشجویان علوم قرآنی را به موسسات قرآنی وارد کرده و از دانش آن‌ها که به‌نوعی به روز هستند، بهره ببریم.

بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان علوم قرآنی در موسسات قرآنیبه گزارش ایکنا، روز گذشته 27 اسفندماه، همزمان با ولادت امام‌حسین(ع)، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب معاون قرآن و عترت و یوسف امینی قائم‌مقام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با حضور در منزل استاد محمدجواد پناهی؛ قاری بین‌المللی قرآن کریم با وی دیدار کرد و از زحمات ارزنده وی در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی تقدیر شد.

پناهی در این دیدار اظهار کرد: امروزه متاسفانه به دلیل دغدغه‌های دیگری که در زندگی مردم وجود دارد، یکی از نگرانی‌های اصلی ما این است که امروزه هیچکس دغدغه فرهنگی جامعه را ندارد و دولت هم هیچگونه توجهی به این موضوع نمی‌کند، این بی توجهی‌ها می‌تواند معضلاتی را به جامعه وارد کند که این آسیب‌ها می‌تواند در تربیت فرزندان، معاشرت‌های افراد و در مجموع، در زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود.

وی عنوان کرد: امروزه با وجود اینکه بسیاری از موسسات قرآنی ما که از این طریق به نوعی درآمدزایی می‌کردند، به‌دلیل شیوع کرونا، شاهد تعطیلی ۷۰ درصدی آن‌ها هستیم که در حقیقت این امر یکی از معضلات اقتصادی است که کرونا به حوزه فعالیت‌های قرآنی وارد کرده است.

این پیشکسوت قرآنی خاطرنشان کرد: در حقیقت ما باید دید خود را نسبت به فضاهای آموزشی، جلسات و موسسات قرآنی تغییر دهیم و با دید جدیدی این امور را پیش ببریم که این امر نیز از طرفی بستگی به حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و از این رو انتظار داریم که این اداره‌کل نیز در این بحث ورود بیشتری داشته باشد و نمی‎توان از نهادهای دیگری انتظار داشت چرا که سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی دیگر از نهادهایی است که می‌تواند حمایت‌هایی را در این راستا داشته باشد.

پناهی با اشاره به کمک‌ها و حمایت‌هایی که به موسسات قرآنی در پی شیوع کرونا اعطاء شده است، عنوان کرد: مبالغی که در اختیار موسسات قرآنی قرار گرفته است، نمی‌تواند کمک حال خوبی برای آن‌ها باشد.

وی بیان کرد: همچنین اتحادیه تشکل‌های قرآنی هم سعی داشته است که با برگزاری کلاس‌های علمی، سطح علمی افراد را افزایش دهد و امیدواریم که از سال آینده بتوانیم دانشجویان علوم قرآنی را به موسسات قرآنی وارد کرده و از دانش آن‌ها که به‌نوعی به روز هستند، استفاده کنیم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: در حقیقت با وارد کردن نیروهای جوان به این موسسات بدین جهت است که بتوانند فعالیت بهتری در این موسسات داشته باشند که امیدواریم در سال آینده این کار صورت گیرد، همچنین تصمیم داریم که با اساتید دانشگاه در بحث‌های علوم قرآنی تفاهم‌نامه‌هایی را داشته باشیم که این افراد را نیز به موسسات قرآنی تزریق کنیم تا به لحاظ علمی بتوانیم اقدامات بیشتر، بهتر و موثرتری را شاهد باشیم.

پناهی با بیان اینکه موسسات باید به سمت توانمندسازی حرکت کنند، افزود: اما این در حالی است که امروزه هیچ یک از موسسات ما قاری‌پرور و حافظ‌پرور نبودند و البته برخی از موسسات نیز در حوزه قرائت فعالیت‌هایی را داشته‌اند، اما هنوز آنگونه که باید حافظ قوی به جامعه ارائه نکرده‌اند که در مسابقات اوقاف و امور خیریه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی اظهار کرد: در واقع بحث قرآن در جامعه امروزی بسیار کمرنگ شده که این امر به آموزش و پرورش بازمی‌گردد و این در حالی است که فرزندان ما نیز از فضای قرآن بسیار فاصله گرفته‌اند و همین امر به یکی از معضلات جامعه ما تبدیل شده است.

برنامه‌های دینی و قرآنی نیاز به بازنگری دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این دیدار بیان کرد: در دوران کرونا کمک‎هایی که به اصحاب فرهنگ و هنر شد، کمک‌های خوبی بود و خراسان رضوی نیز در بین سایر استان‌های سراسر کشور رتبه اول و در بین سایر دستگاه‌های استان نیز رتبه دوم را در جهت دریافت این وام‌ها داراست.

مروارید بیان کرد: نمایشگاه کتاب امسال برای اولین بار در کشور به صورت مجازی برگزار و با استقبال خوبی نیز مواجه شد، به‌گونه‌ای که بیش از 60 میلیارد تومان فروش کتاب را به خود اختصاص داد که 6 میلیارد تومان از این رقم مختص استان خراسان رضوی است.

وی عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که کرونا به وجود آورده است، تغییر مدل‌های فرهنگی جوانان است که نرم‌افزار شاد هم به این موضوع دامن زده است و به دلیل تعطیلی مدارس دسترسی افراد و به‌ویژه دانش‌آموزان به فضای مجازی را آسان کرده است. متاسفانه در این میان هنوز هیچ یک از نهادها فرصتی پیدا نکرده‌اند که این موضوع را غربالگری، طبقه‌بندی و هدایت کنند و این در حالی است که در تمام دنیا این طبقه‌بندی‌ها انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه در طی یکسال اخیر به دلیل شیوع کرونا تمامی حرم‌ها، اماکن مقدسه و جلسات انس با قرآن، عمدتا تعطیل بوده‌اند، در حقیقت برنامه‌های دینی و قرآنی نیاز به بازنگری دارند تا بتوانند فعالیت‌های خود را با قوای بیشتری ادامه دهند.

مروارید اظهار کرد: با توجه به اینکه در فرهنگ که مهم‌ترین آن کتاب است، ۱۰ پلتفرم مطلوب برای خرید و خواندن کتاب به صورت ملی و استانی وجود دارد که در این صورت افراد دیگر رغبتی پیدا نمی‌کنند که برای تهیه کتاب به کتابفروشی مراجعه کند که این امر باعث شده مدل‌های توزیع و رجوع به منابع، با انقلابی مواجه شوند که حدود یک سال است که شاهد این انقلاب هستیم.

در حوزه مباحث دینی آنگونه که باید سرعت تحول نداشته‌ایم

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که امروزه با توجه به سرعت تحولی که وجود دارد، ما در مباحث دینی و مذهبی سرعت مناسبی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم با این سرعت، فرآورده‌های دینی، کلاس‌های قرآن، کلاس‌های اندیشه‌ای و آموزه‌های تربیت دینی و معنوی را در فضای مجازی بازسازی کنیم که در حقیقت این سرعت تحولات می‌تواند فرصت خوبی برای ما باشد تا نهادها این دغدغه لازم را پیدا کنند و با یکدیگر همسو شوند که در این صورت قطعا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در این راستا باشیم.

مروارید اظهار کرد: فرهنگ، امری است که در گذشته مظلوم بوده و همچنان هم مظلوم واقع شده است که آسیب‌های این امر را می‌توان در اجتماع شاهد بود و به دنبال این امر نیز باید برای رفع این آسیب‌ها و مشکلات هزینه‌های زیادی را صرف کرد، این در حالی است که بحث‌هایی مانند تخریب محیط زیست، افزایش دعواها، مباحث خانودگی، چالش‌های ازدواج و... نشان می‌دهند که در گذشته سعی می‌شده است که تمامی این موارد تبدیل به یک فرهنگ نشوند و اما امروزه ما شاهد این امر هستیم که این موارد برای جامعه ما تبدیل به یک مباحث عادی شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه تاثیرگذاری‌ها متفاوت شده است، تصریح کرد: اگر زمانی به طور سنتی کلاس‌ها و سخنرانی‌ها طیفی از مردم را پوشش می‌داد، امروزه همان دسته از مردم نگاهشان به فضای مجازی است، این در حالی است که طبق آخرین دیداری که با امام جمعه مشهد داشتیم، دغدغه ایشان نیز این بود که دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید به مقوله فرهنگ توجه داشته باشند و دستگاه‌ها نیز باید در این راستا فعالیت بشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: منابع معنوی و فکری ما باید مدل‌های تکنولوژی خود را تغییر دهند که متاسفانه این کار صورت نگرفته و اگر هم برخی از آن‌ها این کار را انجام داده باشند، با تاخیر این کار صورت می‌گیرد.

108میلیون تومان اعطای وام به 70 موسسه قرآنی استان

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این دیدار اظهار کرد: در حقیقت به موسسات قرآنی کمک‌های مستقیمی شده است به گونه‌ای که به 70 موسسه قرآنی کمک‌هایی از محل اعتبارات تهران اعطا شده است و مبلغی بالغ بر ۱۰۸ میلیون تومان به در راستای استمرار فعالیت‌های موسسات قرآنی کمک‌ شده که خوشبختانه کمک‌های خوبی هم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز سعی داشته‌ایم که به پیشکسوتان و فعالان قرآنی کمک‌هایی را داشته باشیم و اجازه نداده‌ایم که کرونا بیشتر از این به جلسات قرآنی آسیب وارد کند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: ما سعی داریم که نمایشگاه قرآن سال آینده را هم به‌صورت مجازی برگزار کنیم و همچنین بنا داریم که آن دسته از موسساتی که در استان توانمند هستند و همچنین آن دسته از غرفه‌دارانی که محصولات قرآنی دارند را برای شرکت در نمایشگاه مجازی قرآن سال آینده به تهران معرفی کنیم.

بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان علوم قرآنی در موسسات قرآنی

انتهای پیام
captcha