کرسی‌های علمی برای بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در عرصه تاریخ تشکیل شود
کد خبر: 3959404
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
حجت‌الاسلام محمدیان خواستار شد:

کرسی‌های علمی برای بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در عرصه تاریخ تشکیل شود

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های کشور خواستار تشکیل کرسی‌های علمی برای بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در عرصه تاریخ شد.

تشکیل کرسی‌های علمی برای بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در عرصه تاریخبه گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از نرم‌افزار حدیث ولایت، امروز، 23 اسفندماه، با حضور حجج اسلام محمد محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های کشور و محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، برگزار شد. 

حجت‌الاسلام محمد محمدیان در این مراسم بیان کرد: اگر انصاف داشته باشیم، در فضای نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی عمیق علمی، توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار راهگشا خواهد بود؛ در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها که یکی از وظایف مهم آن بحث دروس معارف اسلامی است، یکی از دغدغه‌ها به‌روزرسانی این مباحث و ارائه محتوای فاخر و مفید است؛ در طول سال، میلیون‌ها ساعت درس معارف برای جوانان مطرح می‌شود و ما از آثار شهیدان صدر، مطهری و بهشتی استفاده کرده‌ایم، ولی توجهی به آثار رهبر معظم انقلاب نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: وقتی کتاب طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن به دست ما رسید، متوجه شدیم از بهترین متون برای دروس معارف است که ما از آن بی‌بهره بودیم، از جمله وقتی برخی اساتید از آن استفاده کردند، بیان کردند که خیلی به‌روزتر از آثار دیگران بود و با استقبال بیشتری از سوی دانشجویان روبرو شد.

محمدیان با بیان اینکه این آثار حتی برای طلاب جوان به عنوان منبعی جامع‌نگرانه به اسلام باید استفاده شود، تصریح کرد: در مباحث تاریخی هم فرمایشات ایشان برای بنده جالب بود؛ نکات بدیعی در تحلیل‌های تاریخی دارند که کمتر افرادی که در حوزه تاریخ فعالیت علمی دارند این نگاه ویژه را دارند. مهمتر از این، مراجعه وی به منابع معتبر و اصلی است که با وجود فرصت اندک ایشان، عجیب است. اندیشه‌های ایشان در زمینه تاریخ باید در کرسی‌ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، زیرا حرف‌های جدید و تازه زیادی دارند.

وی با ارائه پیشنهادی به مسئولان مرکز نور، اظهار کرد: حتماً نسخه‌های بعدی این نرم‌افزار به دروس خارج آقا بپردازد، زیرا 27 سال است که درس خارج ایشان مرکزی علمی بوده و صدها طلبه فاضل در آن شرکت کرده‌اند که البته طی یک سال اخیر به خاطر کرونا، تعطیل شده است.

رئیس سابق نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور تصریح کرد: بنده به ایشان عرض کردم درس شما مشتریان زیادی دارد و خوب است محتوای آن را در کانال‌های مختلف در همان روز ایراد درس، ارائه دهیم. ایشان موافقت کردند و ما بدون آن که تبلیغ و اطلاع‌رسانی بکنیم، با اطلاع‌رسانی سینه به سینه، هزاران نفر عضو آن کانال‌ها شدند و بهره بردند و این مجموعه، گنجینه اصولی فقهی و رجالی بزرگی است.

محمدیان اضافه کرد: در طول سال، هزاران نفر پایان‌نامه و مقاله می‌نویسند و باید دسترسی آنها را در این نرم‌افزار به آراء آقا آسان کنیم تا مورد استفاده قرار دهند؛ ایشان در بین اندیشمندان اسلامی، دومین نفر در کنار امام هستند که دیدگاه‌هایشان را در مقام اجرا هم به کار برده و آراء ایشان متناسب با شرایط اجراست؛ کمتر چنین فضایی فراهم بوده که عالمی بتواند دیدگاه‌های خود را پیاده و بازتاب‌های آن را دریافت کند.

محمدیان گفت: ان‌شاءالله این آثار  به زبان‌های  دیگر هم ترجمه شود به خصوص مباحث بنیادی و اساسی ایشان که در حقیقت همان عصاره‌گیری از مطالب و مجموعه فرمایشات و مکتوبات رهبر فرزانه است. سرمایه یک انتشاراتی، مجموعه آثار آن است که مؤسسه انقلاب اسلامی امروز این آثار را که سرمایه او محسوب می‌شود، به صورت نرم‌افزار در اختیار عموم مردم قرار داده است و به نظر بنده، کار بزرگی است تا حکمت‌هایی که خدا بر زبان رهبر فرزانه جاری کرده، از این طریق مورد استفاده قرار گیرد.

یادآور شود، در خاتمه این مراسم، نرم‌افزار حدیث ولایت مشتمل بر 12 جلد از آثار رهبری از سوی مرکز نور رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha