نقش‌های ماندگار و صداهای یادگار
کد خبر: 3959281
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
یادی از هنرمندان سفرکرده در سال 99

نقش‌های ماندگار و صداهای یادگار

سال 99 هنرمندان زیادی را از دست دادیم همانطور که در مبارزه با کرونا بسیاری از پزشکان، همکاران، خویشاوندان و هموطنان دیگرمان به سرای باقی شتافتند. یادشان گرامی و روحشان قرین رحمت الهی.

جمعه/ برگریزان هنرمندان در سال 99در سال 99 جدا از مشکلات اقتصادی که روی تمام مشاغل از جمله هنر تاثیر منفی گذاشته بود، شیوع بیماری کرونا سبب شد، بسیاری از هنرمندان دار فانی را وداع گویند. روحشان قرین رحمت پروردگار و یادشان باقی.

قدرت‌الله صالحی

قدرت‌الله صالحی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون سال ۱۳۳۱ در گرگان به دنیا آمد. او در نمایش‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های زیادی نقش‌آفرینی کرده بود. بازی در سریال‌های «خانه‌ای در تاریکی» و «ولایت عشق» بخشی از کارنامه تلویزیونی اوست. از فیلم‌های سینمایی این بازیگر می‌توان به «سراب» و «مزرعه پدری» اشاره کرد. وی از مجموع ۱۰ اثری که در کارنامه دارد، در ۷ اثر در تلویزیون با نام‌های سریال «برادر»، سریال «کیمیا»، سریال «دردسر‌های عظیم ۲»، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» و در ۳ اثر در سینمایی بازی کرده است. وی 13 فروردین 1399 دار فانی را وداع گفت.

سیامک شایقی

سیامک شایقی در ۲۰ مرداد سال ۱۳۳۳ در آبادان زاده شد. او کارگردانی را در مدرسهٔ عالی سینما و تلویزیون آموخت و کارش را به عنوان منتقد سینمایی در ماهنامه فیلم آغاز کرد. وی همچنین فعالیت‌های هنری خود را با عنوان کارگردانی فنی در سازمان صدا و سیما آغاز کرد. وی با عنوان دستیار کارگردان در فیلم‌های سینمایی مانند «جدال» به کارگردانی محمدعلی سجادی و «حریم مهرورزی» به کارگردانی ناصر غلامرضایی، حضور در سیما را تجربه کرد.

کارگردانی فیلم سینمایی «جهیزیه‌ای برای رباب» در سال ۱۳۶۶ نخستین تجربهٔ سیامک شایقی به عنوان کارگردان در سینمای ایران بود. او در زمینهٔ نویسندگی، تهیه‌کنندگی و نقد آثار سینمایی نیز فعالیت داشت.

سیامک شایقی که به مدت ۳ سال به بیماری سرطان مبتلا بود در ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ به کما رفت. او صبح روز ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

صدیقه کیانفر

صدیقه کیانفر در سال ۱۳۱۱ در شهر آبادان زاده شد. کار در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد. پس از آن، بازی در سینما را با بحران، کاری از علی‌اصغر شادروان آغاز کرد. صدیقه کیانفر در ۵ خرداد ۱۳۹۹ به علت ایست قلبی درگذشت.

محمدعلی کشاورز

محمّدعلی کشاورز (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان – درگذشتهٔ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است. از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود. این هنرمند بر اثر نارسایی کلیه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

 

سیروس گرجستانی

علی‌اکبر محمودزاده گرجستانی (۲۵ اسفند ۱۳۲۳ – ۱۲ تیر ۱۳۹۹) که با نام سیروس گرجستانی شناخته می‌شود، بازیگر ایرانی بود. او دارای مدرک درجه ۲ هنری از وزارت فرهنگ و هنر بود. گرجستانی فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۴۹ و فعالیت در تلویزیون را در سال ۱۳۵۶ آغاز کرد و پس از آن به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت و ارشاد کنونی درآمد. پس از انقلاب او فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم فریاد مجاهد در سال ۱۳۵۸ آغاز کرد. وی همچنین در عرصهٔ ورزش نیز فعال بوده و به مدت ۴ سال بازیکن باشگاه فوتبال شاهین تهران بوده‌ است.

گرجستانی در فاصلهٔ سال‌های ۴۹ تا ۷۸ با حدود بیست و چند نمایش روی صحنه رفت و نامش در فهرست بازیگران دست کم ۴۷ فیلم سینمایی هم دیده می‌شود. 

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

 

احمد پور مخبر

احمد پورمخبر (زادهٔ ۱۴ شهریور 1319 – درگذشتهٔ ۳۰ تیر ۱۳۹۹) بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی بود. پورمخبر در محله گلوبندک در خانواده‌ای اهل تفرش بدنیا آمد. او همچنین عضو بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. وی اولین بار در سال ۱۳۷۵ و در چند سکانس کوتاه برای مجید مجیدی و در فیلم «بچه‌های آسمان» جلوی دوربین رفت، اما شهرت اصلی وی از دو سریال «متهم گریخت» (رمضان ۸۴) و «ترش و شیرین» (نوروز ۸۶) بود که کارگردانی هر دوی آنها بر عهده رضا عطاران بود.

وی که مدتی به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود، ۳۰ تیر ۱۳۹۹، در سن ۷۹ سالگی در کرج درگذشت. 

خسرو سینایی

خسرو سینایی در ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری زاده شد. او همزمان به تحصیل آهنگسازی در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین پرداخت و پس از آن به تحصیل در رشتهٔ سینما مشغول شد و با دو درجهٔ ممتاز در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ‌التحصیل شد.

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

سینایی در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت که افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته‌ است. سینایی داور بسیاری از جشنواره‌های ایرانی و بین‌المللی نیز بود.

وی که در مرداد ۱۳۹۹ به دلیل عفونت ریه و ابتلا به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیر اعلم تهران بستری شده بود، در ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت. 

ماه‌چهره خلیلی

ماه‌چهره خلیلی (زاده ۲۵ دی ۱۳۵۵ – درگذشته ۱۷ مرداد ۱۳۹۹) بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود. او نوهٔ دختریِ پروین سلیمانی بود و بازیگری در تلویزیون را با سریال مختارنامه و بازی در سینما را با «چشمان سیاه» (فیلم ۱۳۸۱) ساختهٔ ایرج قادری آغاز کرد. ماه‌چهره خلیلی در ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر سرطان لوزالمعده در ۴۳ سالگی در لندن درگذشت. 

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان (۱ مهر ۱۳۱۹ – ۱۷ مهر ۱۳۹۹) موسیقیدان و خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی بود. وی همچنین خوشنویس در خطِ نستعلیق، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز، شرکت دل آواز، باغ هنر بم و طراح چند ساز موسیقی بود. او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنیِ اوست. وی در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ درگذشت.

اکبر عالمی

اکبر عالمی (زادهٔ ۱۳ تیر ۱۳۲۴ – درگذشتهٔ ۲۲ مهر ۱۳۹۹) مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان اهل ایران بود که بیشتر آثار وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای دکترای سینما از انگلستان بود. اکبر عالمی همچنین از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶، عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

اکبر عالمی ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش به بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ مبتلا شدند. او با بدتر شدن بیماری، در بیمارستان بستری شد و با دستگاه، تنفس می‌کرد. اکبر عالمی بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه (۱۶ خرداد ۱۳۳۲ – ۸ آبان ۱۳۹۹) بازیگر و کارگردان ایرانی سینما و تئاتر بود. مشهورترین نقش وی در سینما نقش سرکرده در فیلم «مرگ یزدگرد» و در تلویزیون نقش ابن ملجم مرادی در سریال «امام علی» و «اَحمَر بن شُمَیط» در سریال مختارنامه بوده‌ است. کریم اکبری مبارکه پنجشنبه ٨ آبان ۱۳۹۹ به علت ابتلا به بیماری کرونا در سن ۶۷ سالگی و در تهران درگذشت.

چنگیز جلیلوند

چنگیز جلیلوند در ۶ آبان ۱۳۱۴ در شیراز زاده شد. وی علاوه بر دوبله در چند مجموعهٔ تلویزیونی و فیلم سینمایی نیز بازی کرده‌ است. صدای جلیلوند قابلیت گویندگی به جای شخصیت‌های نقش اول باصلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده بود. او در گویندگی‌هایش قابلیت تیپ‌سازی را داشت و می‌توانست صداهای گوناگونی به وجود آورد. چنگیز جلیلوند در میان دوبلورها به «مرد حنجره‌طلایی» و «آقای دوبله ایران» شناخته می‌شد.

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

از چنگیز جلیلوند در سال ۱۳۵۷ به عنوان یک دوبلور نمونهٔ جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران سرشناس خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده‌ است. وی با تیپ‌سازی خلاقانهٔ خود گویندهٔ اصلی نقش‌های مارلون براندو بود. چنگیز جلیلوند در ۲ آذر ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران درگذشت. 

پرویز پور حسینی

پرویز پورحسینی (زادهٔ ۳۱ مرداد ۱۳۲۰ – درگذشتهٔ ۷ آذر ۱۳۹۹) هنرپیشه اهل ایران بود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و از رشته بازیگری در سال ۱۳۵۴ دانش‌آموخته شد. او در کارهای کارگردانان نامداری چون پیتر بروک، بهرام بیضایی، علی حاتمی، حمید سمندریان، آربی اوانسیان، مسعود کیمیایی، داوود میرباقری، واروژ کریم‌مسیحی، و امرالله احمدجو بازی کرده‌ است.

گزارش نوروز شماره 9/ در حال ادیت/ برگریزان هنرمندان در سال 99

وی پس از چند روز مبارزه با بیماری در ۷ آذر ۱۳۹۹ در بیمارستان فیروزگر تهران، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. 

کامبوزیا پرتوی

کامبوزیا پرتوی در ۱۸ اسفند ۱۳۳۴ در رستم‌آباد گیلان زاده شد. او تحصیلاتش در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر را ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد. کامبوزیا پرتوی کار هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز کرد. پس از مدتی نخستین فیلم بلند داستانی خود را با نام «عینک» برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با فیلم «ماهی» تجربه کرد. از آثار مطرح او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های «ماهی»، «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «پرده» و «کامیون» اشاره کرد.

کامبوزیا پرتوی، روز سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ در بیمارستان دی تهران درگذشت. او از دو هفته پیش برای انجام عمل قلب در بیمارستان بستری شده بود. 

ابراهیم اثباتی

ابراهیم اثباتی یکی از موسیقیدانان کشور بود که کار خود را از سال 1364 با ساز تنبور آغاز کرد. وی در طول سالهای فعالیت خود نزدیک به 43 موسیقی تئاتر و چندین موسیقی فیلم ساخت. این هنرمند، همسر نسیم ادبی از بازیگران کشورمان بود که در تاریخ 2 بهمن سال 1399 پس از تحمل بیماری سرطال در سن 49 سالگی درگذشت.

علی انصاریان

علی انصاریان ملی‌پوش فوتبال و بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان پس از خداحافظی از فوتبال فعالیت هنری خود را به طور حرفه‌ای با فیلم «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری در سال 1385 آغاز کرد. علی انصاریان در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری با بازیگران مطرح عرصه هنر همکاری کرد. این هنرمند محبوب کشورمان در 15 بهمن سال 99  و در سن 43 سالگی بعد از دو هفته درگیری شدید با بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت.

محمد اسدی

محمد اسدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان یکی از هنرمندانی است که در عرصه تئاتر، نمایش های بسیاری را در صحنه اجرا کرده است. او همچنین در سریال‌های «نابغه‌های قرن بیست و یکم»، «همشهری»، «روزهای به‌یادماندنی»، «بچه‌های خیابان» و فیلم‌های سینمایی«مرد ناتمام» و «داستان ناتمام» حضور داشت. محمد اسدی در 17 بهمن سال 99 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

علی برقی

علی برقی  بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نخستین بار سال 1371 در فیلم «شرم» کارگردانی کیومرث پوراحمد بازی کرد. سریال‌های «ویلای من»، «بچه مهندس» و «نون و ریحون» از مهمترین آثار این هنرمند است. علی برقی پس از ابتلا به بیماری کرونا به عرصه هنر بازگشت اما در تاریخ 24 بهمن 1399 بر اثر آمبولی ریه درگذشت.

انتهای پیام
captcha