مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان آغاز شد / رقابت 32 گروه
کد خبر: 3955771
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
سرپرست سازمان دانشجویان خبر داد؛

مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان آغاز شد / رقابت 32 گروه

سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی درباره فرایند برگزاری نهمین دوره این مسابقات گفت: این مسابقات با حضور ۳۲ تیم از امروز،‌ 5 اسفندماه کلید می‌خورد و پایان اسفندماه، نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به قهرمان این دوره از مسابقات اهدا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تشریح برنامه‌های نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که از سوی سازمان دانشجویان وابسته به جهاددانشگاهی دنبال می‌شود، امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی از ابتدا تا کنون تعریف شده است، مبتنی بر نیاز و مسئله است. تداوم بسیاری از این فعالیت‌ها نیز نشان داده است که ما در جهاددانشگاهی به این موضوعات اعتقاد داریم و کارایی نیز دارد.

وی افزود: مناظرات موضوع مهمی است و هرچه از زمان برگزاری اولین دوره آن می‌گذرد، مشخص می‌شود که یکی از نیاز‌های نسل جوان که باید به آن هم توجه کرد، موضوع گفت‌وگوست که شاید در سال‌های اخیر با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نیاز ملموس‌تری تبدیل شده و در ایام کرونا نیز قوت بیشتری گرفته است.

علیزاده با بیان اینکه بازخورد ما از هشت دوره برگزاری مناظرات نشان‌دهنده این است که این موضوع به چند دلیل همچنان مورد علاقه دانشجویان است، اظهار کرد: برنامه‌ مشابه این مسابقات در فضای دانشگاهی و غیردانشگاهی نداریم و دانشجویان به عنوان قشر آرمان‌گرا و آرمان‌خواه، نکاتی را بیان می‌کنند که به آن رسیده‌اند. نکته دیگر اینکه مناظرات صرفاً یک تریبون آزاد نیست که دانشجو حرف خود را بزند و بعد بدون شنیدن نظری مناظره تمام شود. قاعدتاً برگزاری آن در حضور داوران و مخاطبان، باعث رعایت اخلاق مناظره می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، در کنار مناظره باید تیم علمی حاضر و اعضا را همراهی کند و اگر تیمی انتظار بالایی از خود دارد باید حرف‌هایی که می‌زند با پشتوانه علمی باشد. مناظره یک کار جمعی است. شاید اغراق نباشد که بگوییم در قالب چنین رویدادی، می‌توان بهترین اهدافی که برای یک برنامه فاخر فرهنگی در نظر گرفته می‌شود را تعریف کرد.
 
مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان آغاز شد / رقابت 32 گروه
 
علیزاده همچنین بیان کرد: مسئله دیگر در این موضوع، متوجه مدیران فرهنگی است که انتظار می‌رود در برگزاری این رویداد و جلسات مناظره، کمی سعه صدر داشته باشیم. معتقدیم تا وقتی گزاره‌هایی نداشته باشیم که بتوان به راحتی درباره آن‌ها بحث کرد، آن‌چه مدنظر است محقق نمی‌شود. باید اجازه دهیم در تمامی مسائل و حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در محیطی کاملاً علمی و به‌دور از هرگونه موضع‌گیری سیاسی ورود و بحث کرد.

وی افزود: تمامی گزاره‌های این رویداد از سوی شورای علمی مسابقات مناظره که متشکل از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست، انتخاب می‌شود و در مرحله برگزاری مسابقات، این مناظره‌ها به انتخاب خود دانشجویان محور برگزاری مسابقات در هر دوره قرار می‌گیرد. تصور نمی‌کردیم کرونا تا این دوره از مناظره نیز ادامه داشته باشد. علاقه‌مند بودیم این دوره به صورت حضوری برگزار شود، اما امکان آن وجود نداشت. امید است برنامه‌های این دوره مورد اقبال دانشگاهیان و مسئولان قرار گیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین درباره شبکه‌سازی دانشجویان از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: این موضوع در دستور کار جهاددانشگاهی و حوزه معاونت فرهنگی است که هر دانشجو به فراخور علاقه‌مندی و اهداف مدنظر خود در حیطه فعالیت‌های دانشجویی، در برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی ما مشارکت داشته باشند و این حضور و فعالیت از روی علاقه، کم‌کم دانشجویانی را گرد هم آورد و در هر حوزه‌ای شبکه‌ای متشکل از دانشجویان خواهیم داشت. برای مثال ۱۵۰ کانون در قالب کانون‌های محیط‌زیست در سازمان دانشجویان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: به‌طور حتم متناسب با شرایط، اهداف و وظایف هر یک از مراکز زیرمجموعه ما، این شبکه‌سازی انجام می‌پذیرد. خود شبکه‌سازی برای ما موضوعیت ندارد و شبکه‌های دانشجویی به تبع حضور خود دانشجویان شکل می‌گیرد. همچنین در موضوع کتاب سال دانشجویی، تعداد زیادی از دانشجویان در فرایند برگزاری این رویداد، حضور مستمر دارند. به لحاظ ارتباط دانشجویان با مجموعه‌های فرهنگی، جهاددانشگاهی یکی از پیشرو‌ها بوده است و توانسته است با تبیین برنامه‌های متعدد این ارتباط را برقرار و حفظ کند.

در ادامه همچنین مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با ارائه گزارش و برنامه‌های این دوره از مسابقات ملی مناظره اظهار کرد: در این دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، به تبع شرایط ناشی از شیوع کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، تعداد ۲۶۲ تیم در مرحله استانی و دانشگاهی مشارکت داشتند که نسبت به دوره پیش افت محسوسی وجود داشت، چراکه در دوره پیشین حدود ۷۰۰ تیم شرکت کردند.

وی ادامه داد: در این دوره، حدود یک هزار دانشجو در قالب تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات حضور داشته‌اند، آن هم در شرایطی که حضور دانشجویان در فضای فیزیکی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نبود. طی این دوره، بیشترین تیم‌های حاضر در مسابقات مناظره از استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، قزوین و زنجان بوده است. همچنین حدود ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان در این دوره از میان خانم‌ها و ۶۰ درصد آقا بودند. ۵۷ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی از رشته‌های علوم انسانی، ۱۳ درصد از رشته‌های شاخه پزشکی و ۲۹ درصد از مشارکت‌کنندگان از میان دانشجویان رشته‌های علوم فنی و پایه و یک درصد هم از دانشجویان شاخه هنر بوده‌اند.

سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: همچنین ۶ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از دانشجویان مقطع کاردانی، ۷۴ درصد از مقطع کارشناسی، ۱۱ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و ۹ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی دکتری هستند. همچنین ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان دانشجویان زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند، ۱۳ درصد زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ درصد دانشجوی دانشگاه پیام‌نور و فرهنگیان و ۸ درصد از شرکت‌کنندگان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بوده‌اند.
 
مرحله کشوری مسابقات مناظره دانشجویان آغاز شد / رقابت 32 گروه

عباسی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان، همانند دوره‌های گذشته از همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بهره‌مند بوده‌ایم و تعداد ۱۵۰ عضو هیئت علمی داوری مسابقات را عهده‌دارند، گفت: در این دوره مانند دوره‌های پیشین، سعی شده گزاره‌ها، شیوه تدوین آن‌ها و استاندارد‌های مربوطه رعایت شود. همچنین تعدادی از گزاره‌ها از میان گزاره‌های مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان جهان انتخاب شده است. در کنار این مسابقات، بنا داریم دومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی را برگزار کنیم و در نهایت یک تیم برگزیده برای راهیابی به این مسابقات در سطح بین‌المللی اعزام شود. کشور‌های اطراف ما که سطح ضعیف‌تری از ایران دارند، در این مسابقات شرکت و تیم‌های خود را اعزام می‌کنند. مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان جهان، امسال در کره‌جنوبی به صورت غیرحضوری برگزار شده است.

وی ادامه داد: در مرحله کشوری این دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، ۳۲ تیم در دو مقطع مجزا به مناظره می‌پردازند و نهایتاً ۱۶ تیم به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. مرحله منطقه‌ای این دوره مسابقات مناظره به دلیل برگزاری مجازی مسابقات، حذف شد و دبیرخانه مرکزی این مرحله را در قالب مرحله کشوری برگزار می‌کند. پایان اسفندماه، نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به قهرمان این دوره از مسابقات اهدا خواهد شد.

به گفته سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛ تاکید رئیس و معاون فرهنگی این نهاد بر این بوده که مرکز ملی مناظره و آزاداندیشی دانشجویان به طور جدی برنامه‌ها را دنبال کند، که بر این اساس، رویداد‌های دیگری در قالب مناظره و گفت‌وگو پیگیری می‌شود و از سال آینده، برنامه‌های جدی این مرکز در قالب‌های دیگری کلید می‌خورد که اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه در موعد مقرر انجام می‌شود.

در ادامه این نشست، گروه‌های راه‌یافته به مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی، به معرفی تیم خود پرداختند.
انتهای پیام
captcha