نقش انقلاب اسلامی در تحقیر نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل
کد خبر: 3951632
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان مطرح کرد:

نقش انقلاب اسلامی در تحقیر نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل

معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان، اقتدارشکنی ابرقدرت‌ها را تأثیر مهم قیام تاریخی ملت ایران دانست و گفت:‌ مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران ساقط کردن حمایت قدرت‌ها از اسرائیل در منطقه و حرکت در مسیر مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل است.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب ایران مبارزه با دولت های مستکبر بود

به گزارش ایکنا،‌ دکتر معصومه جعفری؛ مدیر جامعة الزهرا(س) شهر سکردو بلتستان پاکستان است. وی در سال 1373 رسماً وارد مکتب نرجس در حوزه علمیه مشهد مقدس شد. مدرک کارشناسی خود را از مکتب نرجسیه مشهد، کارشناسی ارشد فقه و اصول را از جامعة الزهرا(س) قم و دکتری مطالعات زنان را از دانشگاه ادیان و مذاهب قم دریافت کرد. جعفری، عضو اتحادیه زنان مسلمان جهان، عضو مجمع تقریب مذاهب و بنیانگذار مؤسسه بین‌المذاهب الزهرا(س) است و علاوه بر اجرای برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، به مدت پنج سال نیز سخنران حرم امام حسین(ع) بوده است. وی همچنین برای تبلیغ بارها به کشورهای برزیل، کونگو، تانزانیا و دیگر کشورهای آفریقایی سفر کرده و در دانشگاه‌ها و حسینیه‌های خارج از کشور تبلیغ می‌کند.

معصومه جعفری در پنل دوم وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید» که به همت پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و با همکاری خبرگزاری ایکنا و دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع)، امروز، ۱۵ بهمن‌‌ماه در حال برگزاری است، طی سخنانی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی و انعکاس و بازتاب آن در جهان گفت:‌ پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و با همت ملت قهرمان ایران محقق شد. بازتاب این انقلاب عظیم مرزهای ایران را در نوردید و قیامی فراکشوری بود و در عرصه بین‌الملل مؤثر واقع شد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: این انقلاب جامعه بین‌الملل را تحت تأثر قرار داد و بررسی بازتاب این قیام نیازمند واکاوی علمی است و نیاز هست تا تأثیرات انقلاب اسلامی که عمدتاً در حد مفروضات یا ابراز نظرات مطرح شده بر پایه برخی رویدادها و نیز انتصاب آن به خمینی کبیر(ره) مورد توجه دقیق قرار گیرد.

این مبلغ عرصه بین‌المللی با تأکید بر توجه به رویکرد علمی علل برپایی انقلاب اسلامی توضیح داد: به‌طور خلاصه در این مجال می‌توان گفت مهم‌ترین بعد این انقلاب، رویکرد به معنویت، احیای دین و دین‌گرایی است. از دیدگاه تحلیلگران، انقلاب اسلامی موجب تجدید حیات معنوی و دینی بشر شده و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، هویت دینی رنگ جدید به خود گرفته است.

مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان افزود: چنانچه می‌بینیم، 1979 میلادی یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خیزش عظیمی در تفکرات دینی تمام ادیان به وجود آمده است. آخرین آمارها در مورد احیای تفکر دینی که در سال 1990 صورت پذیرفته است، نشان می‌دهد که تقریباً 70 درصد مردم اروپا احساس دینداری می‌کنند. در تمام ادیان از هندوئیسم و بودیسم گرفته تا انواع فرقه‌های مسیحیت همه از نوعی بازگشت به تفکر دینی خبر می‌دهند و انقلاب ایران موجب احیای اندیشه دینی در جهان شد.

وی با بیان اینکه شخصیت الهی و پیام‌های معنوی حضرت امام خمینی(ره) بسیاری از پیروان سایر ادیان و مذاهب را مخاطب قرار می‌دهد، افزود: چنانچه می‌بینیم برخی تحلیلگران و حتی متفکران مسیحی امام خمینی(ره) را «مسیح معاصر» می‌نامند و معتقدند امام راحل صلابت و سازش‌ناپذیری عیسی بن مریم(ع) را داشت. این اولین بازتاب و انعکاس جهانی انقلاب ایران بود.

جعفری در ادامه دومین تأثیر انقلاب اسلامی را عزت یافتن اسلام دانست و گفت: با نهضت اسلامی مردم ایران نه تنها شیعیان عزتمند شدند بلکه این انقلاب به احیای عزت اسلام منجر شد و روح تازه‌ای به مسلمانان جهان بخشید و باعث سربلندی تشیع و همه نهضت‌های اسلامی شد. تا پیش از انقلاب ایران می‌بینیم که مسلمانان در کشورهای غربی و در محافل مسیحی از مسلمان بودن خودشان شرمسارند به خصوص اگر کسی ملتزم به احکام شرعی بود. الان شما می‌بینید در فرودگاه‌های بین‌المللی به راحتی نماز اقامه می‌شود ولی آن زمان طوری بود که مسلمانان در کشورهای غربی و محافل مسیحی حتی به مرتجع بودن متهم می‌شدند اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان به مسلمان بودن خود افتخار و الحمدلله از آن احساس غرور کرده و می‌کنند و شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) نیز که همواره از اوایل بعد رحلت پیامبر(ص) و در طول تاریخ اسلام و سایر ملل، تحت ستم، فشار، تحقیر و انزوا بودند، با پیروزی انقلاب اسلامی در میان سایر مسلمانان احساس عزت و سربلندی کردند و همین عزت است که در رأس دستاوردهای این انقلاب ایران قرار دارد و «لله عزة و لرسوله و للمؤمنین: عزت مخصوص خدا و پیامبر(ص) و مؤمنان است» و این پیامی است که انقلاب اسلامی ایران به سراسر جهان داد.

این بانوی مبلغ اهل پاکستان در ادامه سومین بازتاب جهانی انقلاب را سربلندی خود کشور ایران و ذلت استکبار جهانی توصیف و تصریح کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران نه تنها در بین کشورها و قدرت‌های جهانی، نقش و قدرت تعیین کننده‌ای نداشت بلکه تحت تسلط اوامر اروپا و غرب بود و به علت وابستگی و تبعیت از ابرقدرت‌ها، نقش ژاندارمی در منطقه را برای آمریکا بازی می‌کرد و بین مسلمانان جهان و نهضت‌های اسلامی و آزادی‌بخش نیز منفور و مطرود بود.

جعفری توضیح داد: پیش از انقلاب، کشور ایران در میان امت مسلمان به عنوان یک رژیم و حکومتی دین‌ستیز و مخالف اسلام و نوکر آمریکا و حامی اسرائیل شهرت داشت اما می‌بینیم که بعد از انقلاب اسلامی چقدر ایران شوکت، عزت و اقتدار یافته است. کشور ایران به عزت این انقلاب به قدرت والا و چشمگیری دست یافته و این اقتدار جهانی، قابل بررسی و تأمل است. چراکه ایران از کشوری ضعیف و بی‌تأثیر در معادلات جهانی، به قدرتی تأثیرگذار در مناسبات و روابط بین‌الملل و حتی تصمیم‌ساز در منطقه‌ و حتی جهان مبدل شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) گفت: به تعبیر رهبری، ملت ایران در هر قضیه مهم جهانی که با آن به طور جدی مخالف باشد، آن مسئله پیش نمی‌رود و متوقف می‌شود. امروز این ملت در مسائل مهم جهانی دارای رأی مهمی است و جلوه ملت ایران به تدریج توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

مدیر جامعة الزهرا(س) پاکستان، دستاورد دیگر انقلاب اسلامی ایران را برداشتی نوین از اسلام و قرآن در جوامع اسلامی دانست و گفت:‌ انقلاب اسلامی مخالفت با دولت‌های فاسد و سرکوبگر را تشدید کرد، به مبارزه آشکار علیه آموزه‌های تحمیلی ضد دینی دامن زد و به تلاش برای تحقق برابری و عدالت اجتماعی شدت بخشید. واکنش مسلمانان در برابر غرب و غرب‌زدگی را توسعه داد و یأس و نا امیدی سال‌های پایانی دهه 70 را از میان برد. گویی دنیا منتظر چنین معجزه‌ای بود که این انرژی روحانی را دریافت کند. اکنون می‌بینیم در یمن، بحرین و عراق بازتاب این انقلاب وجود دارد.

وی با اشاره به فروپاشی کمونیسم گفت: پیروزی انقلاب به نقش دین در بیداری توده‌ها و دمیدن روح انقلابی در آن‌ها قوت بخشید و ایدئولوژی دینی را وارد سیاست و اجتماع کرد چراکه از پتانسیل و قدرت تحرک و پویایی والایی برخوردار بود و این نوآوری به کسادی بازار کمونیسم کمک کرد.

جعفری اقتدارشکنی قدرت‌ها را تأثیر مهم دیگر انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: امام خمینی(ره) با اتخاذ مواضع شجاعانه خود، نوک حمله خود را متوجه ابرقدرت‌ها کرد و بیش از همه به تحقیر آمریکا پرداخت و ملت‌ها و دولت‌ها را علیه نظام سلطه تهییج کرد و قبل از حرکت امام، معترضین به آمریکا عمدتاً با تکیه بر شوروی موضع‌گیری می‌کردند ولی امام خمینی(ره) با انقلاب الهی و نورانی خود با مواضع استقلال‌طلبانه نسبت به همه ابرقدرت‌ها و نیز مشی تهاجمی علیه سلطه‌گران آنها را تحقیر کرد و اقتدارشان را در هم شکست و روح جرئت و جسارت را در سراسر جهان و در فضای بین‌المللی ایجاد و تقویت کرد.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) در پاکستان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را ساقط کردن حمایت از اسرائیل در منطقه و حرکت در مسیر مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل دانست و گفت: از دیگر بازتاب‌های انقلاب ایران، وقوع سلسله قیام‌ها و انقلاب‌های گسترده در کشورهای عربی در سه دهه پس از انقلاب اسلامی است. همچین برگزاری چنین وبینارهایی یکی از نعمت‌هایی است که این انقلاب به ثمر رسانده است. امروز ما به راحتی می‌توانیم از دینمان و انقلابمان حرف بزنیم. امیدوارم که انقلاب اسلامی روز‌به‌روز بازتاب‌های بیشتری داشته باشد و تا به ثمر رسیدن نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) پایدار بماند.

گفتنی است،‌ آئین افتتاحیه وبینار گفت‌وگوهای بین‌المللی «انقلاب اسلامی: بازتاب، چشم‌انداز و مسائل نوپدید»، با سخنرانی آیت‌الله رضا رمضانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آغاز شد و در ادامه برخی چهره‌های برجسته دانشگاهی داخلی و نیز پژوهشگرانی از کشورهای لبنان، انگلستان و مالزی به ایراد سخن پرداختند.

پنل نخست این وبینار از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد و پنل دوم، از ساعت ۱۳ آغاز شده است. بر این اساس و با عنایت به لزوم رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، این رویداد صرفاً با حضور تعداد محدودی از حضار برگزار می‌شود و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به لینک پخش زنده این گفت‌وگوها به آدرس  http://webinar.ri-khomeini.ac.ir/ch/his مراجعه کنند.

فیلم سخنرانی دکتر معصومه جعفری را در زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام
captcha