برنامه کلان استکبارستیزی ایران با تحولات آمریکا تغییری نمی‌کند / تهدیدات دوران بایدن چیست
کد خبر: 3934670
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
صدرالحسینی:

برنامه کلان استکبارستیزی ایران با تحولات آمریکا تغییری نمی‌کند / تهدیدات دوران بایدن چیست

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر تضعیف جمهوری اسلامی، گفت: برای ایران که برنامه‌های خود را براساس منافع ملی و راهبرد اصولی تنظیم کرده است، آمدن و رفتن این افراد تفاوتی ایجاد نمی‌کند و قطعاً برنامه‌های کلان استکبارستیزی نظام تداوم می‌‌یابد.

سیدرضا صدرالحسینی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اینکه قطعی شدن انتخاب بایدن چه تأثیراتی بر آینده رویکرد آمریکا نسبت به ایران می‌گذارد، گفت: بعد از فراز و فرودهای چهار سال گذشته دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، بالاخره انتخابات آمریکا برگزار شد، اما همچنان نتیجه قطعی آن به واسطه اعتراض ترامپ مبنی بر وجود تقلب گسترده در برخی ایالت‌ها اعلام نشده و وضعیت فعلی آمریکا هم تماشایی است، زیرا در دوره‌های گذشته در کمترین فاصله زمانی و حداکثر در 48 ساعت پس از رأی‌گیری، نتیجه انتخابات مشخص می‌شد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: تقریباً بیش از سه ماه است که شرایط آمریکا به واسطه تظاهرات علیه نژادپرستی و رقابت‌های انتخاباتی، غیرعادی است و مقامات امنیتی در طول این مدت شدیدترین محدودیت‌ها را اعمال کردند و این اتفاقات در طول یکصد سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

اجماع غیرقابل گسست نظام سیاسی آمریکا بر روی ایران

صدرالحسینی اظهار کرد: درباره اینکه کدام یک از این دو گزینه منافع بیشتری برای جمهوری اسلامی دارند، باید گفت ساختار سیاسی آمریکا با تغییر کارگزاران نظام سیاسی و رؤسای جمهور تفاوت چندانی نمی‌کند. به ویژه اینکه دو حزب اصلی آمریکا در مورد ایران، توافق‌های غیر قابل تغییری دارند و در طول چهل‌ودو سال گذشته شرایطی را ایجاد کردند که به اجماعی غیر قابل گسست در مورد کشورمان منجر شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: البته آمریکایی‌ها در این مدت از اهداف اولیه خود نسبت به ایران مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند و در حالی که در دو دهه اول انقلاب، سرنگونی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بودند، در دو دهه بعدی تغییر رفتار نظام و مذاکره با ایران را در دستور کار داشتند. اما این واقعیت را نباید فراموش کرد که دو حزب اصلی آمریکا بر روی تضعیف نظام متفق‌القول هستند.

نمایان شدن چهره واقعی آمریکا در دوره ترامپ

وی تصریح کرد: مشخصه ترامپ این بود که چهره واقعی آمریکا را نشان داد و مشخص نیست اگر فردی از جمهوری‌خواهان در دوره‌های بعدی رئیس‌جمهور شود باز بتوان این آشکار بودن چهره آمریکا را مشاهده کرد.

صدرالحسینی با تأکید بر اینکه ترامپ در این دوران چهارساله چهره عریان آمریکا را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی نشان داد، گفت: در این دوره ثابت شد که ساختار نظام سیاسی آمریکا فقط به دنبال تأمین منافع گروه‌های خاص است و نمی‌خواهد با هیچ یک از نهادهای بین‌المللی به طور مستمر همکاری کند و به توافق‌های متعدد و قانونی با سایر کشورها، تا زمانی که منافعش تأمین شود، پای‌بند است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بر این مبنا در این دوره، ملت و دولت ایران متوجه شدند با چه نوع نظام سیاسی و دولتی در آمریکا روبه‌رو هستند و همین چهره خشن آمریکا اجماع ضد امریکایی را در کشور تقویت کرد، اقتصاد مقاومتی را شکل داد و براساس شناخت دقیق دشمن، کشور را به انسجام برای رسیدن به اهداف مشخص و روشن رهنمون کرد.

دوره بایدن و تکرار فریب دست فولادی در دستکش مخملی

صدرالحسینی بیان کرد: اگر ریاست‌جمهوری بایدن قطعی شود، دوباره چهره واقعی آمریکا به مثابه دستی فولادی در یک دستکش مخملی پنهان می‌شود و این می‌تواند به تغییرات عمده‌ای در میان برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی کشور منجر شود و ممکن است موضوع دشمن‌شناسی و اجماع عمومی ضد آمریکا را دچار سکون و وقفه کند.

وی یادآور شد: همچنین گرایش‌ برخی جریان‌های سیاسی ایران به آمریکا و به ویژه دموکرات‌ها حتی ممکن است بر حوزه اقتصاد مقاومتی و شعار مبنایی «ما می‌توانیم» تأثیر بگذارد و امید به بیرون و نگاه به خارج را تقویت کند که این یک خطر عمده برای کشور است. احتمالاً با امتیازات محدودی که دموکرات‌ها در قالب یک آب‌نبات چوبی به جمهوری اسلامی خواهند داد، به دنبال تضعیف انسجام داخلی و تقویت دوقطبی‌ها و شکاف‌ها در کشور هستند.

صدرالحسینی اظهار کرد: البته نگاه بایدن به مسائل اساسی، مانند نفوذ منطقه‌ای ایران، توان دفاعی و موشکی و قدرت هسته‌ای کشورمان هیچ تفاوت مبنایی با تیم جمهوری‌خواهان ندارد، اما ممکن است شیوه برخورد و نوع تعامل دموکرات‌ها در این موضوعات به گونه‌ای باشد که برخی را فریب دهد، چون دموکرات‌ها علاقه‌مندند که با پنبه سر ببرند. با نگاهی به کارنامه دموکرات‌ها در مقابل جمهوری اسلامی می‌توان به این نتیجه رسید که خشونت و خوی استکباری آنها در لایه‌ای از مخمل پنهان می‌شود و در ظرفی زیبا به کسانی که دشمن‌شناسی ضعیفی دارند، تقدیم می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به افزایش قدرت اجماع‌سازی آمریکا با اروپایی‌ها علیه ایران در دوره بایدن گفت: در حالی که آمریکا به واسطه رویکرد یکجانبه‌گرایانه ترامپ کاملاً این توان اجماع‌سازی جهانی را علیه ایران از دست داده بود.

افول آمریکا، فرصتی برای ساخت ایران قوی

وی تأکید کرد: برای جمهوری اسلامی که برنامه‌های خود را براساس منافع ملی و راهبرد اصولی تنظیم کرده، آمدن و رفتن این افراد تفاوتی ایجاد نمی‌کند و قطعاً برنامه‌های کلان استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران تداوم می‌‌یابد.

صدرالحسینی درباره ضرورت استفاده از فرصت افول آمریکا برای قوی شدن و تقویت نگاه به درون گفت: در سراشیبی افول آمریکا با نگاه بلندمدت به منافع ملی می‌توان از توانمندی‌‌های داخلی برای افزایش اقتدار و کارآمدی کشور و نظام استفاده کرد. با توجه به اقدامات ترامپ، بایدن نمی‌تواند همه مسائل را به سرعت به چهار سال قبل برگرداند، اما در طول دو سال آینده که بایدن همه مسائل و موضوعات را با ایران پیش بکشد، می‌توان از فرصت‌ها برای قوی شدن از درون استفاده کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha