به گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، ۱۵ مهرماه در نشست کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اردبیل که با حضور اعضا در ادارهکل کانون پرورش فکری استان تشکیل شد، یکی از مهمترین وظایف دولتها را تبیین حقوق کودکان دانست و افزود: اگر کودکان با حقوق خود آشنا شوند و ببینند که این حقوق، در ابتدا توسط والدین و بزرگان جامعه رعایت میشود، به نوبه خود به حقوق دیگران احترام گذاشته و دنیایی که توسط آنان ساخته میشود، بیشک دنیایی قانونمندتر و انسانیتر خواهد بود.
وی با اشاره به وظایف مشترک والدین و دولتها بهویژه نهادهای آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق حقوق کودکان، گفت: کمک به فرآیند قانونمند شدن آنها و آشنایی با قوانین پیماننامه حقوق کودک، ازجمله ماده ۲۸، که به نوع آموزش کودکان و حق برخورداری از آن اشاره میکند، باید به رشد شخصیت، استعدادها و تواناییهای جسمانی و ذهنی کودک و تا حد امکان، آموزش توانایی تجزیه و تحلیل، استدلال و تفکر مستقل آنها توجه شود.
احدزاده در ارتباط باکیفیت این آموزشها نیز اظهار کرد: آموزش کودکان، باید آنها را برای زندگی در جهانی پرچالش آماده سازد و تجارب ناشی از نظامهای آموزشی کودکان باید در فرآیند شهروندسازی، ایجاد تغییرات موردنیاز در بینش و طرز تفکر آنها از حال و آینده را موجب شود؛ چراکه فرآیند یادگیری متفاوت از دههها و سدههای قبلی بوده و باید موجب تغییرات اساسی در فرد شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان گفت: شهروند توسعهیافته فردا، محصول نظامهای آموزشی و فرهنگی امروزی است و رسالت چنین تربیتی، کاری خطیر و پرمسئولیت بوده و تربیت افراد کاوشگر، خلاق، مبتکر و دارای رشد کافی در زمینههای مختلف اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و معنوی هدف عمده این فرآیند سیستمی است.
وی ضمن اشاره به تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از کودک که هر فرد زیر ۱۸ سال را شامل میشود، اضافه کرد: نهاد مؤثری مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این گروه سنی از شهروندان را تحت پوشش قرار داده و همه کودکان مدرسه رو میتوانند از خدمات این نهاد فرهنگی بهرهمند شوند و از بالندگی شخصیتی و کسب مهارتهای لازم برخوردار شوند.
این مدیر فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: یکی از شاخصهای مهم ارزیابی نظام آموزشی و تربیتی یک کشور و تمهید مقدمات توسعه، میزان موفقیت آن در فرآیند شهروندسازی است و اگر دیروز هدف آموزشوپرورش؛ دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بود، اما امروزه افزون بر مهارتهای فوق، نیازهای جدید در قالب کسب مهارتهای زیستن، حل مسئله در موقعیتهای مختلف، چگونگی مواجه با چالشهای هزاره سوم، به ویژه در فرآیند خوب زندگی کردن است.
در این نشست احمد ناصری، مدیرکل آموزشوپرورش استان اردبیل با گرامیداشت هفته ملی کودک و همچنین روز جهانی معلم، پیشاپیش فرارسیدن اربعین حسینی را تسلیت گفته و درباره کارگروه آموزش و اطلاعرسانی که بر عهده ادارهکل آموزشوپرورش استان است به سخنرانی پرداخت و گفت: آینده کشور مرهون توسعه همهجانبه این قشر یعنی دانشآموزان عزیز است.
ناصری با اشاره به آمادگی تحصیلی برای ورود بچهها به پیشدبستانی و مرحله ابتدایی، اظهار کرد: ورود به مقطع ابتدایی اجباری است و برای تمام ۲۳ هزار دانشآموز اول دبستان، پرونده خدمات سلامت تشکیل شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان به کودکان عشایری که دائماً خانوادههایشان در حال کوچ هستند نیز اشاره کرد و افزود: اجازه ندادیم که بچههای آنان از تحصیل بازبمانند و در ۸ شهرستان استان، جمعیت دانشآموز عشایری کاملاً تحت کنترل بوده و همچنان آماده آموزش هستند.
وی در مورد آمار و ارقام دانشآموزی دوره آموزش ابتدایی نیز بیان کرد: پوشش تحصیلی صددرصدی بوده و برای مدارسی که امکان جابجایی مدرسه وجود ندارد، ردیف بودجه اختصاص داده شده است و پوشش تحصیلی مناسبی در مقاطع مختلف تحصیلی در اغلب شهرستانهای استان را شاهد هستیم.
ناصری همچنین با اشاره به وضع فعلی شیوع ویروس کرونا در سطح استان و رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: حضور بچهها در مدارس الزامی نبوده و خانوادهها در این خصوص تصمیمگیرنده هستند، اما باید اذعان کرد که تعلیم و تربیت بدون حضور بچهها قابل جبران نبوده و اولویت آموزشوپرورش، حضور منظم دانشآموزان است و برنامه شاد، بهنوعی دسترسی آسان برای آموزش آنهاست، اما با این وجود روند حضور در مدارس استان نزولی و کاهشی است.
در ادامه نشست، فریبا محمدلو، مدیرکل دفتر امور زنانوخانواده استانداری اردبیل با تبریک هفته ملی کودک، کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد کانون استان اردبیل در کشور را نشان از برنامهریزی موفق این دستگاه فرهنگی دانست.
وی با اشاره به اینکه تاکنون۴ کارگروه در این حوزه تشکیل شده است، با موضوع اهمیت آموزش کودکان و توجه ویژه به این حوزه در ایام کرونایی، سخنرانی کرد.
محمدلو با بیان اینکه کودکان کار هم سهمی از آموزشوپرورش دارند و رسیدگی به حقوق آنها باید در برنامهریزیها قرار بگیرد، تأکید کرد: همکاریهای سازنده و کاربردی نهادهای مرتبط در حوزه کودک باید در دستور کار این کنوانسیون قرار گیرد و مراجع خبررسانیها، بهویژه میز خطابه نماز جمعه، اقدامات انجامشده را به مردم و خانوادهها اطلاعرسانی کرده و با آنها در میان بگذارند.
انتهای پیام