مرزهای سیستان‌وبلوچستان؛ ظرفیتی ویژه برای توسعه صادرات
کد خبر: 3921829
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

مرزهای سیستان‌وبلوچستان؛ ظرفیتی ویژه برای توسعه صادرات

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: مرزهای این استان یکی از ظرفیت‌های ویژه آن است که می‌تواند صادرات کشور را توسعه بخشد، به طوری که سال گذشته، ۹ درصد مجموع صادرات کشور از مرزهای این استان صورت گرفت.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، احمدعلی موهبتی، استاندار روز گذشته، سه‌شنبه 18 شهریورماه در نشست شورای اداری و جشنواره شهید رجایی استان گفت: شرایط امروز اقتصاد کشور، شرایط مطلوبی نیست، با این‌حال دولت تدبیر و امید همچنان تمام تلاش خود را می‌کند تا حداکثر خدمات را به مناطق محروم از جمله استان سیستان‌وبلوچستان ارائه دهد.

وی ادامه داد: در حالی که درآمد دولت از محل فروش نفت، طی سال‌های قبل‌تر به 120 میلیارد دلار می‌رسید، بر اثر تشدید تحریم‌های ظالمانه امریکا، درآمد سال گذشته دولت از این محل، تنها هشت میلیارد دلار بوده است، با این‌حال می‌بینیم که پروژه‌های بزرگ استان از جمله راه آهن و گازرسانی هیچ‌گاه تعطیل نشده است.

استاندار بیان کرد: مرزهای سیستان‌وبلوچستان یکی از ظرفیت‌های ویژه این استان است که می‌تواند صادرات کشور را توسعه بخشد، به طوری که سال گذشته، ۹ درصد مجموع صادرات کشور از مرزهای این استان صورت گرفت.

وی افزود: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور، بیش از 1200 کیلومتر مرز خاکی با دو کشور پاکستان و افغانستان و 370 کیلومتر مرزآبی در کرانه‌های شمالی دریای عمان دارد که یک ظرفیت بزرگ است و باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

موهبتی اظهار کرد: همچنین این استان به‌علت قرار گرفتن در کمربند فلززایی معدنی، از منابع غنی معدنی در زمینه کانی‌های فلزی و غیرفلزی است و چنانچه این قابلیت‌ها مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند به عنوان مبنای صنایع بزرگ معدنی، عامل مهمی در توسعه کشور به‌شمار آید.

مرزهای سیستان‌وبلوچستان؛ ظرفیتی بزرگ برای توسعه صادرات

وی در ادامه به اقدامات دولت در حوزه ساخت مدرسه اشاره کرد و افزود: سال ۹۲ اعتبار تخصیص یافته دولت در این بخش، ۱۲ میلیارد تومان و کمک خیران نیز چهار میلیارد تومان بوده است، در حالی که این رقم در سال ۹۸ به ۱۰۸ میلیارد تومان کمک خیران و ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته دولتی رسید و امسال نیز ۷۵۰ میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی در این استان پیش‌بینی شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجوز جذب ۱۳ هزار معلم در سال گذشته و امسال به این استان اعطا شده و در سه سال اخیر ۲ و نیم نمره معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان این استان افزایش پیدا کرده است.

معرفی دستگاه‌های برتر دولتی در جشنواره شهید رجایی

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست گفت: همه ساله در قالب جشنواره شهید رجایی، دستگاه‌های اجرایی تلاشگر و برتر در حوزه‌های مختلف عمومی و خصوصی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: فرآیند ارزیابی دستگاه‌ها از اسفند 98 آغاز شد، اما به دلیل شیوع کرونا وقفه‌ای در اجرای آن داشتیم، ولی اقدام‌هایی از ابتدای تیر 99 در استان شروع شد، به‌گونه‌ای که در بازه زمانی یک تا 10 تیر امسال، بررسی و کنترل موضوع و اهداف و وضعیت شاخص‌های اختصاصی و رفع مغایرت‌های احتمالی انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: در این راستا حداکثر پنج دستگاه اجرایی از بین نهادهای دولتی استان بر اساس گروه‌بندی ابلاغی از سوی ستاد مرکزی جشنواره شهید رجایی، بالاترین امتیاز را در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی کسب کردند.

وی افزود: در همین راستا اداره‌کل ورزش و جوانان در حوزه آموزشی و پژهشی، اداره‌کل استاندارد در گروه تولیدی و خدماتی، شرکت سهامی برق منطقه‌ای در بخش زیربنایی و توسعه زیرساخت‌ها، اداره‌کل بیمه سلامت در گروه سلامت و رفاه اجتماعی و اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی نیز در بخش عمومی و قضایی به‌عنوان دستگاه‌های برتر انتخاب شدند.

عرب اول با اشاره به 2 دستگاهی که از بین تمامی دستگاه‌های اجرایی که بیشترین درصد رشد امتیاز دو سالانه را در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی کسب کردند، اضافه کرد: در حوزه آموزشی و پژوهشی و فرهنگی اداره‌کل حج و زیارت و گروه عمومی و قضایی نیز اداره‌کل ثبت اسناد و املاک به‌عنوان برترین‌های این حوزه انتخاب شدند.

این مقام مسئول با معرفی سه دستگاهی که اقدام برجسته انجام دادند، گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی، اداره‌کل راه و شهرسازی و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این راستا موفق عمل کردند و به عنوان برترین دستگاه‌های اجرایی در این حوزه برگزیده شده‌اند.

انتهای پیام
captcha