به گزارش ایکنا، در هفته گذشته مسلمانان جهان شاهد بودند که در اروپا افراد تندرو و اسلامستیز اقدام به سوزاندن قرآن در سوئد و پاره کردن کلام وحی در دانمارک کردند. از سوی دیگر مجله طنز شارلی ابدو در فرانسه با بازچاپ کاریکاتورهای توهینکننده به پیامبر اسلام(ص)، بار دیگر نشان داد که اسلامستیزی در این کشور همچنان ادامه دارد.
برخی عقیده دارند که این اقدامات و رفتارهای مشابه در سالهای اخیر به دلیل قدرت گرفتن سیاستمداران پوپولیست و گروههای راستگرای افراطی است که اقلیتهای اجتماعی و مهاجران را دلیل مشکلات مختلف در جوامع غربی دانسته و تلاش دارند که اقلیتهای اجتماعی و دینی (مانند مسلمانان) را به بهانههای مختلف مانند حمایت از تروریسم از جوامع غربی طرد کنند.
النور گوآ (Alnoor Gova)، محقق و پژوهشگر کانادایی، معتقد است که این توهینها به اعتقادات مسلمانان در جوامع غربی حسابشده و به دلیل نگاهی است که به مسلمانان به عنوان افرادی خارجی و بیگانه (فرهنگ بیگانهستیزی) وجود دارد.
گوآ در حال حاضر به عنوان محقق و کارشناس مسائل اجتماعی در دانشگاه «بریتیش کلمبیا» شهر ونکوور کانادا فعالیت دارد و تاکنون مقالات و یادداشتهای زیادی درباره مسائل چندفرهنگی در جامعه کانادا منتشر کرده، از جمله پایاننامه دکترای وی با عنوان پاسخ و تفسیر نژادپرستی ضد مسلمانان در کانادا: دیدگاه جامعه(Responses to and interpretation of anti-Muslim racism in Canada : a community perspective) که در آن به موضوع برخورد با مسلمانان در جامعه کانادا پرداخته است.
وی در گفتوگو با ایکنا درباره اقدامات اخیر مبنی بر قرآنسوزی و چاپ مجدد کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام(ص) در اروپا گفت: فکر میکنم اقدامات آنها (عاملان توهین به مقدسات اسلامی) دقیقاً برای توهین به مسلمانان و حفظ دیدگاه «بیگانه خواندن و دیگری خواندن»(بیگانهستیزی) در جوامعشان بوده و برنامهریزی شده است.
گوآ با اشاره به قوانین کانادا درباره توهینهای مذهبی، اظهار کرد: کانادا قوانینی برای گفتار نفرتپراکنانه دارد که چنین رفتارهایی(توهین به مقدسات) را جرم تلقی میکند و دولت و دستگاههای امنیتی آن به طور معمول در برخی پروندههای مرتبط با مسائل نژادی دخیلاند، هرچند این قوانین چندان مفید نیستند.
این کارشناس مسائل اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط مسائل اخیر به موج جدید اسلامهراسی در غرب تصریح کرد: آنچه شما به عنوان اسلامهراسی توصیف میکنید از سال 2001 و پس از حادثه 11 سپتامبر رواج یافته است. با این حال، تأکید بر مسلمانان به عنوان عاملان این حادثه این واقعیت را پنهان میکند که در حال حاضر گروههایی از برتریطلبان سفیدپوست با اقدامات خشونتآمیز و به ظاهر خارج از نظارت دولت در حال گسترش ایدئولوژی خود هستند، اما مسلمانان، بومیان کانادا و گروههایی مانند جنبش جان سیاهان مهم است (Black Lives Matter) به عنوان تروریست داخلی و در واقع به عنوان اهداف نظارت دولتی دیده میشوند.
وی در مورد علت گرایش برخی از مسلمانان نسل دوم و سوم در جوامع غربی به سوی گروهای افراطی مانند داعش و القاعده با تأکید بر نبود نگاه برابر به مسلمانان در این جوامع گفت: مسلمانان علیرغم زندگی در غرب، در جوامع این کشورها با دیگران برابر نیستند و بدین ترتیب از این احساسات برای فریب آنها (از سوی گروههای افراطی) استفاده میشود. در صورتی این نابرابری از بین میرود که هر فرد به عنوان انسان فارغ از ایمان، نژاد، مذهب و رفتار توأم با احترام و عزت پذیرفته شود. سیاست خارجی کشورهای غربی نیز عاملی برای فریب جوانان تلقی میشود و تغییر جهت سیاست خارجی ممکن است به کاهش افراطی شدن جوانان کمک کند.
گوآ در مورد چگونگی مبارزه مسلمانان به ویژه مسلمانان کانادا با اسلامهراسی گفت: مسلمانان در کانادا درک میکنند که عزت و برابری آنها با مبارزات ملتهای بومی و جوامع نژادی دیگر مانند سیاهپوستان ارتباط دارد و باید از ذهنیت مستعمرهشده خود رهایی یابند. آنان درک میکنند که چندفرهنگی تاکتیکی است برای حفظ برتری سفیدپوستان که با استفاده از زبان ترقیخواهانه لیبرال صورت میگیرد، زیرا دولت علیرغم شعارهای برابری و کثرتگرایی و غیره، عاری از نژادگرایی نیست. نمونه آن نیز مبارزات بومیان کانادا و سیاهپوستان برای حدود 500 سال به منظور احقاق حقوق خود است. ضمن اینکه مبارزه با اسلامهراسی میتواند با پیوستن و همبستگی با دیگر مسلمانان و عدم پذیرش انشعاب جوامع آنها به عنوان مسلمان خوب و مسلمان بد انجام گیرد. البته وضعیت فعلی مسلمانان کانادا به طور اساسی تغییر نکرده و ظاهراً در حال بدتر شدن است.
گفتوگو: محمدحسن گودرزی
انتهای پیام