اجرای «طرح داناب» وظیفه همگانی است
کد خبر: 3904282
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

اجرای «طرح داناب» وظیفه همگانی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: وظیفه همه ارگان‌ها و همه شهروندان است که در مسئله آب مشارکت داشته باشند و نقش خانواده، دانش‌آموزان و مدارس در این امر بسیار مهم است.

اجرای طرح داناب وظیفه همگانی استبه گزارش ایکنا از اردبیل، احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، ۲۱ خردادماه، در آیین اختتامیه طرح داناب سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷، اجرای طرح داناب را وظیفه همگانی دانست و تمام دانش‌آموزان را سفیر طرح داناب معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه برای مصرف آب باید فرهنگ‌سازی شود، اظهار کرد: امروزه طرح داناب یک امربه معروف و نهی از منکر است.

ناصری با بیان اینکه آب و حیات جدانشدنی هستند، افزود: اجرای طرح داناب وظیفه همگانی است و انتظار داریم تمام دانش‌آموزان سفیر طرح داناب باشند، فصل تابستان مصرف آب بسیار بالاست و هر قطره مصرف آب بی‌رویه خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، در اختتامیه «طرح داناب» در اردبیل، با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در بحث مصرف درست آب، گفت: آموزش و پرورش زمینه آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را فراهم کرده است که صرفه‌جویی بهینه آب هم به عنوان یک مهارت زندگی در مدارس آموزش داده می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزان و معلمانی که در این طرح فعالیت دارند به‌ عنوان سفیران آب، فرهنگ مصرف درست آب را در جامعه ترویج می‌دهند.

ناصری افزود: اگر شیوع بیماری کرونا کاهش یابد امیدواریم بتوانیم طرح داناب را طبق سنوات قبل پیگیری کنیم، اما طرح‌های ویژه‌ای برای ادامه فعالیت این طرح از طریق فضای مجازی را مدنظر قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: از همکاری سازنده شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی استان اردبیل سپاسگزارم که تاکنون همکاری بسیار سازنده‌ای در اجرای این طرح آموزشی داشته‌اند.

ناصری گفت: طبق سال‌های گذشته آمادگی افزایش حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های طرح داناب را فراهم خواهیم کرد تا بتوانیم زیر ساخت مهمی در زمینه مصرف بهینه آب در جامعه را فراهم کنیم.

لزوم تغییر نگرش به مسئله آب و منابع طبیعی
عباس جنگی مرنی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، اظهار کرد: نقش آب و حفظ منابع آبی در زندگی انسان و تداوم حیات بسیار با اهمیت بوده و طبق اطلاعات موجود ۹۰ میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر در دشت اردبیل وجود دارد در حالی‌که میزان مصرف در این دشت ۱۶۰ میلیون متر مکعب است.

وی گفت: با توجه به این آمار، باید فرهنگ و نحوه نگرش به منابع طبیعی و آبی تغییر یابد و در این بین نقش خانواده، مدرسه و رسانه در اثرگذاری بر تغییر رویکرد و رفتار در این حوزه بسیار مورد اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: استان اردبیل، تنها استانی است که تنوع زیادی در مجموعه فعالیت‌های آبی داشته به طوری‌که بیش از دو هزار کیلومتر رودخانه مرزی و غیرمرزی و ۹ سد مخزنی در استان وجود دارد و قطب آبیاری و زهکشی کشور بوده از این رو یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت آب‌منطقه‌ای استان، ایجاد کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی بوده که این کمیته یک‌ماه قبل افتتاح شد.

جنگی بیان کرد: استان اردبیل به جهت بهره‌مندی از منابع آبی مختلف همانند ۸۰ چشمه سرد که در خاورمیانه کم نظیر بوده و در کنار آن وجود تعداد ۵۰ چشمه آبگرم، جزو استان‌هایی است که مجموعه کاملی از منابع آبی را دارا بوده و علی‌رغم برخی از استان‌ها طرح‌های توسعه‌ای در این استان هم‌چنان فعال است.

وی تصریح کرد: این طرح‌های توسعه‌ای فعال در استان اردبیل می‌تواند به عنوان کارگاه علمی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت برای آموزش به دانش‌آموزان و دانشجویان بهره برد و این موضوع عرصه وسیع علم‌آموزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: طرح داناب که از سال ۹۷ آغاز شده بود یکی از طرح‌های مناسب در حوزه آموزش به دانش‌آموزان برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب و نقش و اهمیت این مایه حیات بوده و طبق آمار به دست آمده در طول اجرای این طرح ۷ هزار و ۵۰۰ دانش آموز آموزش دیده‌اند و با توجه به ظرفیت موجود در استان امیدواریم که در طرح‌های آینده تعداد دانش‌آموزان بیشتری تحت آموزش قرار گیرند و پوشش وسیع‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha