تبدیل کرونا به انگ اجتماعی
کد خبر: 3889179
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

تبدیل کرونا به انگ اجتماعی

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به تبدیل شدن کرونا به انگ اجتماعی و ترس طرد شدن افراد از جامعه، محله، آپارتمان و حتی از خانواده و آشنایان، گفت: فقط دقایقی خودمان را به جای فرد بیمار و خانواده‌اش گذاشته و تصور کنیم که دوست داریم، رفتار مشابهی با ما شود یا نه؟

تبدیل کرونا به انگ اجتماعیسیمین خیاط زاده، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: متاسفانه در طول هفته‌های گذشته با افرادی مواجه هستیم که به درگاه سلامت مراجعه کرده و یا در پاسخ به سامانه 4030 خود را علامت‌دار معرفی کرده‌اند، اما پس از تماس همکاران بهداشت و درمان، یا پاسخگو نبوده‌اند و یا انکار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی افراد در حالی علامت دار بودنشان را انکار می‌کنند که حین صحبت با کارشناس بهداشتی ما در حال سرفه هستند و این علامت از پشت تلفن نیز مشخص است.

خیاط زاده، با اشاره به تبدیل شدن کرونا به انگ اجتماعی و ترس طرد شدن افراد از جامعه، محله، آپارتمان و حتی از میان خانواده و آشنایان، گفت: فقط دقایقی خودمان را به جای فرد بیمار و خانواده‌اش گذاشته و تصور کنیم که دوست داریم، رفتار مشابهی با ما شود یا نه؟

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: آیا بیماران یا خانواده‌هایشان با مبتلا شدن به این بیماری، گناهی مرتکب شده‌اند؟، همانگونه که این ویروس در همه جای دنیا وجود دارد، وارد کشور ما نیز شده است و افرادی به هر دلیلی و در هر جایی در مواجهه با این ویروس قرار گرفته و بیمار شده است.

وی، متذکر شد: اگر دلیل رفتارهای طرد کننده تعدادی از مردم را در واکنش به بیماران مبتلا به کرونا و خانواده‌هایشان بدانیم، شاید بتوانیم این افراد را به درستی راهنمایی کنیم، جداسازی اجتماعی یا فیزیکی با طرد شدن اجتماعی تفاوت دارد.

وی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با ترتیب دادن مصاحبه‌هایی با مردم، علت این رفتار را جویا شوند، در صورت تداوم چنین برخوردهایی، تعداد زیادی از افراد دارای علامت خفیف بیماری به ما مراجعه نخواهند کرد و کار ما سخت‌تر خواهد شد.

خیاط زاده، متذکر شد: داروهای درمان سرپایی بیمارانی با علایم خفیف سبب می‌شود تا بیماران بد حال نشوند، همچنین این داروها آن‌ها را از مراجعه به بیمارستان بی‌نیاز می‌کند، اما این بیماران به دلیل انگ اجتماعی مراجعه نمی‌کنند و کار به جایی می‌کشد که علایم بیمار شدت یافته و با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: لازم به ذکر است که هر چه بیمار بدحال‌تر باشد، امید به بهبودی او کم‌تر می‌شود.

انتهای پیام
captcha