بررسی مقام «نهاوند» در هنر تلاوت قرآن + فیلم
کد خبر: 3885246
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
هنر تلاوت / 7

بررسی مقام «نهاوند» در هنر تلاوت قرآن + فیلم

در هفتمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) نهاوند پرداخته می‌شود.

بررسی مقام «نهاوند» در هنر تلاوت قرآن + فیلمبه گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.

فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار هفتمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت هفتم: بررسی مقام نهاوند در هنر تلات قرآن

جنس چهارتایی یا تتراکورد نهاوند یکی از نغمات و الحان بسیار زیبایی است که عموما در تلاوت قاریان قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواصل موجود در مقام و تتراکورد نهاوند به این صورت است که درجه دوم نسبت به درجه اول دارای فاصله یک پرده کامل است. همچنین، درجه سوم نسبت به درجه دوم فاصله یک دوم (نیم) پرده دارد و درجه چهارم نسبت به درجه سوم نیز دارای فاصله یک پرده کامل است.

عموما نت «دو» به عنوان نت پایه در مقام نهاوند در نظر گرفته می‌شود، ولی همانطور که در جلسات گذشته نیز بیان شد، می‌توان هر نتی را به عنوان نت پایه در مقام‌های مختلف در نظر گرفت که در این جلسه نت «سل» را به عنوان نت پایه قرار می‌دهیم.

این گام یعنی گام نهاوند که در برخی کشورها از آن به عنوان گام «نهوند» نیز یاد می‌شود، معادل چهار نت اولیه گام «مینور» در موسیقی کلاسیک هم به صورت هارمونیک و هم تئوریک است.

همچنین، جنس چهارتایی مقام نهاوند معادل چهار نت اول آواز بیات اصفهان در موسیقی اصیل ایرانی نیز است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha