نماز اراده انسان را برای دوری از گناه تقویت می‌کند
کد خبر: 3873152
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

نماز اراده انسان را برای دوری از گناه تقویت می‌کند

گروه معارف ــ مدرس دانشگاه و حوزه علمیه زاهدان گفت: نماز که زیباترین شکل بندگی است، یک نیروی کنترل‌کننده به نام تقوا در ما ایجاد کرده و اراده انسان برای دوری از گناه را تقویت می‌کند؛ به رکوع رفتن و به سجده افتادن، اعتراف به بزرگتر بودن و پاک بودن خدا، همه اثرات روانشناختی روی انسان می‌گذارد.

عصمت غزنوی، کارشناس نماز و مدرس دانشگاه و حوزه علمیه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: ارتباط با خدا در قالب نیایش، مختص دین اسلام نیست، بلکه در سایر ادیان نیز وجود دارد؛ بطوری که در قرآن کریم اشاره شده است که خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید «وَ أَقِمِ‏ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» (طه، 14) یعنی نماز را بپا دار؛ اما نماز در اسلام شکل کامل‌تری به خود گرفت.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: این‌که خداوند به همه انبیاء خود توصیه می‌فرماید تا نماز را اقامه کنند، نشان از اهمیت موضوع دارد؛ بنابراین نماز فراتر از یک گفت‌وگوی ساده با خداوند است.

وی اظهار کرد: نماز که زیباترین شکل بندگی است، یک نیروی کنترل‌کننده به نام تقوا در ما ایجاد کرده و اراده انسان برای دوری از گناه را تقویت می‌کند؛ به رکوع رفتن و به سجده افتادن، اعتراف به بزرگتر بودن و پاک بودن خدا، همه اثرات روانشناختی روی انسان می‌گذارد.

غزنوی بیان کرد: ما در نماز می‌گوییم «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» یعنی فقط و فقط تو را پرستش می‌کنیم و از تو یاری می‌طلبیم، به عبارتی ما در نماز به خود تلقین می‌کنیم که معبود حقیقی خداست و درخواست‌های خود را تنها از خدا طلب می‌کنیم. تکرار این عبارت‌ها سبب می‌شود تا انسان عزت نفس پیدا کرده و خود را محتاج دیگران نداند.

وی افزود: در نماز از «سبحان» بودن خدا سخن می‌گوییم و خداوند را از تمام نقایص و عیوب، پاک و منزه می‌خوانیم؛ به «أحد» بودن خدا اقرار می‌کنیم و از یکتایی و بی‌همتایی او سخن می‌گوییم. این‌ها همه درس‌هایی از مکتب نماز است.

این کارشناس نماز اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در عظمت نماز می‌فرماید «لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ»، اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.

وی گفت: توسعه فرهنگ نماز در گرو آن است که علاوه بر اقامه آن، مبلغ نماز هم باشیم، زیرا در حقیقت، نیمی از اجر نماز در این است که دیگران را به این معروف، امر کنیم تا شاهد بروز هرچه بیشتر آثار آن در جامعه باشیم.

غزنوی با بیان اینکه برپایی نماز می‌تواند بسیاری از هزینه‌های ما را در بخش‌های مختلف اجتماعی و فردی كاهش بدهد، افزود: نماز در پیشگیری از اعتیاد، طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی بسیار اثرگذار است و موجب می‌شود تا تعامل انسان‌ها در زندگی اجتماعی به‌صورت بهتری صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha