بی‌توجهی به دوران کودکی، نتایج جبران‌ناپذیری به همراه دارد
کد خبر: 3867949
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

بی‌توجهی به دوران کودکی، نتایج جبران‌ناپذیری به همراه دارد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان، با بیان اینکه دوران کودکی حساس‌ترین دوران شکل‌گیری شخصیت فردی کودک است، گفت: بی‌توجهی به این دوران، نتایج جبران‌ناپذیری به همراه دارد، در جامعه‌ای که به کودکان کمتر توجه شود معضلات اجتماعی آنان نیز فزونی می‌یابد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی استانداری، مریم یگانه، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان شامگاه دوشنبه، ۹ دی در بیست‌و‌یکمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک، گفت: دوران کودکی حساس‌ترین دوران شکل‌گیری شخصیت فردی کودک است و بی‌توجهی به این دوران، نتایج جبران‌ناپذیری به همراه دارد، در جامعه‌ای که به کودکان کمتر توجه شود کودکان نابهنجار و بزهکار بیشتری مشاهده می‌شوند و معضلات اجتماعی آنان نیز فزونی می‌یابد.

وی افزود: شناخت صحیح ابعاد مختلف جسمی و روانی این گروه سنی در راه تأمین شرایط مادی و معنوی مناسب برای رشد بدنی، عاطفی و فکری آنان واضح‌تر از آن است که مورد تأکید قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: هر فرد در جامعه برای رسیدن به اهداف و ارضای امیال و خواسته‌های خود باید رفتار‌های اجتماعی مناسب و شیوه ارتباط صحیح با دیگران را بیاموزد و این امر، جز با شناخت و درون‌سازی نابهنجاری‌ها، ارزش‌ها، آداب و رسوم‌ها، اصول و فنون جامعه و کسب مهارت‌های اجتماعی میسر نیست.

وی فلسفه برگزاری کنفرانس تخصصی حقوق کودک را مدیریت آسیب‌های اجتماعی حوزه کودک برشمرد و گفت: مدیریت آسیب‌های اجتماعی حوزه کودک تقریباً یک موضوع چند وجهی و چند بعدی است؛ وقتی از کودک سخن به میان می‌آید نیاز است با نگاه دقیق و عمیق علمی، به مسائل آن‌ها بپردازیم و تصمیمات جدی اتخاذ کنیم؛ چراکه حال کودکان ما خوب نیست و نیاز به مدیریت دارد.

یگانه با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی و حقوق کودک نیاز به تغییرات اساسی دارد، به نام‌گذاری امسال به نام سال تحول در حوزه کودک و نوجوان توسط کنوانسیون ملی حقوق کودک اشاره کرد و افزود: این نامگذاری به این هدف صورت گرفته است که باید قدم و گام را فراتر از چیزی که تاکنون در حوزه کودک برداشته‌ایم، برداریم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان با تأکید براینکه در اقصی نقاط کشور در حوزه کودک و خانواده، چالش‌هایی وجود دارد که استان هرمزگان نیز از این چالش‌ها مستثنی نیست، گفت: چالش‌هایی که استان هرمزگان را در حوزه کودک تهدید می‌کند در صورتی که چاره‌اندیشی نشود می‌تواند تمامی خانواده را درگیر کند. ازدواج‌های زودهنگام دختران علاوه بر مشکلات روانی و اجتماعی یکی از دلایل بازماندن آنان از تحصیل در استان است.

وی بیان کرد: دلایل فرهنگی نیز در بازماندن کودکان از تحصیل دخیل است، به دلیل پراکندگی روستا‌ها و صعب‌العبور بودن راه‌های مواصلاتی امکان ادامه تحصیل دختران بعد از مقطع ابتدایی در برخی نقاط استان تقریباً به صفر می‌رسد. علی‌رغم همه کمبود‌های اعتباری، دستگاه‌های اجرایی در حوزه کودک و خانواده مسئول هستند و وظایف تکلیفی عوامل دولت بر دوش آن‌ها گذاشته شده است و تمامی سیاست‌گذاری‌های کلان و به‌دنبال آن بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، رسیدن به رشد تعالی در حوزه کودک را نشان می‌دهند.

یگانه در پایان گفت: در استان هرمزگان نیز تمامی دستگاه‌ها با تعامل بین‌بخشی با امکانات محدود به فراخور توان، طبق برنامه و راهبرد‌های عملیاتی تضمین شده تلاش می‌کنند و در راستای ارتقای حقوق کودک با بهره‌گیری از سند ملی جامع حقوق کودک در افق ۱۴۰۴ و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به‌سوی هدف اصلی که همان مدیریت آسیب‌هاست گام برمی‌دارند.

انتهای پیام
captcha