اقتصاددانان مسلمان پول واحد برای دادوستد معرفی کنند/ لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 3866366
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور:

اقتصاددانان مسلمان پول واحد برای دادوستد معرفی کنند/ لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: اقتصاددانان اسلامی می‌توانند پول واحدی را برای همه جهان اسلام تعیین کنند که برای داد و ستد و صادرات و واردات مورد استفاده قرار گیرد. البته ممکن است کشورهای جهان استکبار مانع این کار شوند. برای برداشتن این موانع باید شرایطی محقق شود که از جمله آن‌ها تأکید بر تولید داخلی و مصرف آن در همه ابعاد زندگی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن حضور در اجلاس سران كوالالامپور ۲۰۱۹ در جمع رؤسای جمهور، نخست‌وزیران و رؤسای هیئت‌های حاضر در این اجلاس سخنرانی كرد. وی در بخشی از سخنان خود پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای اسلامی ارائه داد؛ از جمله این موارد «ایجاد رمزارز واحد در میان کشورهای اسلامی» تأسیس «صندوق مشترك نشست كوالالامپور برای تأمین مالی همكاری‌های فناورانه میان كشورهای اسلامی»، «مركز تحقیقات مشترك در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» و «بازار مشترك كشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» بود.

در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفی‌پور، مدرس حوزه و استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی، به گفت‌وگو نشستیم. وی در ابتدا به ایکنا گفت: قطعاً شکل‌گیری چنین اتحادیه‌های اقتصادی از جمله رمز ارز واحد در میان کشورهای اسلامی، امری امکان‌پذیر است چراکه نمونه‌های مشابه آن را قبلاً شاهد بوده‌ایم و نمونه بارز آن هم اتحادیه اروپا، پول واحد یورو و تسلط دلار بر اقتصاد جهانی است لذا اگر در جهان اسلام هم دولت‌ها تصمیم به چنین کاری بگیرند امکان آن وجود دارد و مقدمه آن هم وجود همدلی در میان مسلمانان است.

تأثیر اتحاد بر استقلال اقتصادی مسلمانان

مصطفی‌پور ادامه داد: ما باید این را درک کنیم که آمریکا به عنوان رأس جبهه استکبار قصد دارد کشورهای اسلامی که دارای ذخایر نفتی، معدنی و ... هستند را استثمار کند. بنابراین اگر موضوع استقلال برای ما مهم است تحت چنین اتحادی در موضوع استقلال اقتصادی تأثیر زیادی دارد. الان برخی از کشورها همانند چین یا هند از ما خرید می‌کنند اما به دلیل سلطه دلار، امکان پرداخت آن به را ندارند.

الان در ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های خوبی صورت می‌گیرد که می‌توانیم آن را در همه ابعاد در جهان اسلام تسری دهیم چراکه هرچه وابستگی اقتصادی ما به ویژه در زمینه غذا و دارو کاهش پیدا کند در سایر مسائل، از جمله ساخت ماشین‌های مناسب هم می‌توانیم به خودکفایی برسیم

وی درباره نقش اتحاد و همکاری مسلمانان بر تحقق استقلال اقتصادی در میان آنها اظهار کرد: لذا در مرحله اول این کشورها باید ضرورت شکل‌گیری اتحاد اقتصادی و پول و رمزارز مشترک را درک کنند. مسلمانان باید این موضوع را درک کنند که تحقق این موضوع منجر به استقلال اقتصادی آنان نیز خواهد شد. طبیعتاً اگر اتحاد سیاسی شکل‌ گرفت، پیدا کردن راهکارهای تخصصی توسط اقتصاددانان اسلامی هم امکان‌پذیر است.

نیازمند پول واحد در جهان اسلام هستیم

این کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند یک پول واحد در میان مسلمانان برای انجام داد و ستدها هستیم، یادآور شد: اقتصاددانان اسلامی می‌توانند پولی واحد را برای همه جهان اسلام تعیین کنند که برای داد و ستدها و صادرات و واردات مورد استفاده قرار گیرد. البته ممکن است کشورهای جهان استکبار مانع اینکار شوند و برای برداشتن این موانع هم باید شرایطی محقق شود که از جمله آنها تأکید بر تولید داخلی و مصرف آن در همه ابعاد زندگی است. این هم مسئله‌ای است که کشورهای اسلامی و حتی سایر کشورهای آسیایی می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه افراد ایده‌پرداز در جهان اسلام باید مورد حمایت قرار گیرند گفت: مسلمانان باید نیازهای غذایی و دارویی و ... خود را تأمین کنند. شرط دیگر این است که از افراد ایده‌پرداز در زمینه‌های مختلف حمایت شود. در جهان اسلام و به ویژه در کشور ما افراد زیادی وجود دارند که می‌توانند برای خودکفایی در زمینه تولید دارو و امثالهم، ایده‌های خوبی ارائه دهند. الان متخصصان ایرانی زیادی در ناسا مشغول فعالیت هستند. در زمینه پزشکی هم ایرانی‌ها و مسلمانان زیادی در سطح دنیا معروف هستند که دولت‌های این کشورها و از جمله ایران باید آنها را مورد حمایت جدی قرار دهند تا همانگونه که در زمینه نظامی پیشرفت کردیم در حوزه اقتصادی هم پیشرفت کنیم.

اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهان اسلام

وی با اشاره به ضرورت حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: الان در ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های خوبی صورت می‌گیرد که می‌توانیم آن را در همه ابعاد در جهان اسلام تسری دهیم، چراکه هرچه وابستگی اقتصادی ما به ویژه در زمینه غذا و دارو کاهش پیدا کند در سایر مسائل، از جمله ساخت ماشین‌های مناسب هم می‌توانیم به خودکفایی برسیم. بنابراین کشورهای جهان اسلام ابتدا باید به مقاوم‌سازی اقتصاد کشورشان اهمیت دهند تا اگر هم فشاری از جانب دشمنان وارد شد حداقل توان تأمین نیازهای ضروری مردم را داشته باشیم و مجبور نشویم آن کالاها را با قیمت گزاف از خارجی‌ها خریداری کنیم.

مصطفی‌پور در پایان اظهار کرد: الان منابع در جهان اسلام بسیار زیاد است اما گاهی اوقات قیمت‌ برخی کالاها مایه وحشت است لذا اگر مسلمانان، تولید داخلی را تقویت و مصرف کنند اقدام قابل توجهی برای مقابله با وابستگی به خارج انجام داده‌‌اند، لذا معتقدم اتحاد اقتصادی جهان اسلام و شکل‌گیری پول مشترک، هم خوب و هم امکان‌پذیر است اما باید همه جهان اسلام، حول این هدف با یکدیگر متحد شوند.

انتهای پیام
captcha