استفاده ایران از ظرفیت اجلاس کوالالامپور برای تبدیل تحریم به اسلحه‌ای بی‌خاصیت
کد خبر: 3866164
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
صدرالحسینی تشریح کرد:

استفاده ایران از ظرفیت اجلاس کوالالامپور برای تبدیل تحریم به اسلحه‌ای بی‌خاصیت

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل جهان اسلام با اشاره به ظرفیت اجلاس کوالالامپور در ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا در جهان اسلام و توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی در قالب بازار و پول مشترک و حذف دلار از مبادلات مالی و اقتصادی، گفت: ایران با استفاه از ظرفیت این اجلاس برای انعقاد قراردادهای دو و چندجانبه با کشورهای حاضر در آن از جمله مالزی، ترکیه و قطر می‌تواند اسلحه تحریم را به یک اسلحه زنگ‌زده و بی‌خاصیت تبدیل کند.

استفاده ایران از ظرفیت اجلاس کوالالامپور برای تبدیل تحریم به اسلحه‌ای بی‌خاصیت

اجلاس سران کوالالامپور 2019 پنجشنبه هفته گذشته در مالزی برگزار شد و در این اجلاس که با مخالفت عربستان و غیبت آنها همراه بود، مسائل مهمی در حوزه فلسطین، مقابله با تروریسم و افراطی‌گری و به ویژه همکاری‌های مشترک اقتصادی، مالی و بانکی در راستای مقابله با تحریم‌ها و یکجانبه‌گرایی آمریکا مانند استفاده از پول واحد و ارزهای ملی در مبادلات مالی و حذف دلار، تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال»، تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی» و ... مطرح شد که در صورت عملیاتی‌شدن می‌تواند نقش مهمی در تبدیل جهان اسلام به یک قطب قدرت داشته باشد و از طرفی به صورت واقعی سیاست تحریم و فشار آمریکا بر کشورهای مستقل را بی‌اثر کند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت این اجلاس و دستاوردهای آن برای جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام گفت: در طول دهه‌های گذشته کنفرانس همکاری اسلامی با رهبری عربستان اداره می‌شد و محلی برای تجمع، تصمیم‌گیری و اجرای اراده کشورهای اسلامی بود. اما در طول کمتر از یک دهه گذشته بی‌توجهی به مصالح عالی جهان اسلام در این اجلاس، جهت‌ دادن آن به سمت منافع منطقه‌ای عربستان، به بازی نگرفتن اغلب کشورهای اسلامی و وابستگی شدید این اجلاس به ویژه سردمداران برگزاری آن به دنیای غرب از جمله آمریکا، مصوبات این کنفرانس را بی‌اثر ساخته بود و آن را تبدیل به اجلاسی تشریفاتی و تبلیغاتی به نفع عربستان کرده بود.

ظرفیت‌های واقعی اجلاس کوالالامپور برای مقابله با نفوذ آمریکا در جهان اسلام

وی ادامه داد: لذا در طول این سال‌ها به ویژه پنج سال گذشته این سؤال بارها از سوی برخی کشورهای اسلامی مطرح شده بود که چرا باید اجلاس سران کشورهای اسلامی چنین جهت‌گیری‌هایی را به خود بگیرد که مصالح و اولویت‌های جهان اسلام از جمله احقاق حقوق ملت فلسطین، مقابله با اشغالگری و غارتگری رژیم صهیونیستی و نفوذ و زیاده‌خواهی آمریکا در کشوهای منطقه مورد بحث قرار نگرفته یا به حاشیه رود.

صدرالحسینی اظهار کرد: براین مبنا برخی از کشورها با پرچمداری مالزی صحبت از ایجاد یک اجلاس با حضور کشورهای اسلامی به شکل مستقل و با توجه به نیازمندی‌های خود کردند. البته دو سال پیش مالزی به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که برای تشکیل این اجلاس پیشقدم شود که متأسفانه توجه لازم به این پیشنهاد صورت نگرفت، اما با توجه به دعوتی که از رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در این اجلاس مهم صورت گرفت ایران از این تریبون مسائل مهم جهان اسلام از جمله احقاق حقوق فلسطینیان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری، مقابله با زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، خطرات نفوذ آمرکا در غرب آسیا و پیشرفت و توسعه امنیتی و شکوفایی اقتصادی در منطقه را مطرح کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای بیان کرد: براین اساس کنفرانس کوالالامپور از این ظرفیت برخوردار است که راهکارهای واقعی و عملی برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمرکا در جهان اسلام و پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی در قالب بازار مشترک، پول مشترک، بهره‌مندی از بنادر و آبراه‌های مشترک ارائه دهد. به نظر می‌رسد جمهوری سلامی باید از این موقعیت به بهترین شکل ممکن به ویژه در شرایط تحریمی بهره ببرد و به طور داوطلبانه برگزاری جلسات تخصصی و سران این اجلاس را در تهران درخواست کند تا بتواند از این ظرفیت موجود حداکثر استفاده را ببرد.

وی یادآور شد: با توجه به تعداد قابل توجه همسایگان کشورمان از جمله ترکیه و قطر و همچنین مالزی در جنوب شرق آسیا ارتباطات منطقی، روبه توسعه و چندجانبه ایجاد کرد قطعا می‌توان به بهترین نحو از این تعاملات در مسیر توسعه و پیشرفت کشور بهره برد.

توسعه ارتباطات با هدف پایه‌ریزی اقتصادی تمدن نوین اسلامی 

صدرالحسینی درباره ظرفیت تشکیل ارتباطات چندجانبه و به دور از دخالت آمریکا به مانند این اجلاس در جهت بی‌اثر کردن سیاست تحریم و فشار با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره موضوع تحریم و نحوه مقابله با آن گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب دور زدن تحریم‌ها نوعی مسکن در برابر زهر تحریم است و جمهوری اسلامی باید به ظرفیتی برسد که هیچ کشوری حتی آمریکا نتواند ایران اسلامی را تحریم کند و اگر هم تحریم کرد بداند ضرر تحریم به خود آن‌ها برمی‌گردد. براین اساس باید گفت برگزاری چنین اجلاسی با حضور کشورهای اسلامی غالباً مستقل و تقویت و توسعه ارتباطات اقتصادی چندجانبه با محوریت پول مشترک و حذف دلار، کمک بزرگی به شکستن کمر تحریم برای همیشه خواهد کرد.

این کارشناس مسائل جهان اسلام تأکید کرد: به عبارتی اگر آمریکایی‌ها نتوانند تحریم‌های شکننده علیه ملت ایران را به نتیجه برسانند قطعاً در پیشبرد این سیاست تجدیدنظر می‌کنند، لذا ایران با استفاده از ظرفیت این اجلاس برای انعقاد قراردادهای دو و چندجانبه با کشورهای حاضر در آن از جمله با مالزی، ترکیه و قطر می‌تواند اسلحه تحریم را به یک اسلحه زنگ‌زده و بی‌خاصیت تبدیل کند و فراتر از آن در آینده اقتصادی غرب آسیا و بخشی از جهان به نحوی نقش‌آفرین شود که تمدن نوین اسلامی را از منظر اقتصادی پایه‌ریزی کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha