فضای سیاسی دانشگاه دچار رکود شده است
کد خبر: 3862242
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

فضای سیاسی دانشگاه دچار رکود شده است

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه خوارزمی با تاکید براینکه نباید از دانشگاه سیاست‌زدایی شود، گفت: فضای سیاسی دانشگاه با رکود و چالش مواجه است که امیدواریم با در صحنه بودن دانشجو، اساتید و حمایت مدیران دانشگاهی به تدریج بتوانیم فضای شادابی را در دانشگاه ایجاد کنیم.

فضای سیاسی دانشگاه دچار رکود شده است

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با ایکنا از البرز با اشاره به فرارسیدن روز دانشجو با بیان اینکه ۱۶ آذر روز به یاد ماندنی حضور دانشجو در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور است گفت: دانشجویان به عنوان قشر آگاه، فرهیخته، آزاد، مستقل، پرهیجان، پر جنب و جوش و آینده نگر در صحنه‌های مختلف این جامعه خوشبختانه خوش درخشیده‌اند.
حبیبی افزود: به عنوان نمونه در زمان شاه قشر آگاه و متعهد دانشجویان ما در مقابل یکه تازی‌های استکبار و نظام شاه ایستاند و مخالفت خود را با روندهای تحقیر ملت ایران به صحنه آورند که اثبات این موضوع خون آن سه دانشجویی است که در سال ۳۲ در دانشکده فنی تهران به زمین ریخته شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در برهه‌های دیگر هم در زمان پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب دانشجو یک قشر داخل صحنه و آگاهی‌رسان بوده است، دانشجویان در زمان جنگ هم در صحنه‌های مختلف حضور داشته و با مسئولیت‌های خود در رزم دین خود را ادا کرده‌اند.
رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در اوایل پیروزی انقلاب تمام نهادهای خدمت‌رسان مثل سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، هلال احمر، ‌کمیته امداد و ... از هسته‌های اولیه دانشجویان تشکیل شده بود؛ در صحنه‌های دیگر هم دانشجویان در مسائل مختلف جامعه سعی کرده‌اند فعال باشند و به پیشرفت کشور کمک کنند.
حبیبی تأکید کرد: امروز هم انتظار می‌رود دانشجویان با شناخت درست نیازهای جامعه، در چارچوب سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری برای نخبگان و فرهیختگان اعلام کردند در صحنه باشند و نیازهای جامعه را در قالب اجتماعی، علمی، پژوهشی و فناوری شناسایی و در این زمان که نیاز به توسعه تولید و خوداتکایی اقتصادی داریم نقش‌آفرینی داشته باشند.
رئیس دانشگاه خوارزمی با تاکید براینکه نباید از دانشگاه سیاست‌زدایی شود، گفت: فضای سیاسی دانشگاه با چالش‌ها و رکود مواجه است که امیدواریم با در صحنه بودن دانشجو و اساتید و حمایت مدیران دانشگاهی و بخش آموزش عالی به تدریج بتوانیم فضای شادابی را در دانشگاه ایجاد کنیم، ما این آمادگی را داریم که به فعالیت‌های سیاسی دانشجویان کمک کنیم.
وی افزود: خود دانشجویان هم باید در صحنه باشند و مطالبه‌گری کنند، البته لازمه این کار شاید این باشد که همه ما سعی کنیم فعالیت خود را در چارچوب قوانین و مقررات دانشجویی انجام دهیم چون سواستفاده‌هایی که ممکن است از فعالیت‌های فراقانونی شود به خود دانشجو و دانشگاه آسیب می‌زند.
این مسئول با بیان اینکه در هر حال ما کمک می‌کنیم که فضا فضای شاداب و اثربخش باشد اضافه کرد: بحث بی‌تفاوتی دانشجو می‌تواند به طور گسترده مورد بحث قرار گیرد و ریشه‌یابی شود و زمینه‌ها و مسائل مختلف داخل و خارج دانشگاه، فضای کلی جامعه و موضوعاتی که موقت بر کشور حاکم شده است درباره آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در هر حال کلا از مجموع فضای موجود سیاسی دانشگاه‌ها راضی نیستم.
رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص جریانات اخیری که پس از اصلاح قیمت بنزین رخ داد و اینکه آیا دانشجویی از دانشگاه خوارزمی بازداشت شده است یا خیر هم اعلام کرد: در جریانات اخیر خوشبختانه بازداشتی از دانشگاه خوارزمی نداشته‌ایم.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو به نقش دانشجویان در مسائل صنفی هم اشاره و تصریح کرد: بنده معتقدم دانشجویان در زمینه‌های مختلف باید در صحنه باشند چون حضور این قشر در پیشبرد امور بسیار موثر است، یکی از بسترهای بودن در صحنه هم شورای صنفی است که می‌تواند نیازها و مطالبات دانشجو را به مدیران دانشگاه منتقل کنند.
رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: ما هم به عنوان هیئت رئیسه دانشگاه بر این باور هستیم که باید حداکثر توان خود را برای خدمتگزاری به دانشجویان به خصوص در زمینه صنفی بگذاریم و طبیعتا در این موضوع نقش شورای صنفی بسیار پررنگ است.
وی در پایان با بیان اینکه همیشه از شورای صنفی حمایت کرده‌ام گفت: حساسیت‌ها و مطالبات دانشجوبان را باید به رسمیت شناخت، وقتی باب گفت و گو باز شود مطالب خیلی راحت منتقل می شود، حتی در برخی از زمینه‌ها می‌توانیم به عنوان مشاور جوان از شورای صنفی کمک بگیریم.

انتهای پیام
captcha