وجود 500 موقوفه با نیت امام حسین(ع) در استان/ 18 درصد استان قزوین وقفی است
کد خبر: 3846112
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

وجود 500 موقوفه با نیت امام حسین(ع) در استان/ 18 درصد استان قزوین وقفی است

گروه فرهنگی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به لزوم توجه به مباحث فرهنگی و معرفتی در ایام پیاده‌روی اربعین گفت: نگاه ما در مقوله پیاده‌روی اربعین فرهنگی است و تمام برنامه‌های اجرا شده در راستای بصیرت افزایی انجام می‌شود.

وجود 500 موقوفه با نیت امام حسین(ع) در استان/ 18 درصد استان قزوین وقفی است

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و اصحاب رسانه استان به‌منظور تشریح عملکرد سوگواره بصیرت عاشورایی و برنامه‌های مواکب حضرت سیدالشهدا در نجف اشرف و امامزاده زبیده خاتون (س) در کربلای معلا امروز هشتم مهرماه در سالن کنفرانس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی مجیدی در این نشست آمار دقیق بقاع متبرکه استان را ۲۱۴ بقعه اعلام و عنوان کرد: حجم موقوفات استان در بخش‌های مسکونی، تجاری و زراعی حدود ۱۸ درصد اراضی کل استان است و می‌توان گفت نزدیک به یک‌پنجم استان قزوین وقفی است.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر ۵۰۰ موقوفه از ۷۵۷ وقف منفعتی که شامل ۳۰ هزار رقبه در استان است به نیت امام حسین (ع) وقف‌شده است، گفت: در ماه محرم و صفر طرح بصیرت عاشورایی در ۱۱۸ بقعه استان برگزار شده و می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: بر این اساس فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی از جمله همایش رد پای سه‌ساله، اعزام قریب به ۶۲ مبلغ از قم و قزوین به نقاط مختلف استان در ماه محرم، لبیک یا حسین (ع)، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و کارگاه دوخت لباس حضرت علی‌اصغر (ع) و چادر حضرت رقیه (س) در امامزاده حسین (ع) را می‌توان نام برد.‌

وی ادامه داد: مدرسه علمیه صالحیه یکی از بزرگ‌ترین وبرترین مدارس علمیه استان و کشور است که هنوز ناشناخته باقی مانده لذا با هماهنگی تولیت این مدرسه در ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع) برنامه‌های مختلفی در این مکان برگزار شد تا اقشار مختلف مردم ضمن استفاده از بهره معنوی برنامه‌های پیش‌بینی شده با این فضای تاریخی نیز آشنا شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: متأسفانه بسیاری از نسخ تعزیه دارای ایرادات و اشتباهاتی محرز است و منبع روایتی برای بسیاری از این نسخ وجود ندارد و این موضوع یک آسیب است.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است کسانی که در این راستا قدم می‌گذارند تبیین درستی از قیام عاشورا را ارائه کنند، افزود: تلاش کردیم با تلفیقی از ادوار مختلف دفاع مقدس و مدافعان حرم با قیام عاشورا کاری نمادین را در این حوزه به صحنه ببریم.

حجت‌الاسلام مجیدی اعلام کرد: سازمان اوقاف با همکاری حوزه هنری و شهرداری تئاتر «غریبه شام» را با بهره از برترین هنرمندان در دانشگاه فرهنگیان قزوین به روی صحنه برده و این نمایش تا شام غریبان رحلت حضرت رقیه (س) نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از سه میلیون نفر زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین سال جاری شرکت کنند لذا مواکب نیز برای خدمت‌رسانی هر چه‌بهتر و بیشتر در حد توان ساماندهی می‌شوند.

وی بیان کرد: از سوی اوقاف و امور خیریه استان سه موکب شامل موکب سیدالشهدای اداره کل اوقاف در نجف اشرف، موکب زبیده خاتون در کربلا و موکب زینبیه در سوریه و حرم حضرت زینب (س) راه‌اندازی خواهند شد و مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان از محل موقوفات متعلق به عزاداری حضرت سیدالشهدا در بحث مواکب و هیئات مذهبی در ایام ماه محرم به مواکب کمک شده است.

حجت‌الاسلام مجیدی یادآور شد: موکب سیدالشهدا در نجف اشرف از روز دوشنبه ۱۵ مهرماه خدمات خود را با ۶۰ نفر خادم ارائه می‌کند، در این موکب روزانه بالغ‌بر ۱۵ تا ۱۸ هزار وعده غذایی توزیع و خدماتی چون پزشکی، چایخانه حضرتی با دم‌نوش‌های مختلفی، خیمه‌های معرفتی، توزیع میوه، کفاشی، خیاطی، آرایشگری، توزیع اقلام فرهنگی و گروه سرود انتظار از البرز ارائه خواهد شد.

این مسئول افزود: موکب بی‌بی زبیده خاتون نیز در شهر کربلا نظیر چنین خدماتی را در کنار بحث اسکان و پذیرایی با غذای گرم خواهد داشت و ۷۰ نفر نیروی انسانی در این موکب خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین موکب زینبیه با همکاری حوزه علمیه قزوین در حرم حضرت زینب و در اواخر ماه صفر راه‌اندازی خواهد شد و برای اولین بار بحث پخت و توزیع غذای گرم را در آن خواهیم داشت.‌

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به لزوم توجه به مباحث فرهنگی و معرفتی در ایام پیاده‌روی اربعین گفت: نگاه ما در مقوله پیاده‌روی اربعین فرهنگی است و تمام برنامه‌های اجرا شده در راستای بصیرت افزایی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا هفت مبلغ آشنا به مباحث پاسخگویی به شبهات به اربعین اعزام می‌شوند، همچنین خیمه‌های معرفت نیز در موکب‌ها برپاست و در کنار آن عینک‌های چندبعدی برای نمایش انیمیشن‌های مجازی متناسب با قیام عاشورا تهیه شده است.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha