کارکردهای عاشورا در فرآیند تربیتی خانواده
کد خبر: 3839339
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
حجت‌الاسلام رضایی تشریح کرد:

کارکردهای عاشورا در فرآیند تربیتی خانواده

گروه فرهنگی ــ امام جمعه معمولان با بیان این‌که عاشورا سبک زندگی دینی را به ما می‌آموزد، گفت: اقامه نماز اول وقت و زیر بار ظلم نرفتن از کارکردهای تربیتی عاشورا برای نظام خانواده است.

کارکردهای عاشورا در فرایند تربیتی خانوادهحجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن رضایی، امام جمعه معمولان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به تشریح کارکردهای عاشورا در فرآیند تربیتی خانواده اشاره کرد و با ذکر این مطلب که عاشورا خود نوعی سبک زندگی است، گفت: یکی‌از درس‌های عاشورا ملاک قرار دادن رضایت خداوند است.

وی القای رضایت خداوند به تمام بشریت در تمام مراحل زندگی را کارکرد تربیتی عاشورا دانست و با تأکید بر این‌که امام حسین(ع) امام بشریت است و به تمام بشر یادآوری کرد که اولویت کارها رضایت خداوند است، افزود: اگر در بنیاد خانواده رضایت خداوند تسری پیدا کند آن‌گاه می‌توان ادعا کرد که سبک زندگی ما زندگی عاشورایی است؛ چراکه آن‌چه در عاشورا مشاهده می‌شود رضایت خداوند است؛ لذا نوع رفتار، مطالبات، گویش و رفتار ما باید مورد رضایت خداوند باشد.

نماز اول وقت؛ اولویت نخست امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام رضایی اهمیت دادن به نماز اول وقت را از دیگر کارکردهای تربیتی عاشورا در تحکیم بنیاد خانواده برشمرد و افزود: آن‌چه در عاشورا می‌بینیم توجه خاص امام حسین(ع) به اقامه نماز اول وقت است.

امام جمعه معمولان با یادآوری این مطلب که اقامه نماز اول وقت در برخی از خانواده‌ها مغفول مانده است، اضافه کرد: اقامه نماز اول وقت باعث تربیت عاشورایی فرزندان می‌شود.

وی بر تقویت اقامه نماز اول وقت در خانواده، محل کار و ادارات تأکید کرد و با یادآوری این مطلب که اقامه نماز مهم‌تر از اذکار آن است، اضافه کرد: عاشورا به ما می‌آموزد که هم خود به اقامه نماز اول وقت مقید باشیم و هم دیگران را ترغیب به انجام این فریضه الهی کنیم.

رضایی با بیان این‌که اگر رضایت خداوند و انجام دستور خداوند که همانا نماز است را در خانواده گسترش دادیم خانواده ما جهت سبک زندگی عاشورایی قدم برمی‌دارد، بیان کرد: درس دیگر عاشورا و کارکرد تربیتی آن برای نظام خانواده، همراهی کردن افراد خانواده با امام‌حسین(ع) است؛ گاهی افراد مایلند دیگران را با خود همراه کنند و امام‌ حسین(ع) مایل بود خانواده را با خود همراه کند و آن‌چه هم در تاریخ است بیان‌کننده این مطلب است که از بدو حرکت از مدینه به مکه و از مکه به کوفه افراد خانواده از خُرد و کلان همراه امام(ع) بودند.

همراهی خانواده اباعبدالله(ع) در کربلا

امام جمعه معمولان با ذکر مطلب که اگر در یک جریان، افراد خانواده انسان را همراهی نکنند انتظار همکاری کردن دیگران هم تقلیل پیدا می‌کند، گفت: افراد خانواده هستند که می‌توانند در پیمودن مسیر، انسان را یاری و او را از بحران‌های سخت نجات دهند.

وی با ذکر این مطلب که عاشورا برای ما درس آزادگی و آزاده زندگی کردن است، اضافه کرد: عاشورا به ما درس آزادگی و زیر بار ظلم و ستم نرفتن را داد.

رضایی با ذکر این مطلب که با توجه به تحریم دشمنان عده‌ای به‌دنبال گسترش روحیه ناامیدی در جامعه هستند، اضافه کرد: امام حسین(ع) به فرزندان خود درس آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن و آزاده زندگی کردن را آموخت.

انتهای پیام

captcha