حاجت‌طلبی از رفتگان/ جلسات خانگی قرآن را رونق دهید
کد خبر: 3833732
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
حجت‌الاسلام مؤمنی مطرح کرد:

حاجت‌طلبی از رفتگان/ جلسات خانگی قرآن را رونق دهید

کانون خبرنگاران نبأ ــ استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر در زندگی مشکلی دارید و یا برای فرزندان شما مشکلی پیش آمده است، سعی کنید سر مزار بزرگان خود، پدربزرگ، مادربزرگ و والدین بروید و برای آن‌ها خیرات کنید که آن‌ها برای شما دعا می‌کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد طی سخنانی در مراسم عزاداری شهادت امام باقر(ع) که در یکی از هیئت‌های مذهبی محله زیبا میدان خراسان تهران برگزار شد، با تسلیت شهادت پنجمین امام شیعیان با اشاره به نقش امام باقر(ع) در ترویج تشیع و مکتب اهل بیت(ع) گفت: با شهادت امام حسین(ع) جرقه‌ای خورد و اقبال مردم به اهل بیت(ع) زیاد شد، در صورتی که قبل از این چنین نبود و امام سجاد(ع) نیز از موقعیت استفاده و شروع به تربیت شاگردانی برای ترویج شیعه و اهل بیت(ع) کردند.

وی ادامه داد: بعد از امام سجاد(ع) این کار تبلیغی و فرهنگی را امام باقر(ع) برعهده گرفتند و امام باقر(ع) مؤسس انقلاب فرهنگی و انتقال علوم اهل بیت(ع) هستند و بعد از ایشان هم توسعه این کار عظیم را امام صادق(ع) برعهده داشتند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به ویژگی‌های شیعیان واقعی از منظر امام باقر(ع) بیان کرد: روزی امام باقر(ع) به شخصی گفت «مبادا غرور شما را بگیرد که شیعه و محب ما هستید، در صورتی که شیعه دارای اوصاف و ویژگی‌هایی است که این ویژگی‌ها را در خود دیدید، آنگاه بدانید که شیعه و محب ما هستید وگرنه اصلاً شیعه نیستید».

وی ادامه داد: در این زمینه از امام باقر(ع) روایتی بیان شده که نشانه و ویژگی‌های شیعه و محبت به اهل بیت(ع) در آن بیان شده است و این روایت در کافی شریف، جهاد النفس و بحار‌الانوار آمده و حدیثی مفصل و معتبر است.

شیعه و کمک به همسایه، ایتام و نیازمندان

این استاد حوزوی بیان کرد: در این روایت درباره ویژگی‌های شیعه واقعی آمده که او نسبت به همسایه، نیازمند و یتیم بی‌تفاوت نیست و به اندازه توانی که دارد، مشکل آن‌ها را برطرف می‌کند.

یکی از دوستان تعریف می‌کرد که ماهی دو بار هیئت ماهیانه در منزل خود تشکیل می‌دهم که در یک جلسه همه اقوام خانم و در جلسه بعد همه اقوام خودم را دعوت می‌کنم و طی آن به تلاوت قرآن، نماز جماعت، سخنرانی و روضه‌خوانی می‌پردازیم و در پایان هم دور هم شام می‌خوریم و بدین نحو همه صله رحم خانوادگی انجام می‌دهیم و همین اینکه نام و یاد اهل بیت(ع) را ارج داده و ترویج می‌کنیم. بنابراین باید از احوال یکدیگر با خبر باشیم و از هم دوری نکنیم

وی ادامه داد: شیعه باید اهل ارتباط با دیگران باشد و مشکلات دیگران را در حد توان خود حل کند. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که ماهی دو بار هیئت ماهیانه در منزل خود تشکیل می‌دهم که در یک جلسه همه اقوام خانم و در جلسه بعد همه اقوام خودم را دعوت می‌کنم و طی آن به تلاوت قرآن، نماز جماعت، سخنرانی و روضه‌خوانی می‌پردازیم و در پایان هم دور هم شام می‌خوریم و بدین نحو همه صله رحم خانوادگی انجام می‌دهیم و همین اینکه نام و یاد اهل بیت(ع) را ارج داده و ترویج می‌کنیم. بنابراین باید از احوال یکدیگر با خبر باشیم و از هم دوری نکنیم.

شیعه و امانتداری

حجت‌الاسلام مؤمنی امانتداری را از دیگر ویژگی‌های شیعیان دانست و بیان کرد: امام باقر(ع) در ادامه این روایت امانتداری را از دیگر ویژگی‌های شیعه برشمردند و شیعه را امین و امانتدار دانسته‌اند. گاهی امانتی را به کسی می‌سپارند و گاهی هم یک حرف را به انسان امانت می‌گویند و گاهی نیز شاید یک عیب از فردی را ببینید و می‌گویند این نیز امانت نزد خودت باقی بماند.

وی ادامه داد: نظام اسلامی، قرآن کریم، جوانان و پدر و مادرها همه امانت هستند و باید امانتدار خوبی باشیم. بنابراین یک شیعه باید در این موارد امانتدار و در حفظ آن کوشا باشد.

شیعه و احترام به والدین

این استاد حوزوی به دیگر ویژگی شیعه اشاره و تصریح کرد: ویژگی دیگر شیعه این است که اهل احترام به والدین خویش باشد، نه فقط در زنده بودن بلکه بعد از مرگ پدر و مادر نیز به آنها احترام کند و سر مزار آن‌ها برود. گاهی انسان بعد از مرگ والدین گرفتار عاق آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در وادی‌السلام دیدم حضرت آیت‌الله جوادی آملی سر قبر مادرشان بودند و داشتند سنگ قبر مادر را می‌شستند. شب جمعه و روز جمعه هم دستور داریم که سر قبر اموات خود بروید و برای آن‌ها خیرات کنید.

حجت‌الاسلام مؤمنی افزود: اگر در زندگی مشکلی دارید و یا برای بچه‌های شما مشکلی پیش آمده، سعی کنید سر مزار بزرگان خود، پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ بروید و برای آن‌ها خیرات کنید که آن‌ها برای شما دعا می‌کنند.

خودم پدربزرگ پدری خویش را ندیده بودم، اما همیشه سر مزارش می‌روم و برای او فاتحه می‌خوانم و مشهور بود که به ایشان در زمان حیاتش «آقا جان» می‌گفتند. یک روز سر مزار ایشان گفتم «آقاجان برای سید‌حسین هم دعا کنید» که بعد پدرم ایشان را در عالم معنا دیده بود که گفته‌اند به سید‌حسین بگویید ما برای شما هم دعا می‌کنیم. پس تا می‌توانید جهت حل مشکلات خود و فرزندانتان، برای بزرگان فوت شده خیرات کنید

وی ادامه داد: خودم پدربزرگ پدری خویش را ندیده بودم، اما همیشه سر مزارش می‌روم و برای او فاتحه می‌خوانم و مشهور بود که به ایشان در زمان حیاتش «آقا جان» می‌گفتند. یک روز سر مزار ایشان گفتم «آقاجان برای سید‌حسین هم دعا کنید» که بعد پدرم ایشان را در عالم معنا دیده بود که گفته‌اند به سید‌حسین بگویید ما برای شما هم دعا می‌کنیم. پس تا می‌توانید جهت حل مشکلات خود و فرزندانتان، برای بزرگان فوت شده خیرات کنید.

شیعه و انس با قرآن

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به انس داشتن شیعه با قرآن گفت: ویژگی دیگری که امام بیان فرمودند این است که شیعه با قرآن انس دارد. متأسفانه الان در جامعه انس مردم با قرآن ضعیف شده است در صورتی که هیچ چیز مثل قرآن زنگار خانه و زندگی شما را از بین نمی‌برد و شیعه باید با قرآن انس داشته باشد.

وی ادامه داد: سعی کنید حتماً فضای خانه خود را قرآنی کنید، حتی حداقل صوت قرآن را در فضای منزل خود پخش کنید. روزانه شبکه قرآن یک جزء قرآن را پخش می‌کند، در آن لحظه این شبکه را مشاهده و الفاظ قرآن و تلاوت قرآن را حداقل در فضای منزل خود پخش کنید تا زنگار از خانه و زندگی شما زدوده شود.

این استاد حوزوی افزود: امروزه جامعه دچار بیماری‌های اعصاب و افسردگی است؛ به دکتر مراجعه و دارو مصرف می‌کنند، در‌صورتی‌که علت این مشکلات اعصاب دوری و انس نداشتن با قرآن است و حتی درمان آن نیز انس با قرآن است، باید هر روز با قرآن انس داشته باشید و در منزل هم قرآن تلاوت کنید.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha