روزه‌داران از سحر تا افطار چه چیزهایی بخورند
کد خبر: 3809488
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

روزه‌داران از سحر تا افطار چه چیزهایی بخورند

گروه سلامت ــ در روایات بر این نکته تأکید شده که روزه برای سلامت جسمی روزه‌داران خوب است، اما نباید فراموش کرد که تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیح، روزه گیرد.

به گزارش ایکنا؛ در روایات بر این نکته تأکید شده که روزه برای سلامت جسمی روزه‌داران خوب است، اما نباید فراموش کرد که تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار، سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیح، روزه گیرد. مثلاً روزه می‌تواند با کاهش وزن بدن، سبب کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام شود. البته در صورتی که شخص روزه‌دار در خوردن افطاری و سحری زیاده‌روی نکند که بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا کند. رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند به سلامت ما در ماه رمضان کمک کند.
 
سفارش‌هایی برای سحری
فراموش نکنید که پرخوری هنگام سحر، نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء‌هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

‌در ماه رمضان سعی کنید شب‌ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع (تقریباً یک ساعت پیش از اذان صبح) بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آن‌ها جلوگیری می‌کنید و هضم غذا نیز راحت‌تر خواهد بود.

بیدار نشدن برای سحری خوردن اشتباه است و در دراز مدت، سبب ضعف و بی‌حالی روزه‌داران می‌شود. در سحر از موادغذایی پروتئین‌دار، مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه‌های آب‌دار بخورید.

مایعات توصیه شده برای سحری باید آرام آرام نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و شربت عسل یا قند، اثر مفیدی خواهد داشت. رژیم غذایی سحر بهتر است، شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین‌دار و پرانرژی استفاده شود.

‌از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز می‌شود. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان می‌رسد و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست. بعد از خوردن سحری نخوابید، چون دراز کشیدن، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می‌شود و در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت.

سفارش‌هایی برای افطار
‌بیش‌تر انرژی بدن باید با خوردن سحری تأمین شود. پس افطار را سبک بخورید تا شکمتان سنگین نشود. غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل خرما، شله‌زرد، مقدار کمی شیر و چای کم رنگ. حتماً از غذا‌های کم حجم استفاده کنید تا معده اذیت نشود.

‌بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید، چون این کار باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده می‌شود. در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است. در زمان افطار و سحر از خوردن غذا‌های پرچرب خودداری کنید.
 
انتهای پیام
captcha