انعکاس فعالیت‌های چهل‌ساله قرآنی کشور؛ وظیفه ما در رسانه ملی
کد خبر: 3771880
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
حجت‌الاسلام عرفاتی مطرح کرد:

انعکاس فعالیت‌های چهل‌ساله قرآنی کشور؛ وظیفه ما در رسانه ملی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما گفت: وظیفه ما این است که باید برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را که در طول چهل سال گذشته پس از انقلاب انجام شده در رسانه ملی انعکاس دهیم.

پنجشنبه///انعکاس فعالیت‌های چهل‌ساله قرآنی کشور؛ وظیفه ما در رسانه ملی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما، با حضور در استودیو مبین ایکنا به تشریح برنامه‌های مختلف این شبکه در راستای اجرای طرح قرآن، کتاب زندگی (بشارت 1452) و نیز برنامه‌های این شبکه در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت که متن کامل گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.
ــ از آغاز اجرای طرح 1441 تا طرح 1452 هر ساله شاهد محوریت یکی از سوره‌های قرآن کریم بودیم. این حرکت و طرح را طی این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این طرح فراگیر و ملی است و تقریباً تمام نهادهایی که با قرآن کریم مرتبط هستند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، میدانی، آموزشی و ترویجی فعالیت کنند با این طرح همکاری می‌کنند و مسئولیتی را هم به عهده گرفته‌اند تا این کار به نحو احسن انجام شود.
کار قرآنی باید فراگیر باشد؛ چراکه در کشوری اسلامی هستیم و اگر می‌خواهیم بنا به فرموده مقام معظم رهبری، 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، دستیابی به این مهم کار کم و کوچکی نیست و باید همه دست به دست هم دهند و تمامی سازمان‌ها و نهادهای قرآنی با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. هر کسی هر مسئولیتی که دارد باید یکی از اولویت‌های وظایف خود را ترویج فرهنگ قرآنی، تلاوت، روخوانی به‌ ویژه حفظ قرآن قرار دهد که در این راستا ما نیز در شبکه قرآن و معارف سیما که مؤسسه‌ای رسانه‌ای است وظیفه داریم تا به این طرح ملی بپردازیم که البته تاکنون نیز بدان پرداخته‌ایم.
در این راستا هر روز برنامه‌ای به نام 1452 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود که از شنبه تا پنجشنبه هر هفته زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد تا بتوانیم از طریق این برنامه و کار در حوزه رسانه‌ زمینه و انگیزه پرداختن به حفظ قرآن را برای مردم ایجاد کنیم.
یکی از فعالیت‌هایی که امسال رونق بیشتری پیدا کرده ارتباط با مراکز استان‌هاست. در سال جاری تصمیم بر این شد تا مقداری از حوزه تهران خارج شویم و با مراکز استان‌های مختلف ارتباط بیشتری برقرار کنیم که خوشبختانه شهرستان‌ها نیز استقبال خیلی خوبی از این طرح کردند و کارهای خوبی در این زمینه انجام دادند و با طرح ملی 1452 همراه بودند.
در کنار این طرح، کارهایی مانند برنامه «مدرسه حفظ» نیز به صورت تولیدی اجرا می‌شود که بینندگان عزیز اگر همراه با آن باشند، می‌توانند به مرور زمان و به راحتی بحث حفظ جزء 30 را پیش بگیرند و کار خود را به نتیجه برسانند. این برنامه فعالیت‌هایی را که نهادهای مرتبط با طرح 1452 دارند منعکس می‌کند. برنامه «رصد» شبکه نیز برنامه‌ای گفت‌و‌گومحور و خبری است که در آن از مسئولان نهادهایی که با طرح 1452 مرتبط هستند دعوت می‌شود تا برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را که در حوزه‌های مختلف میدانی، پژوهشی و نیز کارکردهای مختلف درباره ترویج آموزش قرآن انجام داده‌اند توضیح دهند.
مجموعه شبکه قرآن و معارف سیما در حقیقت انعکاس فعالیت‌های قرآنی دیگر نهادها و سازمان‌ها را مدنظر قرار می‌دهد تا هم این نهادها تشویق به فعالیت بیشتر و بهتر شوند و هم مردم عزیزمان از طرح‌ها و برنامه‌های مختلف اجراشده در این زمینه مطلع شوند که تاکنون چه نوع فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور انجام شده است. مجموعه این فعالیت‌ها دست به دست هم می‌دهد تا ان‌شاءالله جریان‌سازی حفظ قرآن در کشور رقم بخورد.
ــ این شکل همکاری بین نهادهای قرآنی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی طی این سال‌ها روال مناسبی داشته یا نیاز به تغییراتی دارد؟
هر کاری می‌تواند رو به جلو باشد و قدم‌های مثبتی در راستای آن برداشته شود اما اصل کار پسندیده است، یعنی چون شبکه قرآن و معارف سیما یک شبکه تلویزیونی است، از ابتدای این طرح قرآنی که با نام 1441 آغاز شد، اصل کار را برعهده داشت و به پیشنهاد شبکه قرآن بود که فراخوانی جهت حضور و مشارکت نهادها و مؤسسات مختلف صادر شد و با تقسیم کار در این راستا طرح به خوبی به پیش رفت و تا امروز نیز ادامه دارد.
در حقیقت محوریت فراخوان بقیه نهادها با شبکه قرآن و معارف سیما بود و چون این شبکه رسانه دیداری است و مخاطب دارد، دیگران نیز کمک می‌کنند تا کار به خوبی انجام شود. به نظر بنده بقیه مؤسسات نیز در این زمینه خوب کار کرده‌اند و از همه عزیزانی که قدم‌های خوبی برای ترویج قرآن و حفظ قرآن کریم برداشته‌اند، تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله که اجرشان با صاحب قرآن باشد.
ــ هر ساله آمارهای خوبی از همکاری و مشارکت مردمی در این طرح ارائه می‌شود. به نظر شما این آمارها چقدر نمایانگر ایجاد انس بین مخاطبان و قرآن بوده و چقدر به حقیقت جامعه نزدیک است؟
هنگامی که تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های مختلف ویژه طرح‌های 1441 تا 1452 را پوشش می‌دهند، این امر تبدیل به انعکاس ملی می‌شود و زمانی که نهادها و سازمان‌های دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش که باجدیت پیگیر طرح بوده و به تمامی مدارس تحت پوشش خود ابلاغ کرده تا طرح حفظ جزء 30 قرآن را امسال پیگیری کنند و نهادهای دیگری مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، بسیج و ... نیز پای کار بوده و تمامی تلاش خود را مصروف این برنامه می‌کنند، این فعالیت‌ها بازخوردهای خیلی خوبی را نیز خواهد داشت. همچنین، استقبال مردمی از این طرح ملی نیز خیلی خوب بوده است. البته باید قدم‌های رو به جلو برداریم و کارهای خود را هنرمندانه‌تر ادامه دهیم و در حوزه رسانه نیز از ظرفیت‌های رسانه حداکثر استفاده را کنیم.
ــ چه راهکارهایی برای اجرای بهتر این طرح و دستاوردهای عملیاتی‌تر آن دارید؟
هر کاری که مردم در آن مشارکت بیشتری کنند، قطعاً مؤثرتر است. در حال حاضر سازمان‌ها و نهادهای مختلف را پای کار آورده‌ایم که به خوبی نیز فعالیت می‌کنند ولی در زمینه فعالیت مردمی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که نهادهای مردم‌نهاد و مردم متدینی که علاقه فراوانی به ساحت مقدس قرآن کریم دارند همانند ایام ماه محرم‌الحرام خودجوش به طرح وارد شوند تا دستاوردهای بیشتر و بهتری از اجرای طرح حاصل شود.
باید بدین منظور در حوزه قرآن نیز این گونه اقدام شود و طوری برنامه‌ریزی کنیم که در مناسبت‌ها یا ایام ویژه‌ای از سال شرایطی فراهم شود تا مردم اقبال این‌چنینی داشته باشند تا آحاد مختلف جامعه یکپارچه به سمت حفظ قرآن و مفاهیم آیات الهی حرکت کنند.
ــ به نظر می‌رسد ستاد راهبری طرح ملی حفظ بار این طرح ملی را تماماً بر دوش طرح 1452 گذاشته است. آیا 1452 پاسخگوی این طرح است یا در موازات آن باید طرح‌های دیگری نیز اجرا شود؟
بنده با اینکه بار طرح ملی حفظ بر روی دوش 1452 افتاده باشد موافق نیستم. همه وظیفه داریم تا در راستای ایجاد زمینه برای پیشبرد اهداف قرآنی کشور به ویژه مسئله حفظ قرآن گام برداریم و هنگامی که طرح 1452 را در این زمینه تعریف کردیم و این قالب نیز با همکاری و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و نیز استقبال مردم پیش می‌رود، بدان معناست که ساختاری در این باره تعریف شده و این برنامه نظم خاصی پیدا کرده است. این را شورای راهبری و دیگر مؤسساتی که متولی کار قرآنی در کشور هستند طراحی کرده‌اند و به نظر می‌رسد طراحی خوبی بوده است.
البته درباره قرآن هر کاری که انجام دهیم، باز هم کم است. قرآن اقیانوس بیکرانی است که هر چه از آن گوهر استخراج شود، هنوز گوهرهای بسیار زیادی در آن وجود دارد که به آن‌ها دست پیدا نکرده‌ایم. باید قالب‌ها و ساختارهایی را تعریف کنیم که اهداف اصلی در آن مشخص باشد و به سمت دستیابی به این اهداف حرکت کنیم.
ــ شبکه قرآن و معارف سیما چه برنامه‌هایی را برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده است؟
برنامه‌ها برای تجلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در دو قسمت تعریف شده است. یکی برنامه‌های تولیدی خود شبکه مانند برنامه «عقیق» است که مستندی از زندگی فعالان قرآنی بوده و هم‌اکنون نیز بر روی آنتن می‌رود و علاقه‌مندان می‌‌توانند آن را دنبال کنند. همچنین، برنامه «سخن انقلاب» نیز تولید شده است که این برنامه مربوط به قرآنیان و فعالان فرهنگی کشور است که در حوزه انقلاب فعالیت داشته‌اند و ماجراهای انقلاب را خود مشاهده و لمس کرده‌اند و خاطرات خود را در این برنامه بیان می‌کنند.
برنامه «پرسمان انقلاب» نیز از شبکه پخش می‌شود که از گذشته نیز بر روی آنتن می‌رفت. بینندگان می‌توانند سؤالات مختلف خود را در برنامه مطرح کنند. برنامه‌های دیگری نیز در این زمینه در دست تولید است که به مرور زمان به روی آنتن خواهد رفت.
قسمت دوم برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما، که ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، برنامه‌هایی است که به صورت تأمینی و آرشیوی کار می‌کنیم. قصد داریم که کنداکتور خاصی را برای برنامه‌های شبکه تا روز 22 بهمن در نظر بگیریم که از هم‌اکنون نیز آغاز شده است. برای مثال ساعت 8 صبح هر روز یک باکس برنامه‌های انقلابی داریم که به صورت آرشیوی و تأمینی تهیه و پخش می‌شود که در این باره نیز هم‌اکنون برنامه «قصه‌های انقلاب» روی آنتن است و شرایطی نیز فراهم شده تا علاقه‌مندانی که نمی‌توانند صبح‌ها برنامه را مشاهده کنند، بتوانند عصر هر روز تکرار این برنامه را تماشا کنند.
بعضی از برنامه‌ها را نیز شبکه‌های دیگر تولید کرده‌اند که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اولین‌ها و ایران بیست اشاره کرد که برنامه‌هایی کوتاه و در حال پخش هستند. البته هر چه جلوتر می‌رویم، یعنی در دی‌ماه و بهمن‌ماه، وضعیت پخش برای چهل سالگی انقلاب ویژه‌تر می‌شود.
ان‌شاءالله از طریق شبکه قرآن و معارف سیما فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب که با برنامه‌های پیش از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست، به سمع و نظر مردم خواهد رسید. می‌توانیم برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را که در چهل سال گذشته انجام شده در رسانه انعکاس دهیم و این وظیفه ما در رسانه ملی است.
انتهای پیام

captcha