تدوین نظام‌نامه تربیتی جامعه‌المصطفی براساس قرآن و روایات
کد خبر: 3734988
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

تدوین نظام‌نامه تربیتی جامعه‌المصطفی براساس قرآن و روایات

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر کل تربیتی جامعه المصطفی(ص) در دوازدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، تاکید کرد: مهندسی نظام‌نامه تربیتی جامعه المصطفی(ص) مبتنی بر قرآن کریم و روایات است.

تدوین نظام‌نامه تربیتی جامعه‌المصطفی براساس قرآن و روایاتبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی، مدیرکل تربیتی المصطفی(ص) 9 مرداد در گردهمایی مدیران المصطفی(ص) در خارج کشور با اشاره به نظام‌نامه عملیاتی این نهاد گفت: در نظام‌نامه تربیتی المصطفی(ص)، در بستر زمانی، مسیر تربیتی تعریف شده و الگوی مخاطب مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این که در این نظام‌نامه به شخصیت طلبه توجه شده است بیان کرد: در تنظیم نظام‌نامه تربیتی المصطفی، ساحت‌های مختلفی مانند اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی، جسمانی و... را در نظر داشتیم و براساس آن، شخصیت طلبه را در ساحت‌های گوناگون تجزیه می‌کنیم.

عزیزی با بیان اینکه باید اخلاق و تربیت در سطوح مختلف ساری و جاری شود تصریح کرد: هم‌اکنون، وارد ساحت‌های عام شده‌‌ و مسیر حرکت تربیت را به دقت ترسیم کرده‌ایم همچنین در نظام‌نامه مقرر شد که طلبه الگو را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در تعاریف خود از طلبه الگو، سطح استانداردی را مشخص و از ایده‌آل‌نگری پرهیز و براساس واقعیات، برنامه‌ریزی شده است عنوان کرد: ما خواهیم توانست که این الگو را نه تنها در جامعه‌المصطفی، که در حوز‌ه‌های علمیه خواهران و برادران، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز اجرا کنیم.

عزیزی اظهارکرد: این روند دست کم سه سال دیگر زمان لازم دارد تا تربیت وارد صحنه عملیاتی شود برای نمونه، در نظام آموزشی، در نظر داریم تربیت را در همه ارکان و مؤلفه‌ها حاکم کنیم. به همین دلیل، کار عظیمی پیش روی ما قرار دارد و این مباحث، در عرصه‌های دیگر، مانند پژوهش، بین‌الملل و... نیز مطرح است.

وی تصریح کرد: لازم است کمیته‌های تخصصی شکل بگیرد و تربیت را در المصطفی نهادینه کنیم از این رو مسیر حرکت، تفاوت‌‌های جنسیتی، مذهبی و ملیتی در نظر گرفته و در حوزه عمومی اشراب شده است و در حوزه‌های تخصصی نیز محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام‌نامه براساس قرآن و سنت مهندسی شده است ادامه داد: با توجه به نوسانات موجود در مسیر تربیت سراغ فضای عملی رفته‌ و سعی در حفظ مبانی داشته‌ایم.

عزیزی گفت: در گام نخست، کارگروه تخصصی عام نظام نامه ایجاد شد. این هیئت تا به حال 73 جلسه تخصصی برگزار کرده است که بزرگان تربیت نیز حضور داشته‌اند همچنین کارگروه اهل سنت هم داریم که به مسائل مختلف می‌پردازد. 

وی، با اشاره به حاصل کار کمیته‌ها و کارگروه، تصریح کرد: تاکنون، بیش از دوهزار هدف محقق شده است و 29 قالب احصا کرده‌ایم تا بتوانیم به اهداف مد نظر برسیم.

عزیزی ادامه داد: نظام‌نامه، بر مباحث تربیتی اشراف دارد و باید آن را در ساحت‌های گوناگون اشراب کرد. به همین دلیل مقرر شد همه سرفصل‌های آموزش که تدوین می‌شود، براساس اهداف عملیاتی نظام‌نامه باشد و محور اساسی آن را تشکیل دهد که هم‌اکنون، چهارده موضوع تعیین شده است که به زودی ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: اشراب نظام‌نامه در خرده‌سیستم‌ها نیز یکی از اهداف ماست و در این مسیر، فرزندان و خانواده‌های طلاب را نیز در نظر خواهیم داشت.

انتهای پیام

captcha