عدم صدور مجوز خانه‌های قرآن و بلاتکلیفی قرآنیان
کد خبر: 3715256
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

عدم صدور مجوز خانه‌های قرآن و بلاتکلیفی قرآنیان

گروه شهرستان‌ها- مرداد ۹۴ قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه موضوع ادغام موسسات و خانه‌های قرآنی در کشور جدی است، گفت: همه مجوز‌های موسسات قرآنی به زودی باطل و مجوز‌های جدید با حصول شرایط توسط هیئت ۹ نفره نظارت، حمایت و هدایت در صدور مجوز موسسات قرآنی صادر می‌شود؛ اما با گذشت حدود سه سال نه ادغامی صورت گرفته و نه مجوزی در یک سال گذشته برای خانه‌های قرآن صادر شده است.

تعطیلی صدور مجوز خانه‌های قرآن و بلاتکلیفی قرآنیان

علی عزتی، معلم سابق مدارس شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در اواخر سال 96 با معرفی مسئولان شهرستان خوشاب برای دریافت مجوز خانه قرآن به دلیل نبود اداره تبلیغات اسلامی در این شهرستان راهی این اداره در شهرستان سبزوار شدیم، و با پاسخ مسئولان این اداره که سامانه ثبت نام در حال حاضر در دسترس نیست و سال آینده پیگیری کنید، برگشتیم.
وی در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: مجددا در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری پیگیری کردیم و با همان پاسخ قبلی مسئولان سبزوار که کار فعلا از دست ما خارج است و کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم، روبرو شدیم.

پیشروی فعالیت خانه‌های قرآن روستایی از شهری
برای پیگیری این مطلب راهی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار می‌شوم. مصطفی رحیمی، کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی سبزوار در رابطه با عدم صدور مجوز جدید برای فعالیت خانه‌های قرآن به خبرنگار ایکنا گفت: بیش از یکسال‌ است که صدور مجوز خانه‌های قرآن تعطیل شده و در این مدت علی‌رغم استقبال مردم برای صدور مجوز جدید، هیچگونه مجوزی نتوانستیم صادر کنیم.
وی با بیان اینکه به دلیل بازه زمانی زیاد برای صدور مجوز موسسات قرآنی و همچنین مسئولیت‌های حقوقی که دریافت موسسه قرآنی دارد، مردم بیشتر تمایل دارند مجوز تاسیس خانه‌ قرآن دریافت کنند، گفت: در یکسال گذشته حداقل 10 مجوز خانه قرآن به روش‌های مختلف درخواست شده و در کنار آن فقط درخواست تاسیس یک موسسه قرآنی داشتیم که هیچکدام تاکنون موفق به دریافت مجوز نشدند.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشکلات موجود از بیش از 20 خانه قرآنی شهری و روستایی شهرستان‌های سبزوار، داورزن و خوشاب در سال‌های گذشته فقط 16 خانه قرآنی در حال حاضر فعال هستند که 10 تا از آنها روستایی و فقط شش مورد خانه قرآن شهری است.

 از وعده یک هفته‌ای که هشت ماه گذشت
در مهر ماه سال 96 بود که مهدی‌ رمضانی، رئیس دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنای خراسان رضوی، در پاسخ به وقفه ایجاد شده در صدور مجوز برای خانه‌های قرآن شهری و روستایی، عنوان کرد: «این وقفه به منظور راه‌اندازی سامانه کشوری صدور مجوز خانه‌های قرآن صورت گرفته است تا پس از این صدور مجوزها، نه به صورت مجازی بلکه از طریق سامانه صدور مجوزها پیگیری شود و پیش‌بینی ما این است که سامانه تا حدود یک هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد».
از هفته آینده‌ای که بیان شد تقریبا هشت ماه گذشته و هیچ خبری از راه اندازی این سامانه نشد.

ادغام موسسات قرآنی با خانه‌های قرآن
اگر کمی به سال‌های گذشته برگردیم و سخنان مسئولان را بررسی کنیم و به سخنان حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ۲۸ مردادماه ۹۴ در گردهمایی هم‌اندیشی مدیران موسسات قرآنی ـ مردمی مازندران که در امامزاده سید حمزه(ع) قائم‌شهر برگزار شد نگاهی بیاندازیم، به تحولات این حوزه از سال‌ها قبل خواهیم رسید که مسئولان به جای خانه قرآن به دنبال تشکیل موسسات قرآنی بودند و بعد از گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.
قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه «موضوع ادغام موسسات و خانه‌های قرآنی در کشور جدی است، گفت: همه مجوزهای موسسات قرآنی به زودی باطل و مجوزهای جدید با حصول شرایط توسط هیئت ۹ نفره نظارت، حمایت و هدایت در صدور مجوز موسسات قرآنی صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه موسسات قرآنی یکی از نمادهای تحقق عالی‌ترین رفتار اجتماعی، فرهنگی و قرآنی و از شاخص‌های فرهنگی در جامعه است، افزود: موسسات قرآنی تجمیع سازمان یافته عده‌ای فعال قرآنی با عزم ویژه برای تامین و فرهنگ‌سازی قرآنی با مدیریت ویژه است».
آنچه که واضح است نبود مدیریت یکپارچه مسئولان در حوزه علوم قرآنی باعث بروز مشکلات مختلف بعد از تعطیلی حدودا چهار ساله صدور مجوز موسسات قرآنی از سال 92 تا 96 شد. این مشکلات اکنون گریبانگیر خانه‌های قرآنی شده و این بلاتکلیفی، دلسردی و بی رغبتی فعالان قرآنی و علاقه مندانی را فراهم کرده که به دنبال صدور مجوز برای فعالیت در خانه‌های قرآن هستند.
نکته بعدی اینکه با توجه به بسته شدن سال مالی سازمان تبلیغات اسلامی در خرداد ماه می‌توان حدس زد که این بلاتکلیفی احتمالا تا نیمه دوم سال 97 ادامه داشته باشد، ولی از مسئولان انتظار است در اسرع وقت به داد مشکلات مردم به ویژه مشکلات عزیزان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه قرآنی برسند و مردم را از این بلاتکلیفی صدور مجوز خانه‌ قرآنی خارج کنند.

علی اکبر ملکی

انتهای پیام

captcha