ایجاد طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوب کشور/ نقش خلیج فارس در گردشگری
کد خبر: 3711044
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
علی‌اصغر مونسان خبر داد:

ایجاد طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوب کشور/ نقش خلیج فارس در گردشگری

گروه دانشگاه ــ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوب کشور، آن را زمینه‌ای برای توسعه اشتغال مناطق محروم جنوب کشور و استفاده از ظرفیت این مناطق دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی همت خود را بر محور توسعه گردشگری دریایی گذاشته و در این امر جذب سرمایه‌گذاری در حوزه کرانه‌های خلیج فارس اهمیت بسیاری دارد.

ایجاد طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوب کشور
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با حضور در همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس که از صبح امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه جاری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز به کار کرده است، با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری در استان‌های جنوبی برنامه‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که این سازمان دنبال می‌کند، امیدواریم با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه گردشگری استان‌های جنوبی شاهد ایام پر رونق‌تری برای گردشگری استان‌های جنوبی کشور باشیم.

وی ادامه داد: خلیج فارس منطقه‌ای در کشور است که دارای روحیه استعمارستیزی و استکبارستیزی است و در این زمینه می‌توان به رشادت‌های رئیس‌علی دلواری در این خطه از کشور اشاره کرد. در همه ادوار تاریخی صحبت از خلیج‌فارس بوده و ایرانیان همواره با مردم مناطق مختلف دنیا در ارتباط بوده‌اند و تجارت داشته‌اند، در ضمن اینکه در اسناد تاریخی می‌توان نام مناطق «لیان» و «سیراف» را دید.

معاون رئیس‌جمهور افزود: اگر چه خلیج‌فارس ادامه آبراهه دریای عمان است، اما یکی از بزرگ‌ترین آبراهه‌های دنیا محسوب می‌شود و آن را باید میراث ارزشمندی دانست که همیشه در ارتقاء و پیشرفت ایران نقش مهمی داشته است.

وی ادامه داد: تنوع و غنای جغرافیایی یکی دیگر از امتیازات خلیج‌فارس است و این امتیازات و فرصت‌ها باعث شده تا مردم ایران در طول تاریخ از ظرفیت‌های عظیم خلیج‌فارس در حوزه‌های مختلف استفاده کنند، اگر چه گفته می‌شود مردم ما همیشه پشت به دریا بوده‌اند و شاید این یک نقشه استعماری بوده که جلوی استفاده از این فرصت را گرفته است، در حالی که شهر‌های جنوبی ایران باید از این فرصت در توسعه اقتصاد استفاده کنند، چرا که این منطقه از مناطق استراتژیک و بین‌المللی محسوب می‌شود.

خلیج فارس و نقش آن در گردشگری

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: خوشبختانه دولت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جزایر جنوبی از جمله سواحل مکران در سال ۹۷ اعتبارات خوبی برای رونق اقتصادی در استان‌های جنوبی و ساحلی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: گردشگری، اقتصاد سوم دنیاست و در ایجاد اشتغال نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و کارکرد مهمی در دنیا در این حوزه پیدا کرده است به نحوی که اقتصاد گردشگری در دنیا سالانه ۲ هزار میلیارد دلار درآمد مستقیم و غیرمستقیم دارد. گردشگری کارکرد‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد و این صنعت در حوزه اقتصادی می‌تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کشور کمک کند. گردشگری موجب مهاجرت معکوس می‌شود، در ضمن آنکه این صنعت توانسته ایجاد درآمد کند، باید نقش استان‌های محروم در این زمینه افزایش یابد.

علی‌اصغر مونسان افزایش و تقویت تعامل با جهان را یکی دیگر از کارکرد‌های مهم گردشگری در دنیا دانست و گفت: امروزه و با توجه به اهمیت خلیج فارس در حوزه اقتصادی و رونق گردشگری خلیج فارس در حوزه میراث فرهنگی خصوصا میراث ملموس و ناملموس، ظرفیت‌های مهمی همچون ثبت دانش کشتی سازی را همراه داشته، هرچند که سیراف یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی مناطق جونب ایران است و می‌تواند ثبت جهانی شود. باید بتوانیم با تلفیق این میراث‌ها در مناطق گردشگری جنوب ایران به ویژه خلیج فارس از این حوزه و پتانسسیل‌های آن در زمینه رشد و توسعه اقتصادی بهره ببریم.
 
ایجاد طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوب کشور
 
وی همچنین از ایجاد و توسعه طرح تعطیلات زمستانی در مناطق جنوبی ایران خبر داد و این امر را زمینه‌ای برای توسعه اشتغال مناطق محروم جنوب کشور و استفاده از ظرفیت این مناطق دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی همت خود را بر محور توسعه گردشگری دریایی گذاشته و در این امر جذب سرمایه‌گذاری در حوزه کرانه‌های خلیج فارس اهمیت بسیاری دارد.

انتهای پیام
captcha