ضرورت تقویت نشاط معنوی با استفاده از عناصر اسلامی ــ ایرانی در مناظر عمومی
کد خبر: 3701667
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
مهدی شیخ بیان کرد:

ضرورت تقویت نشاط معنوی با استفاده از عناصر اسلامی ــ ایرانی در مناظر عمومی

گروه جامعه ــ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه اگر معنویت به زبان هنر پیوند بخورد،هنر معنای معنوی خاص خود را پیدا و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ گفت: باید برای تقویت نشاط معنوی جامعه با بهره‌مندی از مناظر زیبای عمومی و معماری شهری عناصر هنری اسلامی ــ ایرانی را استخراج و هنرمندانی را تربیت کنیم تا با استفاده از این عناصر، هنرهای جدید را پایه‌ریزی کنند.

عید13/ضرورت تقویت نشاط معنوی با استفاده از عناصر اسلامی-ایرانی در مناظر عمومی
مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا، درباره تأثیر هنر و هنرمندان و همچنین نهادهای فرهنگی و هنری در افزایش نشاط معنوی جامعه وزیباتر شدن معماری و مناظر عمومی شهری گفت: در مقوله هنر باید به هنر اسلامی و رابطه آن با هنر ملی توجه شود چون منظور ما از هنر اسلامی، هنری است که در تمدن اسلامی شکل گرفته و با فرهنگ دینی و ملی ما عجین شده است.
 
وی ادامه داد: هنر تمدن اسلامی در هر کشور اسلامی ویژگی‌های مختص خود را دارد و با هنر اسلامی سایر جوامع مسلمان متفاوت است. همچنین از جنبه اسلامی بودن دارای برخی مشترکات بوده اما از حیث ملیت با تفاوت‌هایی روبرو می‌شویم. همچنین در هر کشوری و در هر اقلیمی، هنر اسلامی آمیخته با فرهنگ آن منطقه بوده و به فرهنگ ملی آن کشور هم تبدیل شده است.

شیخ درباره قرابت‌های هنر ملی با هنر اسلامی تصریح کرد: بین هنر ملی و هنر اسلامی قرابت‌ وجود دارد که نشان از جدایی ناپذیر بودن این دو دارد؛ مگر آن‌که عده‌ای قصد داشته باشند، چیزی که هیچ ارتباطی با این دو ندارد را با آن‌ها ترکیب کنند و سپس به صورت کاذب بگویند که آن جزئی از این فرهنگ است.

عضو کمیسیون فرهنگی به ضرورت تقویت رابطه میان هنر ملی و اسلامی تأکید کرد و گفت: ما برای تقویت هنر ملی و اسلامی حتماً باید سرمایه‌گذاری‌‌های اصولی داشته باشیم. مثلاً ما در سطح آموزش عالی به هنر اسلامی و تلفیق آن با هنر ملی‌مان خوب نپرداختیم و بسیاری از رشته‌های هنری، دینی و ملی وجود دارند که مغفول مانده‌اند. و جهان غرب هم که هنر باستانی ندارد؛ با استفاده از زبان هنر بسیاری از مفاهیم عمیق را می توان انتقال و آن را به معنویت پیوند داد.

وی با اشاره به اینکه انسان دارای استعدادها و خلاقیت‌های زیادی است، افزود: با بهره‌گیری و شکوفایی از استعدادها وظیفه ما این است که زمینه بروز و ظهور این استعدادها را فراهم کنیم. اگر معنویت به زبان هنر پیوند بخورد هنر معنای معنوی خاص خود را پیدا می‎کند و می‎تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هنر ابزاری تاثیرگذار در رشد انسان است که می‎تواند آینده‎ای پر از امید و انرژی را نشان دهد.

وی به تأثیرپذیری مخرب برخی از مظاهر هنری شهرهای کشور از فرهنگ غربی انتقاد کرد و افزود: در غرب به عنوان نماد دنیای مدرن، هنرهایی وجود دارند که مربوط به همین چند صد سال اخیر است و اصلاً قابل مقایسه با هنرهای ملی و اسلامی ما نیست؛ اما چون نگاه مادی به تمدن دارند و رسانه‌ها را هم در اختیارشان هست، هنرشان را در میان جوامع اسلامی ترویج داده‌اند و متأسفانه ملت‌های ضعیف وقتی می‌بینند که این کشورها پیشرفت کرده‌اند، مغلوب هنر و فرهنگ غرب می‌شوند و هنر خود را در برابر هنر غربی بی اهمیت می‌دانند که این نشان دهنده از خودبیگانگی فرهنگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارائه راهکاربرای مقابله با این معضل فرهنگی و هنری پرداخت و گفت: در این‌جا بر متفکران، روشنفکران و صاحبان هنر و فرهنگ فرض واجب است که هنر ملی و اسلامی ما را به مردم عرضه کنند و جامعه را با فرهنگ و هنر بومی آشنا و از همین طریق نشاط معنوی جامعه را افزایش دهند. هر از گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی از جوانان و دانشجویان از عمق هنرهایی که در آثار هنری و دینی به کار می‌روند، خبر ندارند که چه زحمت‌ها و چه ظرافت‌هایی در تولید آن اثر هنری به کار رفته است و لذا همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا هنر ملی و اسلامی ما مغفول بماند.

شیخ، هنر را مقوله‌ای پویا می‌داند و در این باره تصریح کرد: زبان هنر بسیار پر نفوذ است و لذا در بهره‎گیری از همه ظرفیت‎های هنر برای امید آفرینی و نشاط در جامعه باید استفاده کرد. این‌که ما می‌گوییم باید به هنر خودمان بپردازیم بدین معنا نیست که حالت ایستایی و عقب گرد داشته باشیم؛ یعنی می‌خواهیم آن‌ هنری که صده‌های پیش هم داشتیم امروز همان را به عرصه معماری و شهرسازی بیاوریم و آن‌را با سلایق روز تطبیق دهیم و نوآوری در آن ایجاد کنیم که می‌توانیم در این حوزه از هنر معماری و شهرسازی غربی هم استفاده کنیم؛ زیرا هنر مقوله پویا است.

وی ادامه داد: در ایجاد یک آثار هنری باید به تمامی جوانب آن توجه کرد مثلاً زیبایی و استحکام آن آثار هنری دارای اهمیت است و در حوزه استحکام بهتر است از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنیم تا با یک بلای طبیعی تخریب نشود.

شیخ در پایان افزود: ما نیاز داریم به سمتی حرکت کنیم تا عناصر هنری خودمان را استخراج کنیم و هنرمندانی را تربیت کنیم تا با استفاده از این عناصر، هنرهای جدید را پایه‌ریزی کنند تا یک شهرسازی زیبا با آثار هنری جذاب را داشته باشیم؛ آثاری که علاوه بر زیبایی بر نشاط جامعه هم اثرگذار هستند. چون شاخصه هنر ایرانی، ظرافت آن است و اگر می‌خواهیم مظاهر شهری را بسازیم، باید به این ظرافت‌ها اهمیت دهیم به ویژه در معماری باید این موارد رعایت شود.

انتهای پیام
captcha