زندان عامل افزایش مددجو/ اختصاص بودجه برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار
کد خبر: 3698815
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
فتاح بیان کرد:

زندان عامل افزایش مددجو/ اختصاص بودجه برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار

گروه جامعه ــ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه یکی از علل افزایش مددجویان، زندان‌ها هستند از اختصاص بودجه برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار خبر داد.

‌‌http://iqna.ir/files/fa/news/1395/10/13/368116_939.jpg

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی، امروز، ۲۰ اسفندماه، با حضور در نشستی خبری به ارائه گزارشی از عملکرد کمیته طی سالی که گذشت پرداخت و اظهار کرد: ۹۲ درصد منابع دولتی که ردیف اصلی کمیته امداد است تا ۲۰ اسفندماه، از طرف دولت پرداخت شد. کمیته امداد در بین دستگاه‌ها از حمایت بیشتری برخوردار است، همچنین مقرر شده طی روز‌های باقی مانده تا پایان سال ۸ درصد باقی مانده نیز پرداخت شود.

وی در خصوص پرداخت مستمری و عیدی گفت: مستمری این ماه ۲۶ اسفندماه با واریز یارانه پرداخت می‌شود. عیدی مددجویان نیز طی ۱۷ اسفندماه واریز شد. برای مددجویان هفت شهرستان کرمانشاه نیز مبلغ عیدی سه برابر پرداخت شد.

فتاح با بیان اینکه از دی ماه سال جاری، مستمری مددجویان از سوی کمیته پرداخت می‌شود، اظهار کرد: این روال در سال آینده نیز ادامه دارد و در حال حاضر رقمی معادل ۲۵۰ میلیارد تومان به صورت ماهانه به مستمری مددجویان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در تبصره ۱۶ بودجه ۹۶ مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وام اشتغال قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: ۸۵ درصد این مبلغ جذب و پرداخت شده است و ۱۴۰ هزار نفر از این وام‌ها بهره‌مند شدند.

رئیس کمیته امداد رشد درآمد‌های مردمی را در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد برخوردار دانست و عنوان کرد: در زمینه صدقات با رشد ۱۴ درصدی در زمینه اکرام با رشد ۲۶ درصدی و در زمینه زکات با رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی به کمیته امداد اعطا می‌شود، گفت: دولت برای اولین بار ردیف مستقلی را در بودجه برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته که مبلغ آن معادل ۲۳۰ میلیارد تومان است.

فتاح با اشاره به شایعه‌های پیش آمده در مورد خروج مددجویان از کمیته امداد گفت: ۱۴۰ هزار نفر در سال ۹۶ وام دریافت کردند و ما اعلام کردیم که یک تا سه سال به طول می‌انجامد تا این افراد از چرخه حمایت خارج شوند.

وی قول مساعدت رئیس جمهور به نیازمندان و چند برابر شدن مستمری‌ها را سبب دامن‌زده شدن به تقاضا‌ها و افزایش مراجعات به کمیته امداد دانست و گفت: این امر بدین معنا نیست که با افزایش فقر روبرو هستیم.

فتاح به عملکرد کمیته امداد در ارتباط با زلزله‌زدگان اشاره و عنوان کرد: در مرحله اول به صورت عمومی کمک‌ها را برای تمامی زلزله‌زدگان داشتیم، اما پس از تقسیم کار کمک‌ها شامل حال مددجویان شد به نحوی که تمام مددجویان چادر دریافت کردند، افرادی که نیاز به کانکس داشتند نیز از کانکس بهره‌مند شدند. اگر کسی چادر یا کانکس دریافت نکرده جزو مددجویان کمیته امداد نبوده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه ۶ هزار واحد مسکونی در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند که متعلق به جامعه تحت پوشش کمیته امداد هستند گفت: ۲۵۰۰ واحد باید از نو ساخته شود و ۳۵۰۰ واحد نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارد؛ با مبالغی که به عنوان وام در نظر گرفته شده ۹۰ درصد هزینه‌های ساخت خانه تامین می‌شود و بدین منظور برای ۱۰ درصد باقی مانده نیز از محل درآمد‌های مردمی استفاده می‌کنیم. جامعه هدف کمیته امداد نگران ساخت خانه‌ها نباشند؛ همچنین بخشی از وام‌ها بلاعوض است و برای بخش دیگر نیز ۶ ماه استراحت پس از ساخت خانه در نظر گرفته شده است.

فتاح با تاکید بر اینکه برای اشتغال فقط وام پرداخت می‌کنیم و کمک‌های بلاعوض به اشتغال تعلق نمی‌گیرد اظهار کرد: با اجازه مقام معظم رهبری از محل صدقات وام اشتغال نیز اعطا می‌شود.
دستگاه‌ها وظایف خود را در فقرزدایی به درستی انجام ندادند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه دستگاه‌های عضو سند فقرزدایی تا چه حد به وظایف خود عمل کردند و ارزیابی شما از وضعیت فقرزدایی در جامعه چیست، اظهار کرد: فقرزدایی در سیاست‌های کلی نظام مورد توجه است و اگر ریشه‌ای به آن عمل شود مراجعه مددجویان به کمیته امداد نیز کاهش می‌یابد؛ به‌طور مثال ما ۵۰۰ میلیارد برای بهداشت و درمان و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای مسکن هزینه کردیم. اگر دستگاه‌های مرتبط وظایف خود را به‌خوبی در این زمینه انجام دهند میزان مراجعان کمیته امداد نیز کاهش می‌یابد، اما در شرایطی که ۳۵ هزار نفر مددجوی تحت پوشش در کمیته امداد داریم که مبتلا به بیماری سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج هستند نمی‌توان گفت که دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام دادند.

وی یکی از معضلاتی که سبب افزایش مددجویان کمیته امداد می‌شود را زندان‌ها برشمرد و گفت: زندان‌ها برای کمیته امداد مشتری ایجاد می‌کنند چرا که سرپرست خانواده راهی زندان می‌شود و خانواده نیازمند به کمیته مراجعه می‌کنند. ۹ درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد طلاق گرفتند و حضانت به خانم خانواده واگذار شده که از روی فقر و نیازمندی روی به کمیته امداد می‌آورد این در حالی است که اگر وضعیت اجتماعی بهبود یابد و طلاق کمتر شود مراجعان کمیته امداد نیز کاهش می‌یابند بنابراین نیاز داریم به ریشه‌های فقر به صورت دقیق‌تری پرداخته شود.

وی در ادامه به وضعیت سالمندان تحت پوشش کمیته امداد اشاره و عنوان کرد: این افراد مشمول طرح شهید رجایی هستند با داشتن ۶۰ سال سن در روستا‌ها در صورتی که نیازمند شناخته شوند تحت پوشش قرار می‌گیرند و از چرخه حمایت خارج نمی‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر واکنش کمیته امداد نسبت به پیرزنی که با دو فرزند معلول در خیابان رها شده بود و این امر حاشیه‌های را در فضای مجازی به وجود آورد اظهار کرد: با وجود اینکه افراد معلول باید تحت پوشش بهزیستی باشند، اما کمیته امداد از این پیرزن دستگیری کرد، اما در این میان نیز نباید قانون را نادیده گرفت بلکه باید علت اصلی بیرون کردن این افراد از خانه را مورد توجه قرار داد اگر چه گاهی از روش‌های درستی استفاده نمی‌شود.

فتاح در پایان نیز در واکنش به شایعات مطرح شده مبنی بر توزیع تن ماهی تاریخ گذشته در میان زلزله‌زدگان گفت؛ تاریخ تنهای ماهی منقضی نبوده است بلکه مدت زمان کمی به انقضای آن باقی بوده است که این امر صرفاً در یک شهرستان رخ داده بود و سریع به اطلاع خانواده‌های مصرف‌کننده رسید.
captcha