جشنواره «شهید رجایی» برپا شد/ بیکاری و خشکسالی؛ دو مشکل اساسی فارس
کد خبر: 3635983
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

جشنواره «شهید رجایی» برپا شد/ بیکاری و خشکسالی؛ دو مشکل اساسی فارس

گروه اجتماعی: بیستمین جشنواره شهید رجایی با هدف معرفی دستگاه‌های اجرایی برتر در حوزه‌های مختلف و تجلیل از کارمندان نمونه استانی در سطح استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در پنجمین روز از هفته دولت و در شامگاه دوشنبه، 6 شهریورماه بیستمین جشنواره شهید رجایی استان فارس، در شیراز برگزار شد كه در آن ضمن معرفی دستگاه‌های برتر در شاخص‌های مختلف از وظایف محوله، كارمندان نمونه استانی نیز قدردانی شد.

سیدمحمد علی افشانی، استاندار فارس در این آئین ضمن مقایسه شاخص‌های كیفی این استان، وضعیت فارس در مقایسه با گذشته و سایر نقاط كشور را مطلوب‌تر دانست و در عین‌حال تاكید كرد كه بیكاری و خشكسالی، دو معضل عمده این استان به‌شمار می‌رود.

وی با تاكید براینكه نسبت به تمام مشكلات موجود فارس آگاهی وجود دارد، گفت: اینكه وضعیت امروز با نسبت به گذشته مطلوب‌تر می‌دانیم به معنی آن است كه امروز نسبت به قبل قدم‌ها صحیح‌تر برداشته می‌شود.

افشانی با یادآوری اینكه در هفته دولت امسال بیش از یک هزار پروژه را با سه هزار میلیارد تومان اعتبار در تمام نقاط شهری و روستایی استان به بهره‌برداری رسید یا آماده افتتاح است، گفت: این سه هزار میلیارد تومان پروژه به جز 2 هزار و 870 میلیارد تومان پروژه‌ای است که در فاصله زمانی دهه فجر پارسال تا قبل از هفته دولت امسال در استان به بهره‌برداری رسید.

افشانی، بیکاری و خشکسالی را 2 مشکل اساسی پیش روی استان دانست و گفت: قطعاً این 2 مشکل تا سال‌ها با ما همراه خواهد بود اما آنچه مهم است اینکه به علت مجموعه فعالیت‌ها و کوشش‌های انجام شده توسط کارمندان، کارگران و مدیران دستگاه‌های اجرایی و در سایه هماهنگی بخش خصوصی و دولتی امروز شرایط نسبتا خوبی را در استان شاهد هستیم.

وی با اشاره به امنیت و آرامش حاکم بر فضای استان افزود: امروز در استان شاخص‌ها به گونه‌ای بهبود پیدا کرده که بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در فارس پس از 12 سال یک درصد از متوسط کشوری کمتر شده است.

استاندار فارس، یکی از مباحث مهم که طی 2 سال گذشته با جدیت دنبال شده را سهم اعتبارات ملی استان دانست و گفت: از آنجا که 84 درصد اعتبارات عمرانی ما اعتبارات ملی و تنها 16 درصد آن استانی بود، بنابراین ما نیز همه وقت و توان خود را بر روی پروژه‌های ملی گذاشتیم.

افشانی بیان کرد: مجموعه پیگیری‌ها در مرکز سبب شد که میزان تخصیص‌های ملی استان در سال 94 و 95 به بالای 100 درصد برسد و این پول وقتی وارد استان می‌شود، اشتغال ایجاد می‌کند.

وی گفت: همچنین طی 2 سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار به بخش صنعت استان داده شد که این معادل 44 درصد کل پرداخت‌های صنعتی کشور توسط این صندوق است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن پرداخت شده و بخشی از پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افشانی، یکی از کارهای بزرگ در حال انجام در استان را بحث استفاده از انرژی خورشیدی دانست و گفت: این صنعت قطعاً آینده استان فارس را متحول خواهد کرد.

استاندار فارس افزود: در بحث شرکت‌های دانش بنیان نیز تعداد این شرکت‌ها از 36 شرکت در سال 94 به 98 شرکت در پایان سال 95 رسید و هم اینک نیز تعدادی در حال طی مراحل اخذ مجوز هستند.

افشانی در خصوص وضعت تونل های تنگه ابوالحیات هم گفت: این نقطه به دلیل تصادف‌های متعددی که در آن روی می‌دهد یکی از نقاط پرتلفات کشور است که برای رفع این مشکل اجرای 2 تونل 430 و 180 متری در دستور کار قرار گرفت که از تونل نخست 70 متر و از تونل دوم نیز 30 متر دیگر باقی مانده است که این پروژه سال آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: خط آهن گلگهر به شیراز نیز که اجرای آن متوقف شده بود با 50 میلیارد تومانی که در انتهای سال 95 از محل اوراق مالی به آن تخصیص یافت فعالیتش آغاز شد و امسال هم 62 و نیم میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است.

استاندار فارس افزود: خط آهن شیراز – بوشهر نیز که ابتدا بنا بود به طول 250 کیلومتر تا فراشبند احداث شود با هدف دستیابی به دریا و بازارهای هدف به 450 کیلومتر یعنی تا بوشهر اصلاح و تصویب شد.

افشانی گفت: همچنین دولت سال گذشته مبلغ 250 میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه شیراز تصویب و ابلاغ کرد که 50 میلیارد تومان از این مبلغ برای توسعه فرودگاه هزینه شد.

وی افزود: در حوزه صنعت نیز این استان در طرح ارتقاء تولید بهترین عملکرد را در کشور داشت که طی آن به 482 واحد صنعتی کوچک و متوسط 633 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که عملکرد فارس در این زمینه 122 درصد در مقابل 62 درصد متوسط کشوری بود.

استاندار فارس گفت: در حوزه گردشگری هم طی 2 سال گذشته پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به چهار هتل در شیراز به تصویب رسید.

وی همچنین با تأكید بر لزوم توجه به سلامت سیستم اداری و كوشش برای سالم‌سازی این سیستم بر مبنای قانون، گفت: یكی از بزرگترین مفاسد كشور رانت اطلاعاتی و تبعیض در سیستم اداری است.

استاندار فارس اضافه کرد: باید با شناسایی کارمندان سالم، متعهد و پر کار، زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنیم تا فردا و فرداها مردم از یک انسان سالم، متفکر، پرتلاش و دلسوز بهره‌مند شوند و چنانچه چنین انسان‌هایی را از رسیدن به جایگاهی که حق آن‌هاست محروم کردیم و افرادی را بنا به سفارش دیگران در جایگاهی به کار بگماریم، بزرگترین خیانت را به مردم کرده‌ایم.

captcha