همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از سایه مسابقات قرآن بیرون آمد
کد خبر: 3593096
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
رضا امانی:

همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از سایه مسابقات قرآن بیرون آمد

گروه دانشگاه: دبیر اجرایی دهمین پژوهش قرآنی با اشاره به اهداف همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در راستای ارتقای تدبر در قرآن، گفت: با اختیاراتی که امسال ایجاد شد، همایش از سایه مسابقات قرآن بیرون آمد.

همایش پژوهش‌های قرآنی امسال از سایه مسابقات قرآن بیرون آمد
رضا امانی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی  پژوهش‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه داور‌ی‌ها به خصوص در بخش عربی که منجر به برگزیدن 4 مقاله عراقی شده است، اظهار کرد: مقالاتی که به دست ما رسید را ما تنها از طریق کدهای مشخص‌شده می‌شناختیم و تنها بعد از ارزیابی‌ها بود که مشخص شد و ما اسامی را شناختیم که و متوجه شدیم که باید از میهمانان خارجی و یا داخلی برای شرکت در همایش دعوت کنیم البته به هر حال مقالاتی از کشورهای عراق، سوریه و یمن داشتیم که نمایندگان یمن و سوریه هم مشکلاتی برای حضور و رفت و آمد داشتند.
سرفصل جدید همایش پژوهش‌های قرآنی
دبیر اجرایی همایش اظهار کرد: همایش امسال سرفصل جدیدی در برگزاری همایش است چراکه همایش با تغییر موقعیت و مکان به قم منتقل شد و این امر را به فال نیک می‌گیریم. در سال‌های گذشته این همایش با همکاری نسبت به سازمان برگزار می‌شد که در این دوره سازمان اختیارات بیشتر به دانشگاه داده شد و چون مسابقات طلاب نیز در قم برگزار می‌شد، برگزاری این همایش نیز در قم مثبت بود. هر سال چون مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران برگزار می‌شد، ناچار بودیم که همایش را نیز در تهران برگزار کنیم و چون سازمان مرکزی دانشگاه نیز در قم بود، این فاصله مشکلاتی ایجاد می‌کرد، امسال مسابقات در قم برگزار شد و برای اینکه بتوانیم همایش را بهتر سازماندهی کنیم، مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند تا همایش را در قم برگزار کنند که این موضوع باعث می‌شود تا همایش مقداری از چتر دیده نشدن خارج شود.
همایش پژوهش‌های قرآنی برنامه فرعی نیست
وی در ادامه با بیان اینکه امسال همایش به صورت مستقل در قم برگزار شد، تصریح کرد: درست است که همایش در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود، ولی این به منزله اینکه همایش یک برنامه فرعی باشد نیست. این بحث پژوهش‌های قرآنی امر تدبر در قرآن را که مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری نیز است، در بر دارد. مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند که برگزاری مسابقات قرآن کریم خیلی خوب است اما باید بر امر تدبر در قرآن نیز تأکید شود که سرآغاز این امر نیز همایش پژوهش‌های قرآنی بود. این همایش در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اصالت و اهمیت و جایگاه خود را دارد که از امسال نیز این همایش را پررنگتر برگزار می‌کنیم و به نوعی نیز همایش امسال در فاز جدید قدم اول بود و امیدواریم در سال‌های بعد بتوانیم ضعف‌ها را نیز برطرف و همایش را بهتر برگزار کنیم.
ارائه مقاله انگلیسی برای اولین بار
امانی در ادامه با بیان اینکه ارائه مقاله انگلیسی امسال برای اولین بار است که اتفاق می افتد، درباره اعطای اختیارات به دانشگاه برای برگزار کردن همایش و احتمال اینکه درصدی از مشارکت‌کنندگان و برگزیدگان همایش از خود دانشگاه باشند، تصریح کرد: نسبت به این دوره با تمام وجود می‌توانیم سینه سپر کنیم و از روند ارزیابی‌ها تا امروز دفاع کنیم چراکه تا چند روز گذشته که اسامی مشخص شد و ما باید برای چاپ مقالاتشان اقدام کنیم، هیچ اثری از نویسنده مقاله نداشتیم و این به خاطر کدگذاری بود که در این زمینه انجام شده بود. به هر حال ممکن بود تمام مقالات از اساتید خودمان باشد و ممکن بود حتی یک مورد هم از اساتید ما نباشد در تمام مراحل ارزیابی هم داور داخلی داشتیم و در کنار آن نیز یک داور از بیرون دانشگاه به ارزیابی مقالات می‌پرداخت.
دلیل چینش داوران پنل‌ها
وی افزود: در پنل ها نیز بنا بر این بود که تمام داورها، هم آنهایی که از خود دانشگاه بودند و هم سایر داوران، با هم در همه پنل‌‌ها حضور داشته باشند، اما داورانی که از بیرون می‌آمدند به لحاظ زمانی مشکلاتی داشتند که به همین دلیل ناچار شدیم که دو تیم این کار را انجام دهند وگرنه بنا بود تیم داوری تا پایان یکسان باشد.
وی تصریح کرد: همچنین، بنا بر آن بود که داورها به طور یکسان مقالات را ببینند البته در یک مرحله نیز این را داشتیم که قبل از مرحله‌ای که اسامی مشخص شد، تعداد 20 مقاله را در ایام تعطیل قبل از عید به یک داور ارائه دادیم که ایشان 20 مقاله برتر را به طور دقیق ارزیابی کردند اینجا نیز بنا بود این کار صورت گیرد ولی با وجود محدودیتی که ایجاد شد، این برنامه صورت نگرفت اما هر مقاله را حداقل 4 استاد نگاه کردند و این خود موید آن است که کار با شیوه صحیحی به پیش رفته است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۳:۳۸
0
0
دکتر رضا امانی مسوول دبیرخانه علمی بودند نه دبیر اجرایی. دبیر اجرایی جناب اقای مجتبی قاسمی سعادت آبادی بوده است. لطفا اصلاح کنید
captcha