حمله آمریکا ریشه در تحولات سریع سیاسی ـ امنیتی در سوریه دارد
کد خبر: 3588307
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
حقیقت‌پور:

حمله آمریکا ریشه در تحولات سریع سیاسی ـ امنیتی در سوریه دارد

گروه سیاسی: مشاور رئیس مجلس با کم‌اثر دانستن نقش عوامل داخلی آمریکا در فرمان ترامپ برای حمله به سوریه گفت: تحولات سریع سیاسی ـ امنیتی در سوریه و سرعت سقوط جریانات تروریستی در سطح منطقه که منتج به خنثی‌شدن سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه خواهد شد عامل اصلی حمله نظامی آمریکا به این پایگاه هوایی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص سوریه، تحلیل‌های زیادی درباره اهداف آمریکا از دست زدن به چنین اقدامی صورت گرفت.

برخی تحلیلگران هدف این اقدام را بهبود وجهه ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید دانستند که توانمندی وی بر اثر مسائل و مشکلات داخلی زیر سؤال رفته بود و این اقدام می‌توانست نوعی قدرت‌نمایی در عرصه بین‌المللی و گرفتن چهره مستقل از روس‌ها باشد و برخی دیگر نیز این اقدام را برای ایجاد موازنه در نبرد سوریه و فراهم کردن فضایی برای قوت گرفتن گروه‌های تروریستی و تکفیری تحلیل کردند.

حمله آمریکا به سوریه ریشه داخلی ندارد

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این تحلیل‌ها و ارزیابی خود از اهداف ترامپ از حمله نظامی به سوریه گفت: به عقیده من اهداف این حمله ارتباط زیادی با مسائل داخلی آمریکا و مشکلات ترامپ در داخل امریکا ندارد.

وی ادامه داد: تحولات سریع سیاسی ـ امنیتی در سوریه سبب‌ساز این اقدام آمریکا شد. سوریه پس از طی حدود 6 سال مقاومت مردم و ارتش و استفاده از ظرفیت دوستان و متحدانی مانند ایران، روسیه و چین توانست بر اوضاع شکننده داخلی غلبه کند. در این راستا حلب آزاد شد، امنیت مطلوبی در دمشق برقرار شد و مناطق دیگر نیز در حال آزادسازی است و تمام تروریست‌هایی که حاصل تجمیع توانمندی اطلاعاتی، نظامی، مالی و سیاسی کشورهای مختلف غربی، مرتجعین منطقه و ترکیه بود را عقب رانده و نابود کرده است.

حقیقت‌پور اظهار کرد: لذا سرعت سقوط جریانات تروریستی در سطح منطقه که منتج به خنثی‌شدن سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه خواهد شد عامل اصلی حمله نظامی آمریکا به این پایگاه هوایی بوده است.

مشاور رئیس مجلس عنوان کرد: در این حمله تعداد هواپیماهای نظامی سوریه که نابود شدند از تعداد شهدا بیشتر است و این بیانگر توان هوایی برتر ارتش سوریه نسبت به تروریست‌ها بوده است که آمریکایی‌ها مزیت دولت سوریه را در نبرد مورد هدف قرار دادند تا تروریست‌ها بتوانند به وضعیت متعادل‌تری برگردند و یک فضای تنفسی به دست آورند.
 
تاوانی که آمریکا باید بپردازد


وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هزینه این اقدام را پرداخت خواهند کرد، گفت: شاید روس‌ها تا به امروز باور داشتند که می‌توانند با آمریکایی‌ها درباره برقراری صلح در سوریه گفت‌وگو و توافقی داشته باشند اما با این اتفاق قطعا گفت‌وگوها تا مدتی به تعلیق خواهد رفت. تا دیروز صحبتی از استقرار موشک‌های اس ـ 500 در سوریه نبود اما پس از این اتفاق روس‌ها اعلام کردند که موشک‌های ضد هوایی و ضد موشک اس ـ 500 را در سوریه مستقر خواهیم کرد. پس برخلاف میل آمریکایی‌ها، توان دفاعی سوریه چندین برابر می‌شود.

حقیقت‌پور با اشاره به اینکه خسارت دیگر این حمله برای آمریکایی‌ها، تقویت عزم دولت و ملت سوریه برای ادامه مقاومت و مبارزه با تروریست‌‌هاست، گفت: به اعتقاد من آمریکایی‌ها پس از این حمله تا بررسی و برآورد خسارات و هزینه‌‌های آن، عملیات دیگری را در زمان نزدیک انجام نمی‌دهند.

این نماینده سابق مجلس در پایان ابراز کرد: باید به آمریکایی‌ها گفت اگر قرار به پیروز شدن به این شیوه بود که باید در عراق پس از صدام پیروز می‌شدند در حالی‌که با میلیاردها دلار هزینه و هزاران کشته، در نهایت عراق در اختیار خود مردم عراق قرار گرفت و روابط نزدیک و گسترده‌ای میان عراق و ایران برقرار شد، لذا اگر آمریکایی‌ها تحلیل درستی از تحولات منطقه و تجارب گذشته خود داشتند دست به چنین حمله‌ای به سوریه نمی‌زدند. 
captcha