توسعه شهرها باید بر اساس الگوی معماری ایرانی- اسلامی باشد
کد خبر: 3566366
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

توسعه شهرها باید بر اساس الگوی معماری ایرانی- اسلامی باشد

گروه فرهنگی: معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با تاکید بر اینکه ترویج سبک معماری هویت‌دار مستلزم ایجاد یک گفتمان معماری بومی و اسلامی است، گفت: توسعه شهرها باید بر اساس معماری ایرانی-اسلامی باشد.

احدالله احمدی پرگو، معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، اظهارکرد: ساخت و سازها در این شهر باید بر اساس الگوی معماری ایرانی، اسلامی باشد تا شهر هویت خود را از دست ندهد.
وی افزود: بدیهی است رعایت شیوه‌های معماری ایرانی، اسلامی در ساخت و سازها با توجه به موقعیت مکانی و اهداف طراحان می‌تواند ضمن صیانت از این فرهنگ غنی زمینه توسعه و رواج اینگونه ساخت و سازها را به خوبی در آینده فراهم کند.
این مسئول در ادامه یکی از مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری کرج را رعایت الگوی معماری ایرانی، اسلامی در نماهای ساختمانی دانست و گفت: برای توسعه این مهم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت گیرد.
این مسئول با بیان اینکه بر اساس قانون پنجم توسعه، شهرداری‌ها موظف هستند تا نظارت دقیقی بر ساختمان‌ها و نماها طبق ضوابط الگوی معماری ایرانی، اسلامی داشته باشند، خواستار همکاری و تعامل دستگاه‌های متولی در زمینه احیای سبک معماری ایرانی، اسلامی شد.
احمدی پرگو تاکید کرد: همچنین به منظور ترویج سبک معماری ایرانی و اسلامی باید مطالباتی در سه سطح قانون گذاری، نخبگان و رسانه‌ها صورت گیرد که البته رسانه‌ها در این زمینه تا حدودی ورود پیدا کرده‌اند اما رویکرد منسجمی نداشته‌اند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج در پایان به نقش نهادهای مدنی در کاهش ساخت بناهای بی‌هویت اشاره کرد و گفت: نهادهای مدنی در قالب انجمن‌های تخصصی می‌توانند در کاهش ساخت بناهای بی‌هویت تاثیرگذار باشند، به عبارتی این نهاد‌ها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در تولید محصولات ساختمانی که هویت‌بخش هستند، نقش موثر داشته باشند.



captcha