دانشگاه محل تضارب آراء، تولید فکر و نقد اندیشه‌هاست
کد خبر: 3551073
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

دانشگاه محل تضارب آراء، تولید فکر و نقد اندیشه‌هاست

گروه اجتماعی: فیلسوف معاصر و فرزند علی شریعتی گفت: دانشگاه‌ها در عین حال که باید نسبت به مسائل روز حساس بوده و بی‌تفاوت نباشند، از طرفی نباید محل حزب بازی و سیاسی‌کاری شوند؛ دانشگاه محل تضارب آراء، تولید فکر و نقد اندیشه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، احسان شریعتی، فیلسوف معاصر و فرزند استاد علی شریعتی روز گذشته در تالار حکیم فردوسی دانشگاه سیستان وبلوچستان، گفت: جنبش دانشجویی، کانونی متشکل از دانشجویان فعال است و همانند آتش زیر خاکستر، گاهی بیرون آمده و شعله‌ور می‌شود.
وی بیان کرد: جنبش‌های دانشجویی در غرب از دهه 68 میلادی آغاز شد؛ متفکرین بزرگی با این جنبش ارتباط برقرار کرده و دانشجو را بر خلاف تحلیل‌های قدیمی و کلاسیک، به عنوان یک عامل رهایی بخش و آگاهی بخش معرفی کردند.
شریعتی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در ایران از سال 1313 تشکیل شد، ادامه داد: تا 1320 که ایران به اشغال متفقین درآمد، به تدریج نهادهای جدید تشکیل شد، اما بعد از آن اغلب نخبگانی که نهادها را در دهه اول راه اندازی کرده بودند، به زندان افتاده و مجبور به برکناری شدند.
وی افزود: پس از سقوط دیکتاتوری رضاخان، دوره آزادی به وجود آمد و دانشگاه‌ها محل رشد فعالیت‌های اجتماعی و فکری شده بود؛ در حقیقت همه چهره‌های برجسته فرهنگی و سیاسی که در کشور وجود دارند یا از دوره آزادی مشروطه هستند یا دوره گشایش نهضت ملی و یا دوره انقلاب.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه روز دانشجو بر اساس آرمان‌های انقلابی شکل گرفت، عنوان کرد: بعضی فکر می‌کنند روز دانشجو یعنی روزی که به دانشجو خوش بگذرد، در حالی که در این روز چند نفر کشته شدند، مبارزه کردند و به دانشجو و دانشگاه اصلا خوش نگذشته بود.
وی ادامه داد: نشاط واقعی دانشجو و دانشگاه اول باید در شأن و موقعیت دانشگاه باشد و زمان و مکان مناسب به خود را می‌طلبد؛ روز دانشجو نباید به طنز و شوخی اختصاص پیدا کند.
شریعتی در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه سرنوشت یک فرهنگ را رقم می‌زند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در عین حال که باید نسبت به مسائل روز حساس بوده و بی‌تفاوت نباشد، از طرفی نباید محل حزب بازی و سیاسی‌کاری شود؛ دانشگاه محل تضارب آراء، تولید فکر و نقد اندیشه‌هاست.
فرزند ارشد مرحوم شریعتی در پایان اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید شرایط گفتمان منطقه‌ای را فراهم کنند، زیرا به یک بینش نو نیاز داریم تا بتوانیم تنوع به وجود آوریم. دانشگاه باید بتواند با فراهم کردن زمینه گفت‌وگوی ملی، فکری و فرهنگی در درون خود، همانند یک مرجع و راهنما برای مردم باشد.
captcha