طرح «جهاد مهربانی» مبارزه با فقر فرهنگی و اجتماعی است
کد خبر: 3548826
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
شمس عنوان کرد:

طرح «جهاد مهربانی» مبارزه با فقر فرهنگی و اجتماعی است

گروه اجتماعی: یک نویسنده کودک و نوجوان درباره جهاد مهربانی گفت: اجرای طرح «جهاد مهربانی» نیازمند مشارکت و عزم عمومی بوده و مبارزه با فقر فرهنگی و اجتماعی است و با اقدام و عمل یک نهاد و سازمان به نتیجه نخواهد رسید.

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره طرح «جهاد مهربانی» گفت: اطلاعات جامعی درباره این طرح ندارم، اما واژه مهربانی آن را می‌پسندم؛ چرا که به نظر می‌رسد مهربانی به تدریج در حال فراموشی است.

وی ادامه داد: در رابطه با خود طرح نظر مثبتی دارم و معتقدم باید چنین طرحی اجرا شود و البته هر کاری برای کودکان در رابطه با کار، فقر، بهبود زندگی و به‌ویژه تحصیل آنها انجام شود، قابل قدردانی است و جای کار بسیاری دارد.

شمس در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فرهنگ، هنر و ادبیات چگونه می‌تواند به یاری کودکان بازمانده از تحصیل بیاید، عنوان کرد: بهترین کمک این حوزه به کودکان، پرداختن به آنهاست، یعنی نوشتن از آنها و درباره آنهاست تا فراموش نشوند.

این نویسنده حرکت همگانی را شیوه‌ای برای بهتر انجام شدن طرح جهاد مهربانی عنوان کرد و گفت: در این راستا باید نهادهای ادبی، انجمن‌ها، فرهنگسراها، مدارس و ... درگیر این طرح شوند، به‌ویژه رسانه ملی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و افراد بیشتری در این طرح مشارکت کنند؛ چراکه اجرای چنین طرحی نیازمند مشارکت و عزم عمومی است و با اقدام و عمل یک نهاد و سازمان و ... به نتیجه نخواهد رسید.

استمرار طرح جهاد مهربانی؛ مستلزم تلاش همگانی

وی استمرار این طرح را مستلزم تلاش و هدف‌گذاری کسانی دانست که دلشان برای کودکان بازمانده از تحصیل می‌تپد و در ادامه بیان کرد: ارائه خدمات آموزشی و یا کمک مادی به خانواده‌های کودکان بازمانده از تحصیل برای رفع این مسئله اجتماعی کافی نیست و باید کارهای اساسی‌تری در رابطه با آنها انجام شود و ریشه بروز این مسئله را یافت و مشکل را به صورت اساسی و بنیادی حل کرد.

شمس در ادامه افزود: فقر، بیکاری، عدم حمایت تحصیلی و ... در کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل باعث عدم رشد و آگاهی اجتماعی آنها می‌شود و به‌تبع آن باعث بازتولید معضلات اجتماعی دیگری می‌شود که در این راستا تمام نهادها و سازمان‌ها اعم از خانواده، سازمان‌های اجتماعی و شهری و  و در رأس آنها دولت می‌توانند بستری را فراهم کند تا جامعه دچار معضلی به نام کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل نشوند.

وی نذر فرهنگی در راستای اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این حرکت اجتماعی در حد یک مسکّن است، اما بیماری از بین نمی‌رود، به همین دلیل باید به دنبال راهکارهای ریشه‌ای بود.

کودکان بازمانده از تحصیل به رسمیت شناخته شوند

این نویسنده مهم‌ترین عامل به‌وجود آورنده این کودکان را فقر فرهنگی و اجتماعی برشمرد و گفت: مهم‌ترین جایگاه و نقش برنامه‌ریزی، آموزش و حرکت به سمت رفع این معضل اجتماعی در میان نهاد و سازمان‌ها، از آنِ آموزش و پرورش است و به نظر می‌رسد حمایت از کودکان وظیفه آنها است؛ از این‌رو اتخاذ روش‌های مناسب مانند جلوگیری از کار کودکان، ارائه تحصیل رایگان و ... وظیفه آنها است؛ این مشکل زمانی مرتفع می‌شود که به این کودکان اهمیت داده شود و به‌نوعی به رسمیت شناخته شوند.

شمس در ادامه جایگاه و نقش رسانه‌ها برای رفع این معضل اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما نقش بسیار مهمی در رفع این معضل دارد که البته به نظر می‌رسد این نقش به فراموش سپرده شده است؛ به طور مثال صدا و سیما می‌تواند با ساخت سریال، فیلم، بررسی و تحلیل و دعوت از کارشناسان و منتقدان و دست‌اندرکاران و مسئولان و دولت‌مردان، این موضوع را به چالش بگذارد و توجه مردم را جلب کند؛ چراکه تا زمانی که معضلی دیده و برجسته نشود، اهمیت چندانی نمی‌یابند و نمی‌توان آن را حل کرد.

مهم‌ترین مسئله برای کودکان یکسان دیدن آنها است

وی با تأکید بر اینکه نباید این کودکان را از سایرین جدا ببینیم و نگاه غیرعادی داشته باشیم، افزود: باید به کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به چشم یک کودک و نوجوان نگاه کنیم و باور کنیم که آنها در این رده سنی هستند در این صورت خواسته‌ها و نیازهای آنها بدون درنظر گرفتن طبقه اجتماعی‌شان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این نویسنده در ادامه یادآور شد: مهم‌ترین مسئله برای این کودکان همین یکسان دیدن است و اینکه آنها باید کودکی کنند، کشوری که کودکانش، کودکی نکنند و نوجوانانش، نوجوانی نکنند، پیشرفتی نخواهند داشت.

یادآور می‌شود، مرحله اول طرح جهاد مهربانی «تهران مدرسه‌ای برای همه» نام دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه حضوری به ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی: میدان ولی‌عصر (عج)، بلوار کشاورز، نبش خیابان دائمی، فرهنگسراهای نزدیک محل سکونت، ایستگاه‌های برگزیده مترو و یا مراجعه به پایگاه www.jahadiam.ir در این طرح ثبت‌نام کنند.

captcha