دیدار مسئولان همایش پژوهش‌های قرآنی با آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی
کد خبر: 3528262
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲

دیدار مسئولان همایش پژوهش‌های قرآنی با آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی

گروه دانشگاه: آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی، در جمع مسئولان برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی، با تاکید بر لزوم شناساندن اسلام واقعی، علم، کمال و آشنایی با قرآن کریم را تنها راه نجات بشریت دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از ایحاء، آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی، از مراجع عظام تقلید در جمع مسئولین برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی، علم، کمال و آشنایی با قرآن کریم را تنها راه نجات جامعه و بشریت دانست.

وی در خصوص تفسیر آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا » اظهار کرد : کلمه «للتی» و «هی» این آیه را مؤنث کرده‌اند. عالمان دینی در تفسیر مؤنث بودن این آیه گفته‌اند: «قرآن نه فقط راه نجات فرد و بلکه راه نجات کل جامعه است و دلیل مؤنث بودن آن، دلالت آیه بر کل جامعه می‌باشد». خداوند در این آیه فرموده‌اند خوشا به حال کسانی که این هدایت که همان قرآن کریم است را بپذیرند و کسانی که اعمال صالح و نیک انجام می‌دهند این هدایت را پذیرفته و مشمول پاداش الهی می‌شوند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند «الدنيا كلها جهل إلا مواضع العلم، والعلم كله حجة إلا ما عمل به، والعمل كله رياء إلا ما كان مخلصاً، والإخلاص على خطر، حتى ينظر العبد بما يختم له»، تنها راه نجات بشریت را علم ، کمال و آشنایی با قرآن کریم عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز با تأکید بر انقلابی بودن دانشگاه‌ها ، حوزه‌ها ، مجلس خبرگان رهبری و خود شخص رهبر ، انقلابی ماندن در این ظلمات و گمراهی که سطح جامعه جهانی را فراگرفته را راهی برای آگاهی بخشی جامعه و نشان دادن چهره واقعی اسلام برای جوانان دنیا دانسته‌اند. در واقع انقلابی ماندن همان علم و عمل به قرآن کریم است.

وی همچنین بیان کرد : واژه «انقلابی بودن» در جامعه باید مفهوم اصلی خود را نشان دهد. متأسفانه در جهان امروز می‌بینیم که چگونه با نام اسلام و با پرچم اسلام و پیامبر و قرآن جنایت‌های هولناکی را رقم می‌زنند و نوعی اسلام هراسی را در میان جوانان کشورهای غیر اسلامی به وجود می‌آورند.حالا ما در برابر این حرکت دشمنان اسلام باید به دنیا بفهمانیم که اسلامی چیزی غیر از این است . باید حقیقت اسلام را به جهانیان نشان دهیم. یکی از بزرگترین اهداف برگزاری اینگونه همایش‌ها نیز باید شناسایی قرآن کریم به جوانان باشد تا قرآن وسیله هدایت آنان قرار گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ، گفت : این همایش با نام «قرآن کریم و فرهنگ انقلاب» می‌تواند هم موجب شناساندن اسلام واقعی به دنیا شود و هم مطالبات مقام معظم رهبری را در زمینه انقلاب تحقق بخشد .

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات مسئولین برگزاری این همایش ، پیروزی و توفیق خدمت بیش از پیش به ساحت مقدس و نورانی قرآن کریم را برای تمامی دست‌اندرکاران دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از خداوند متعال مسئلت نمود.

همچنین در ابتدای این دیدار نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مسئول کمیته علمی دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های کمیته برگزاری همایش ، اظهار کرد : یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی است که در این دوره، دهمین همایش همزمان با سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد : در این دوره با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع انقلابی ماندن دانشگاه‌ها و حوزه‌ها ، به جهت تحقق بخشیدن به مطالبات رهبر معظم انقلاب در این زمینه ، دهمین همایش با نام « قرآن کریم و فرهنگ انقلاب » فعالیت می‌کند.

نقیب افزود : این دوره از همایش دارای 5 محور و 40 زیرمجموعه است و با 35 مرکز دانشگاهی و 10 دانشگاه خارجی از کشورهای لبنان ، عراق ، سوریه و ... تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

captcha