اسباب واجب شدن نماز آیات چه مواردی را شامل می‌شود؟
کد خبر: 3508806
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

اسباب واجب شدن نماز آیات چه مواردی را شامل می‌شود؟

گروه اجتماعی: یک مدرس حوزه علمیه گفت: خواندن نماز آیات در مواردی که برای تعداد زیادی از افراد جامعه خوف و وحشت ایجاد کند واجب است.

حجت‌الاسلام محمدرضا اصغرزاده، مدرس حوزه علمیه سلماس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی گفت: نماز آیات برای مواردی از قبیل زلزله و رعد وبرق  که موجب ترس بیشتر مردم نشود مستحب است.
وی افزود: در اثر وقوع بعضی از پدیده‌‌های طبیعی یا رخداد بعضی از حوادث، خواندن نمازی بر فرد مکلّف واجب می‌شود که آن را نماز آیات می‌نامند.
مدرس حوزه علمیه سلماس با اشاره به اینکه انسان بنا به احتیاط می تواند نماز آیات را برای مواردی مانند زلزله، رعد و برق که بیشتر مردم از آن نترسیدند بجا آورد، گفت: خواندن نماز آیات برای این موارد به نیت قضا خوانده می‌شود و فرد تا پایان عمر فرصت بجا آوردن آن را دارد.
وی گفت: نماز آیات در موارد گرفتگی خورشید و ماه اگرچه به مقدار کم بوده و کسی از آن نترسد، واجب می‌شود.
حجت‌الاسلام اصغرزاده با اشاره به اینکه نماز آیات برای کسوف و خسوف به نیت ادا خوانده می‌شود، گفت: زمان خواندن نماز آیات موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می‌کند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد.
وی گفت: اگر برای مکلّف، از مواردی كه نماز آیات برای آنها واجب بوده بیشتر از یک مورد اتّفاق بیفتد، باید برای هر یک از آنها یک نماز آیات بخواند.
مدرس حوزه علمیه سلماس با عنوان اینکه نماز آیات دو رکعت بوده  که پنج رکوع دارد افزود: در هر دو رکعت بعد از خواندن سوره حمد یک سوره را به دلخواه به پنج قسمت تقسیم کرده و بعد از خواندن هر قسمت باید به رکوع رفت.
captcha