تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس
کد خبر: 3486053
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس

گروه بین‌الملل: مؤسسه فرهنگی قرآنی «الهدی» مؤسسه‌ای ایرانی و نوپا در مالزی است که با گذشت تنها یک سال از فعالیت، کارنامه درخشانی در عرصه برنامه‌های قرآنی دارد.

رایزنی فرهنگی ایران در مالزی طی گزارشی درباره فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی در این کشور که نسخه‌ای از آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داد، آورده است: بی‌گمان مفاهیم ارزشمند قرآن کریم اساسی‌ترین نیاز جامعه بشریت برای سعادت است. درک مفاهیم قرآنی و آموزش قرآن کریم و تربیت قرآنی در جامعه باید طوری برنامه‌ریزی شود که در اندازه و فهم و گویش و درک طبقات مختلف جامعه باشد.
 
در این راستا آموزش عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و وقتی افراد تحت آموزش از اقوام مختلف ایرانی و ساکن در کشوری خارجی، در غربت و دور از وطن باشند، حساسیت این موضوع بیشتر شده و توجه به این قشر اهتمام بیشتر و شایسته‌تری را می‌طلبد.
 
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مالزی با حمایت‌های بخش خانواده رایزنی فرهنگی در سال 94 آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی را سرلوحه فعالیت‌های این بخش قرار داد. با توجه به مشکلات موجود در کشور مالزی علی‌رغم این که کشوری مسلمان است، برای عملی‌شدن برنامه‌های قرآنی با ثبت مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی فعالیت‌های قرآنی خود را با این مؤسسه ادامه داد.
 
در این راستا کلاس‌های روخوانی و تجوید  قرآن هفته‌ای یک روز و کلاس‌های قرآن در زندگی هفته‌ای یک روز و کلاس‌های آموزش تواشیح هفته‌ای دو روز تشکیل شد. همه کلاس‌ها به صورت رایگان و به مدت 3 ماه به طور مستمر ادامه داشت. در ادامه این کلاس‌ها کلاس آموزش مفاهیم قرآن کریم به منظور درک معنای عبارات و آیات قرآنی برنامه‌ریزی و توسط زهرا کدخدا مزرجی، مسئول بخش خانواده و مسئول مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی آغاز به کار کرد.
 
ثبت رسمی مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی
 
موسسه قرآنی الهدی حدود یک سال پیش توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی به عنوان یک مرکز مجزا جهت فعالیت‌های قرآنی در سازمان ثبت شرکت‌های مالزی به ثبت رسید. این مؤسسه بعد از برگزاری کلاس‌های متعدد قرآنی و تواشیح نخستین کار بین‌المللی خود را در سالروز مبعث رسول اکرم(ص) در سالن 600 نفری MCA  با دعوت از سه قاری مطرح بین‌المللی از مالزی و سه قاری برجسته بین‌المللی از ایران به منظور قرائت قرآن در این روز آغاز کرد.
 استقبال مالزیایی‌ها از این برنامه بسیار چشمگیر بود و حدود 500 نفر از مالزی و جمعی از ایرانیان مقیم در این برنامه حضور داشتند. مهمان ویژه و سخنران این جلسه داتو عبدالطیف، رئیس مرکز قرآنی و چاپ و نشر قرآن در مالزی بود. گروه تواشیح الهدی نیز در این برنامه خوش درخشید.
 
اکنون نگاهی به دیگر برنامه‌هایی که در حال حاضر در این مؤسسه اجرا شده و یا هنوز در حال اجراست، می‌اندازیم:
 
- کلاس‌های تواشیح دختران: با حضور هشت نفر از دختران و دانشجویان مقیم مالزی و اجرای برنامه در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگداشت مقام مادر
- کلاس‌های تواشیح پسران: با حضور هشت نفر از پسران و دانشجویان و اجرای تواشیح در چند برنامه ملی و مذهبی  
- کلاس‌های روخوانی و تجوید: با حضور خانواده های ایرانی به مدت سه ماه متوالی
- کلاس‌های قرآن در زندگی: برای عموم مردم به مدت سه ماه متوالی
- کلاس‌های داستان‌های قرآنی: برای کودکان و نوجوانان همراه با قصه و نقاشی قرآنی  
- کلاس‌های مفاهیم قرآنی برای بانوان: با حضور تعدادی از بانوان علاقمند به آموزش‌های قرآنی( در حال اجرا)
- کلاس‌های کتاب‌خوانی گروهی وهدفمند: مطالعه کتب مختلف و نقد و بررسی آنها و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌های ایرانی(در حال اجرا)
- کلاس‌های قرآنی برای کودکان زیر 6 سال: با هدف پایه‌گذاری و رشد آموزه‌های دینی و قرآنی در کودکان (در حال اجرا)
- گروه سلامت و ورزش گروهی: این گروه که از برکات آموزش گروهی در کلاس مفاهیم قرآنی و کتابخوانی بود جهت ارتقا سطح سلامت در خانواده ایرانی تشکیل شد.(در حال اجرا)
 
تقویت سطح درک معانی قرآن در کلاس مفاهیم
 
این کلاس در ادامه کلاس‌های قرآنی به منظور بالابردن سطح درک معانی عبارات و آیات قرآن کریم برنامه‌ریزی شد. زهرا کدخدامزرجی، مدرس این دوره با انتخاب دوره 9 جلدی کتاب مفاهیم قرآنی تألیف مسعود وکیل سعی در آموزش مفاهیم و معانی قرآن کریم به علاقمندان داشته است. وی معتقد است این کتاب علاوه بر آموزش کلمات قرآنی به نکات دستوری در زبان عربی نیز اشاره داشته که در درک معانی قرآنی بسیار مفید است.
 
زهرا کدخدامزرجی؛ معلمی که از کودکی با قرآن مأنوس شد

در مصاحبه‌ای که از این بانوی فعال قرآنی به عمل آمد، وی انگیزه خود را برای شروع این دوره به این صورت عنوان کرد:
 
«از کودکی علاقه وافری به قرآن داشتم و نخستین معلم قرآن من پدرم بود. ایشان از مدرسان قرآن بودند. به خاطر شغل همسرم سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتم و در همه کشورها فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه می‌دادم و در بعضی از کشورها کلاس‌های قرآنی را پایه‌گذاری کردیم. از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی که داشتم در آلبانی در شهر تیرانا و در بوسنی شهر سارایوو بود، فعالیت‌هایی که در نهایت منجربه ثبت مؤسسه‌ای قرآنی شد که همچنان فعال است.
 
وی گفت: معتقدم انس با قرآن در زندگی آرامش ایجاد می‌کند و پدیده‌های طبیعی در جهان بشریت با درک مفاهیم قرآنی بهتر درک می‌شوند و مسائل اجتماعی با توجه به قرآن راحت تر قابل بررسی و قابل حل است. وقتی قرآن را با توجه به معانی آن مطالعه می‌کنم در تمام مسیر زندگی راهنمای من و حتی از بعضی کتاب‌های روانشناسی در تقویت اراده و توکل برایم برتر بوده و هست.
مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس
 
روش تدریسی که برای این کتاب در نظر گرفته‌ام، روشی است که در خود کتاب به آن اشاره شده است. علاوه بر آن از تجربیاتی که در این زمینه داشتم نیز بهره گرفته و همچنین روش مباحثه دانشجویی نیز استفاده کرده‌ام. با توجه به اینکه هر کتاب 8 درس دارد مدت 12 جلسه برای هر کتاب در نظر گرفته شده است و هم اکنون با گذشت نزدیک به 4 ماه از این کلاس‌ها در حال اتمام کتاب سوم هستیم.
 
با توجه به این که اغلب ایرانیانی که به مالزی می‌آیند، قشر دانشجو هستند و معمولا 2 تا 5 سال برای تحصیل در مالزی اقامت دارند، فرصت مناسبی است که در این کلاس‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود، شرکت کنند و با توجه به این که این مؤسسه قرآنی الهدی به صورت قانونی به ثبت رسیده، امید است که مالزیایی‌هایی که علاقمند هستند نیز بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند. امید است تشکیل چنین کلاس‌هایی خنثی‌کننده تبلیغات نادرست نسبت به ایرانیان بوده و نتیجه مثبتی داشته باشد. نخستین محفل انس با قرآن به صورت مشترک با مالزی برگزار شد و مهمان ویژه و سخنران این برنامه داتو عبدالطیف، مدیرعامل بزرگترین مرکز چاپ و نشر قرآن کریم در مالزی بود.
 
قرآن‌آموزان چه می‌گویند؟

قرآن آموزان و شرکت‌کنندگان این کلاس‌ها نیز در مصاحبه‌ای نظرات خود در رابطه با روند آموزش قرآن در مؤسسه الهدی این‌گونه اعلام کردند:

- قرآن را راحت‌تر از قبل معنی می‌کنم و خیلی خوشحالم که در این زمینه به فرزندانم در منزل نیز می‌توانم کمک کنم خداوند را شاکرم که کلاس‌هایی برای آموزش قرآن در غربت برایمان ایجاد شده است.
- تأثیر مثبت آن را در زندگی خود کاملا احساس کردم و لذت خاصی برایم دارد که وقت شنیدن و خواندن قرآن می‌توانم بعضی قسمت‌ها را درک کنم.
- به وسیله دوستانم از برگزاری چنین کلاس‌هایی اطلاع پیدا کردم و آشنایی با زبان عربی و استفاده آن در مفاهیم قرآنی انگیزه بسیار مهمی برای ادامه کلاس‌ها برایم بود و با وجود مشغله‌ای در کار و زندگی دارم شوق فراوانی برای آموزش دارم.
- علت حضورم در این کلاس‌ها احساس نیاز به یادگیری مفاهیم قرآنی بوده تا بتوانم منظور اصلی و ترجمه قرآن را بیشتر از گذشته و دقیق‌تر متوجه بشوم. من قبلا در کلاس‌های معارف قرآنی و تجوید نیز که از طرف بخش خانواده رایزنی و مؤسسه قرآنی الهدی برگزار می‌شد، شرکت داشتم. از این که شرایطی را ایجاد کرده‌اید تا علاوه بر یادگیری قرآن و مفاهیم آن، با مباحث دینی، اسلامی و اعتقادی با روش مباحثه‌ای و تبادل نظر با دیگر علاقمندان آشنا شوم، بسیار سپاسگزارم و این مورد را از نقاط قوت این کلاس‌ها می‌دانم.
- خیلی خوشحالم که هم خودم هم فرزندم می‌توانیم از آموزش‌های قرآنی این مجموعه استفاده کنیم.

لازم به توضیح است کلاس‌های کتابخوانی و سلامت و آموزش قرآن کودکان از کلاس‌های فعال این مرکز بوده و همچنان با استقبال ایرانیان مقیم مواجه است.
 
مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس



مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس

مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس



مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس

مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس

مؤسسه الهدی و تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس
captcha