تابلوی «دلجویی» اثر عبدالحمید قدیریان رونمایی شد
کد خبر: 3469608
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
در همدردی با شیعیان نیجریه؛

تابلوی «دلجویی» اثر عبدالحمید قدیریان رونمایی شد

گروه هنر:عبدالحمید قدیریان، نقاش و طراح صحنه سینما، با نزدیك شدن به مراسم اربعین هزار شهید حادثه نیجریه از تابلویی با نام «دلجویی» رونمایی كرد.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان؛ هنرمند نقاش درمورد چگونگی شكل‌گیری ایده این تابلو گفت: ایده خلق این تابلو از اربعین حسینی امسال شكل گرفت. زمانی كه به كربلا مشرف شدم، جمعیت منسجم و پرتعدادی از سیاه‌پوستان را دیدم و از آنجا كه در این چند سال با چنین افرادی با این خصوصیت روبه‌رو نشده بودم، كنجكاو شدم كه بدانم اهل كجا هستند و هنگامی كه با آنان هم صحبت شدم، فهمیدم این جمعیت سیاه‌پوست از شیعیان نیجریه هستند.
وی ادامه داد: بعد از آشنایی با شیعیان نیجریه كه مردمانی با روح لطیف و عاشق اهل بیت(ع) بودند چند جلسه هم‌صحبت شدیم، آن‌ها از گسترش شیعه در نیجریه توسط شیخ زكزاكی گفتند كه چگونه آن مرد بااخلاق بعد از انقلاب با سفر به ایران و آشنا شدن با افكار امام‌(ره) عاشق شخصیت امام شده و بعد از تحصیل در قم به موطن خود باز گشته و جمعیت 500 نفری شیعیان را با ممارست و امداد از اهل بیت(ع) به 25 میلیون نفر افزایش داده است.
خالق تابلوی دلجویی در ادامه افزود: چند وقت بعد از آشنایی با شیعیان نیجریه و حیرت از نور هدایت الهی برای جذب خوبان عالم خبر حمله دژخیمانِ وابسته به عربستان و تفكر صهیون را به شیعیان دریافت كردیم كه در آن فاجعه دردناك حدود بیش از 1000 نفر از مردم بی دفاع و مظلوم به شهادت رسیدند و رهبرشان را به اسارت گرفتند و این حادثه دل همه انسان‌های پاك‌طینت را به درد آورد.
طراح صحنه مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس(س)» گفت: با غم یاد آن حادثه روزها را سپری كردم تا اینكه روز میلاد رسول اكرم(ص) در حسینیه امام خمینی به دیدار رهبری رفتیم و ایشان از بی‌تفاوتی جهان اسلام نسبت به اتفاقات دردناكی كه برای شیعیان رخ داده است ابراز ناراحتی كردند و این انتقاد ایشان شامل امثال من هم می‌شد و من را به نوعی بیدار كرد. از دیدار رهبری كه برگشتم، مستقیم به آتلیه رفتم و با تنها ابزاری كه داشتم، سعی كردم بی‌تفاوت از كنار این حادثه نگذرم و شروع به كشیدن تابلویی كردم.
عبدالحمید قدیریان در مورد تلمیح تابلو به یكی از وقایع روز عاشورا گفت: وقتی در پروژه فیلم ثارالله كار می‌كردم «جُون» یكی از شخصیت‌های دوست داشتنی عاشورا بود كه امام‌حسین(ع) لحظه شهادت بر بالای سر او نشست. حادثه‌ای كه برای شیخ‌ زكزاكی اتفاق افتاد مرا به یاد آن ماجرای تاریخی انداخت و تابلو را از آن الهام گرفتم.
وی افزود: چون شیخ زكزاكی هنوز زنده است و در زندان به سر می‌برد، در این تابلو او را با حالتی زخمی و چشمانی نیمه‌باز كشیدم كه امام بر بالین او آمده و به نوعی از او دلجویی می‌كند و در پس‌زمینه كشتار شیعیان نیجریه را به صورت نمادین كار كردم.
خالق اثر «دلجویی» با اشاره به هدفش از كشیدن این نقاشی گفت: نیتم این بوده كه این تابلو در اربعین شهدای نیجریه به دست آنان برسد؛ چراكه این تابلو حاوی پیامی است كه به آنان می‌گوید «اگرچه لطمه شدیدی خورده‌اید ولی امام (ع) در كنار شماست» و این بهترین تسلی برای شیعیان نیجریه است.

captcha