آیه ۵۵ سوره مائده معرف شخصیت امام علی(ع) است
کد خبر: 3454616
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶

آیه ۵۵ سوره مائده معرف شخصیت امام علی(ع) است

گروه اندیشه: استاد حوزه علمیه مشهد در ارتباط با نظر آیت الله بهبهانی درباره آیه شریفه ۵۵ سوره مائده، گفت: این آیه معرف جریانی خاص یعنی امیرالمومنین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اولین شب از برگزاری مراسم چهلمین سالگرد درگذشت آیت الله العظمی بهبهانی، شامگاه 28 آبان ماه در دارالعلم آیت الله بهبهانی شهرستان اهواز برگزار شد.

آیت الله سید جعفر سیدان استاد حوزه علمیه مشهد در این مراسم اظهار کرد: مهمترین گوهر در دوران زندگی انسانها و افراد بشر، هدایت؛ به معنای شناخت صحیح اعتقادی، اخلاقی و عملی است. این حقیقت است که به حکم عقل و نقل مهمترین محصول دوران زندگی یک انسان به شمار می‎رود و براین اساس خداوند، قرآن کریم را سعادت بخش، پیامبراکرم(ص) را هادی و ائمه اطهار(ع) را هدایت گر معرفی فرموده است. برخی از مفسران متذکر شده اند که در سوره حمد خداوند به بندگان دستور فرموده که هدایت را از باریتعالی بخواهند؛ با بررسی بیشتر روشن می شود همه ارزش ها مرتبط با هدایت است.

استاد و مدرس حوزه علمیه مشهد عنوان کرد: شخصیت آیت الله بهبهانی میان علمای شیعی در مباحث اعتقادی، اصولی، فقهی، کلامی و تفسیری کم نظیر بوده است؛ آثار ایشان و شاگردانشان شاهد بر این مدعاست. آثار ایشان از استوانه های علم و فضیلت بوده که در آنها گوهر هدایت را در جهت صحیح خود یافته و در نشر آن به صور مختلف تلاش کردند.

آیت الله سیدان بیان کرد: ایشان در مطالب اصولی، فقهی، اخلاقی، کلامی، تفسیری و ولایی دقت های خاص خود را داشته اند؛ در کتاب شریف مصباح الهدایه فی اثبات الهدایه که 40 حدیث و 40 آیه قرآن در آن آمده و در هر بخشی به بهترین صورت مطرح شده است، موضوعات مختلفی به عنوان اشکال مطرح شده و به دقیق ترین صورت پاسخ داده شده است.

استاد حوزه علمیه مشهد در ارتباط با آیه شریفه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏ اند همان کسانى که نماز برپا مى‏ دارند و در حال رکوع زکات مى‏ دهند»، توضیح داد: در این آیه شریفه به تصدیق احادیث فراوان عامه و خاصه مقصود از «ولی» آقا امیرالمومنین علی(ع) است و نکته در اینجاست که بزرگان درباره این آیه گفته اند این آیه دارای کلیت است اما مصداق این آیه به حکم مدارک قطعی روایی از اهل سنت و خاصه شخصیت امام علی(ع) است. آیت الله بهبهانی در این کتاب می گوید که آیه عنوان کلی نیست بلکه از آیه استفاده می شود که معرف جریان شخصی است و آن جریان شخصی را حدیث امام علی(ع) می داند. چراکه انفاق و پرداخت زکات در هیچ فقهی استحباب ندارد بنابراین وقتی در کلام فصیح و بلیغ «وَهُمْ رَاکِعُونَ» می آید و در هیچ فقهی خصوصیتی ندارد معلوم  می شود که به جریانی در خارج رخ داده شده و تحقق یافته اشاره دارد.

وی در پایان گفت: شخصیت آیت الله بهبهانی بسیار ممتاز بوده و بجاست هرچه بیشتر درباره بیاناتشان تحقیق شود و نشر یابد.

captcha