امر به معروف و نهی از منکر؛ واجبی فراموش شده در جامعه
کد خبر: 3390908
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴

امر به معروف و نهی از منکر؛ واجبی فراموش شده در جامعه

گروه اجتماعی: فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر امر به معروف و نهی از منکر را واجبی دانست که متاسفانه اجرای درست آن در سطح جامعه به فراموشی سپرده شده است.

سرهنگ علیرضا سازگار فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با گرامیداشت هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر، گفت: دهه اول محرم به نام دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده که نیازمند توجه جدی است.

وی با بیان اینکه فلسفه قیام امام حسین(ع) احیاء امر به معروف و نهی از منکر بوده است، افزود: متاسفانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر از واجب‌هایی است که در سطح جامعه کمرنگ و حتی فراموش شده است.

سازگار با اشاره به اینکه این فریضه مهم در سطح جامعه بسیار مظلوم واقع شده است، بیان کرد: اگر چه سازمان و تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر در خود سپاه است و از اول انقلاب با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده اما بحمدالله در چند سال اخیر به این واجب فراموش شده به خصوص در خود شهرستان کاشمر بیشتر اهمیت داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان با امام جمعه  است، قائم مقام آن فرماندار بوده و دبیری این ستاد را سپاه برعهده دارد، تصریح کرد: این ستاد در خصوص مسائل کلی شهرستان، واجبات و معروفات ترک شده و شناسایی منکرات به خصوص در بخش های اداری و صنوف اقدام می‌کند.

فرمانده سپاه کاشمر با بیان اینکه خود سپاه هم به نام مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی دارد، گفت: در خصوص اهمیت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر روایات و آیات بسیاری آمده که قابل توجه است.

هجمه‌های ضد فرهنگی عامل کمرنگ شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر

وی در ادامه یکی از دلایل کمرنگ شدن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را هجمه‌های ضد فرهنگی دشمن که به واسطه جنگ نرم و یا شبیخون فرهنگی علیه کشور به راه انداخته دانست و بیان کرد: متاسفانه این هجمه‌ها در برخی از افراد نفوذ کرده است.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشمر با اعلام اینکه باید افراد را از پیامدهای ترک این فریضه مهم در جامعه مطلع کرد، گفت: ترس یکی از دلایلیاست که افراد اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند به طوری که بعضأ می‌گویند با انجام این فریضه امکان دارد فرد طرف مقابل اقدام به تخریب باغات و صدمه وارد کردن به خانواده کند.

وی همچنین ضعف ایمان، نداشتن صبر و حوصله، خجالت کشیدن و ... را از دیگر دلایل عدم اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و افزود: اینکه بگوییم چون خودمان بعضی از مسائل را رعایت نمی‌کنیم پس نباید آن‌ها را به سایر افراد تذکر داد تفکر کاملا اشتباهی است.

تلاش برای تبدیل شدن تذکر لسانی به گفتمان عمومی

سازگار در ادامه با بیان اینکه بعضی از مردم توقع دارند اجرای این فریضه توسط دولت و مسئولان انجام شود، افزود: تلاش ما بر این است که تذکر لسانی تبدیل به یک گفتمان عمومی در سطح جامعه شود.

وی با تاکید بر اینکه منظور از انجام امر به معروف و نهی از منکر تنها برای حجاب نیست، بلکه شامل تمامی مسائل می‌شود، افزود: در درجه اول به دنیال این هستیم که به خود واژه امر به معروف اهمیت داده شود.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه اگر خالی بودن بعضی از مساجد از جوانان به دلیل انجام ندادن تبلیغات کافی در این زمینه است، اظهار کرد: قطعأ اگر جوانان هر محله بیشتر به مسجد بروند در حوزه استحفاظی آن مسجد کمتر شاهد بزهکاری و بیکاری خواهیم بود.

راه‌اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلیه پایگاه‌ها

وی در ادامه به مهم‌ترین کارهای انجام شده توسط سپاه ناحیه مقاومت کاشمر در این راستا اشاره کرد و گفت: راه اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح کلیه پایگاه‌های سطح شهرستان انجام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با بیان اینکه اعضای این شورا متشکل از امام جماعت مسجد، فرمانده پایگاه، معتمدان محل و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: توجیه مجریان طرح جهت اجرای این فریضه مهم با برگزاری کلاس‌های تخصصی و نیمه تخصصی از دیگر کارهای انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.

وی همچنین از برگزاری جلساتی در جهت آسیب‌شناسی کمرنگ‌شدن حضور جوانان در نماز جماعت و پرداخت زکات و خمس خبر داد و افزود: در ماه‌های خاصی از سال همانند رمضان، محرم و مراسمات عمومی به خصوص دهه اول محرم گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر تشکیل می‌شوند.

سازگار در ادامه به شناسایی دارندگان ماهواره و توجیه کردن آن‌ها اشاره کرد و گفت: دارندگان ماهواره تاکنون بیش از 200 دستگاه را به صورت داوطلبانه تحویل داده‌اند که به جای آن‌ها دستگاههای دیجیتال دریافت کرده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: در سطح ادارات شهرستان جلسات مختلفی برای دلایل عدم استفاده از ماهواره توسط مدیران و کارکنان برگزار شده است، هرچند در این خصوص موفق نبوده‌ایم اما افراد به طور کامل توجیه شده‌اند.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر، برگزاری جلسات برای رفع شبهات دینی، فضاسازی فرهنگی در سطح شهر، توزیع بسته‌های فرهنگی بین خانم‌های بدحجاب، برگزاری دوره‌های تخصصی برای ضابطان، راه‌اندازی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در سطح تمامی ادارت را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

اجرای طرح ارشاد محله توسط پایگاه‌های مقاومت

وی در ادامه از اجرای طرح ارشاد محله توسط پایگاه‌های مقاومت در سطح تمامی پایگاه‌ها خبر داد و گفت: مهم‌ترین هدف اجرای این طرح داشتن یک محله عاری از بی سوادی، بیکاری، بزهکاری، طلاق و ماهواره است.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشمر با بیان اینکه هدایت افرادی که به صورت خاص و یا شاخص در یک محله گناهی را به طور علنی ترویج می‌کنند از دیگر اهداف تشکیل این شورا است، افزود: در این طرح مخاطب طی یک فرآیند چند ماهه توسط یک فرد تاثیرگذار مورد ارشاد قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه 800 نفر در سطح شهرستان در اجرای این طرح دخالت دارند، ادامه داد: وقتی قرار است امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود هفت گام دارد که باید رعایت شود.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با اشاره به اینکه گام اول مربوط به احصاء معروفاتی است که همانند زکات و خمس ترک شدند، عنوان کرد: در گام دوم اولویت‌های منکرات و معروفات را مشخص می‌کنیم.

وی گام سوم را مربوط به ریشه‌یابی و علل به وجود آمدن منکرات و گام چهارم را مربوط به علل راهکارها و تعیین مجریان دانست و بیان کرد: در گام پنجم عواملی که برای این طرح مشخص شدند توجیه می‌شوند و در گام بعدی اقدامات به صورت جمعی و یا فردی اجرا می‌شود.

آمران امر به معروف از پشتیبانی قضایی برخوردارند

سازگار با بیان اینکه در گام آخر اگر نتیجه مثبت بود این اقدامات برای بالا بردن تجارب سایر پایگاه‌ها به استان ارسال می‌شود و اگر منفی بود مجدد از گام چهارم علل پیگیری می‌شود، ابراز کرد: بسیجیانی که با حکم ماموریت اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند از پشتیبانی قضایی برخوردار هستند.

وی در ادامه با تاکید براینکه از تمامی شهروندان برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر استقبال می‌کنیم، گفت: کسانی که می خواهند در سطح جامعه اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند مجاز به هر نوع برخوردی نیستند زیرا هدف فقط تذکر لسانی و جلوگیری از اقدامات سلبی است.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان کاشمر با بیان اینکه اگر امر به معروف به گفتمان رایج هر محله تبدیل شود آن موقع می‌توان گفت تا حدودی به اهداف خود رسیده‌ایم، بیان کرد: کسانی که در اجرای این فریضه مهم از سوی بعضی افراد تهدید می‌شوند نباید از ادامه کار خود نا امید و مایوس شوند.

با پیشرفت تکنولوژی اصول جامعه اسلامی تغییر نمی کند

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط و زمان در انجام این واجب مهم تاثیرگذار است، گفت: هرچند زمان به نسبت گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته اما اصول ما تغییر نکرده است.

سازگار با اشاره به اینکه هر چقدر جامعه بشریت به لحاظ تکنولوژی پیشرفت کند نماز همان پنج وعده و پرداخت زکات و خمس و رعایت احترام  پدر و مادر واجب است، افزود: این‌ها اصولی است که در اسلام شناخته شده و با پیشرفت تکنولوژی تغییر نخواهد کرد بلکه این روش‌های ماست که باید در نوع برخوردها و گفتمان تغییر کند.

captcha