حجاب؛ واجب مغفول مانده
کد خبر: 3326975
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

حجاب؛ واجب مغفول مانده

گروه اجتماعی: حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند که متأسفانه در جامعه اسلامی مورد غفلت قرار گرفته شده است.

اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان در اثر حفظ نگاه را فراهم می‌کند.

حجاب از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است زیرا غرایز و التهاب جسمی و معاشرت‌های بی بندوبار را کنترل و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌سازد. حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

سال‌های اخیر در فضای جامعه عواملی وارد شده که به تشدید بد حجابی در جامعه دامن زده است، سیل روز افزون شبکه‎های فارسی زبان ماهواره‎ای که انواع فیلم و سریال و موسیقی را پخش می‎کنند در تشدید وضعیت نابسامان حجاب بسیار موثر بوده است به طوری که گرد این مضلات به دامن همه، حتی مردم نقاط روستایی نیز نشسته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری نیز از این گزند تهاجم فرهنگی در امان نمانده است و «بدحجابی» و شکسته‌شدن حریم‌‌های شرعی بین محرم و نامحرم در سطح استان و بی‌اعتنایی بسیاری از مسئولان به این هنجارشکنی آشکار که می‌تواند آفت‌های بسیاری را به همراه داشته باشد نمونه‌ای از نابهنجاری‌هایی است که سنخیتی با روحیات مردم سنتی و مذهبی این استان ندارد با این وجود همچنان در حال گسترش است.

خانواده‌‎ها از نقش تربیتی خود غافل شده‌اند

مدیر تذکر لسانی و مشاور دبیر ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری در همین رابطه در گفت‎وگو با ایکنا، حفظ حریم انسانی، آرامش روانی خانواده و حفظ امنیت اخلاقی جامعه را از فواید حجاب برشمرد و افزود: متزلزل شدن نظام خانواده و جامعه و از بین رفتن امنیت آن از عواقب بی‌حجابی در جامعه است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا یزدانی با اشاره به اینکه وضعیت حجاب نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است اظهار کرد: فراموش شدن دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با انقلاب به وسیله شبیخون فرهنگی و نبود جایگاه آموزه‌های دینی در زندگی افراد از عمده دلایل گرایش جوانان به بی‌حجابی است.

وی تقلید کورکورانه در مقوله بی‌حجابی و عدم طراحی لباس‌های متناسب با دین را از دلایل دیگر بی‌حجابی در جامعه عنوان کرد.

به گفته وی، ما مسائل فرهنگی را به فراموشی سپرده‌ایم و نهادهای فرهنگی نیز از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند که همین امیر موجب کم‌رنگ‌تر شدن فرهنگ بومی و اصیل شده است.

یزدانی به نقش بی‌بدیل خانواده‌ها در گرایش فرزندان به سمت عفاف و حجاب، گفت: عدم تامین محبت جوانان در محیط خانه و نبود تربیت دینی از دلایل اصلی گرایش به بد‌حجابی است تا جوان بدین طریق نیازهای عاطفی خود را به وسیله خودنمایی در جامعه تامین کند.

وی با بیان اینکه تبلیغات زیبای دین در جامعه ضعیف است، با رد برخورد فیزیکی با افراد بدحجاب، خاطر نشان کرد: برخورد فیزیکی با افراد بد‌حجاب نتیجه عکس خواهد داشت و موجب لجبازی و گمراهی بیشتر افراد خواهد شد.

مزیت‌های حجاب برای جوانان بازگو شود

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس نهم نیز در گفت‎وگو با ایکنا با بیان اینکه وضعیت حجاب نسبت به سالیان قبل در استان سست‌تر شده است، افزود: تربیت ناصحیح خانواده‌ها و نبود فعالیت‌های فرهنگی در جامعه از مهم‌ترین عوامل اصلی گرایش به بد‌حجابی هستند.

امیرعباس سلطانی اظهار کرد: زمانی که کار فرهنگی بسیار محدود باشد و جاذبه‌ها و مزیت‌های حجاب برای جوانان بازگو نشود، زمینه برای شبیخون و تهاجم فرهنگی باز خواهد شد و استکبار به وسیله جنگ نرم همچون ماهواره موجب گرایش جوانان به بدحجابی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه داشتن حجاب یک سپر محکم در برابر فساد و آسیب‌های جاری در جامعه است خاطر نشان کرد: بی‌حجابی می‌تواند جامعه را به سوی مفاسد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سوق دهد.

سلطانی زنده کردن فریضه الهی امربه معروف و نهی از منکر به عنوان کار فرهنگی و تدوین برنامه‌های میان مدت برای بهبود وضعیت حجاب را از برنامه‌های کاربردی برای گرایش جوانان به حجاب عنوان کرد.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ حجاب از زمان کودکی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه حجاب یک امر ضروری و سفارش شده دین اسلام است، اظهار کرد: اسلام و آموزه‌های اسلامی را باید از همان ابتدا به فرزندان آموزش دهیم تا بدین وسیله ارزش‌های مذهبی در آن‌ها نهادینه شود.

جواد کارگران افزود: عدم وجود اشتغال و مسکن و فراهم نبودن شرایط ازدواج یکی از دلایل عمده گرایش جوانان به این تهاجم فرهنگی است که می‎طلبد دولت شرایط اولیه را برای جوانان فراهم کند تا راه گرایش به سمت بدحجابی و دیگر معضلات اجتماعی نیز بسته شود.

وی در ادامه بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد و گفت: هرچند جامعه نقش موثری در رفتار اجتماعی افراد دارد اما خانواده ‎ها به واسطه اینکه به طور مستقیم با جوانان در ارتباط هستند باید در تربیت صحیح آنان همت گماشته و مراقب رفتارهای فرزندان خود باشند.

نادیده گرفتن فریضه امر به‌معروف و نهی از منکر در زمینه حجاب

قاری بین‌المللی نیز در گفت‎وگو با ایکنا جایگاه ویژه حجاب از نگاه قرآن را یادآور شد و با بیان اینکه آرامش وجودی زن فلسفه حفظ حجاب است، افزود: بزرگترین معضلی که بدحجابی به دنبال دارد اذیت و آزار بانوان بد‌حجاب خواهد بود.

عیسی خورشیدی با انتقاد از وضعیت کنونی حجاب در استان، تصریح کرد:در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فریضه امربه معروف و نهی از منکر یا نادیده گرفته می‌شود یا آن‌چنان که سفارش شده است مورد اهمیت قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه امربه معروف و نهی ازمنکر تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: نهادهای مسئول برای بهبود و اصلاح جامعه باید در انجام وظایف خود اخلاص داشته باشند و جناح‌های سیاسی نیز بر عملکرد آن‌ها تاثیر نگذارد.

خورشیدی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در برخورد با افراد بد‌حجاب در جامعه تصریح کرد: شاید تنها یک درصد از افراد جامعه از بی‌حجابی خود غرض دارند اما اکثر مردم برای هم‌رنگ شدن با جامعه و تقلید کورکورانه بی‌حجابی را انتخاب می‌کنند.

خورشیدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد بدحجابی و دو معضل نا امنی و مورد اذیت و آزار قرار گرفتن زن، گفت: بی‌حجابی موجب پیش رفتن جامعه به سمت ناپاکی و ناامنی، بالا رفتن سن ازدواج و بی‌رغبتی جوانان برای ازدواج خواهد شد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان در کودکی افزود: باید از همان دوران کودکی فرزندان را به حجاب تشویق کنیم تا در سن جوانی خود حجاب را اختیار کنند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد میربد اظهار کرد: جامعه ما در خط قرمز پوشش قرار نگرفته‌ است اما متاسفانه گرایش به بدپوششی و رفتارهای نامناسب فردی افزایش یافته است که این ریشه در بیکاری جوانان و عدم تامین اوقات فراغت مناسب دارد.

وی به تاثیر نامطلوب رسانه اشاره کرد و گفت: اگر فضای واقعی جامعه را اصلاح کنیم، تاثیرات رسانه کمتر خواهد شد.

میربد به لزوم تدوین برنامه علمی و عملی مدون برای ترویج حجاب تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد در طول 10 سال آینده چرخشی از سمت انحراف خواهیم داشت و چون پوشش با فطرت انسان متناسب است، این برنامه امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در خیابان‌ها نمی‌شود افراد را تربیت کرد گفت: متدینین با مشاهده افراد بی‌حجاب نباید با آن‌ها مقابله کنند بلکه از طریق روش‌های نوشتاری و گفتاری آن‌ها را هدایت کنند.

با این وجود انتظار می‎رود نهادهای تاثیرگذار حداکثر تلاش خود را به منظور اجرای فعالیت‌های فرهنگی مناسب در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام دهند چراکه با توجه به هجمه رسانه‎ای دشمن باید برنامه‎ریزی‎های فرهنگی منسجم مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین افراد جامعه نیز نباید از دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر غافل شوند.

captcha