افتتاح هفتمین نمایشگاه «بهار قرآن» در کابل
کد خبر: 3319781
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

افتتاح هفتمین نمایشگاه «بهار قرآن» در کابل

شعب خارجی: هفتمین نمایشگاه «بهار قرآن» پنج‌شنبه، ۴ تیر، از سوی شورای عالی قرآنی افغانستان در کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، این نمایشگاه با حضور علما، اساتید دانشگاه، دانشجویان و صدها تن از شهروندان کابل از سوی شورای عالی قرآنی افغانستان در مسجد جامع الزهرا(س) افتتاح شد. 
عباس حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان هدف از افتتاح نمایشگاه بهار قرآن را بهره‌مندی از فضای معنوی ماه مبارک رمضان برای درک هرچه بیشتر کلام وحی عنوان کرد.
وی ایجاد هماهنگی بین شوراهای فرهنگی، قرآنی، برگزاری مسابقات قرآن بین قاریان مطرح از گروه بانوان و آقایان، مسابقات قرآنی کودکان و برگزاری مسابقه حفظ قرآن مجید را از دیگر اهداف این نمایشگاه عنوان کرد.
به باور رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان، فضای جامعه اسلامی امروز آغشته به رذایل شده و مردم به نحو احسن از فضای معنوی ماه مبارک رمضان استفاده نمی‌کنند.
این فعال قرآنی افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند باعث حرکت وحدت‌بخش بین مسلمین، ایجاد صلح و امنیت و برچیدن رذایل از جامعه گردد.
در این نمایشگاه پیام عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز توسط نماینده این وزارتخانه، قرائت و در آن بر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تأکید شد.
در پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان آمده است: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه را برای بازگشت انسان به آموزه‌های بزرگ معنوی و قرآنی فراهم می‌کند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این پیام تأکید کرد: در شرایطی که مصائب فراوان دامنگیر جامعه اسلامی است، درک درست آموزه‌های قرآنی برای جوانان یک نیاز مبرم است.
همچنین در این مراسم پیام حضرت آیت‌الله محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضوانی بامیانی، مسئول کمیسون فرهنگی شورای علمای شیعه قرائت شد.
در این پیام آیت‌الله محسنی مردم را دعوت به استفاده از مفاهیم قرآن و فضای معنوی رمضان کرد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عیسی حسینی مزاری از دیگر سخنرانان این مراسم بود.
 نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در افغانستان با مهم‌خواندن برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، آن را در راستای ترویج فرهنگ قرآنی مهم خواند و پس از عزم ملی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: عمل به مفاهیم قرآن است که زندگی انسان‌ها را زیر و رو می‌کند و جامعه را به سوی ثبات، آرامش و ترقی در عرصه‌های مختلف سوق خواهد داد. 
وی گفت: مردم افغانستان در شرایط کنونی بیش از همه نیاز به عمل به دستورات قرآن دارند تا از بحران کنونی نجات پیدا کنند. 
رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان، مسئولیت انسان در برابر اجتماع را یک ضرورت خواند و مسئولیت در برابر امت مسلمان را ضروری‌تر و اثرگذارتر از آن دانست و گفت: توجه به وضعیت برادران و خواهران ما در عراق، سوریه، یمن، بحرین و لبنان از وظایف اصلی مسلمانان است و در این میان توجه به مسئله فلسطین بسیار مهم و ضروری است.
مزاری، برگزاری پرشکوه روز جهانی قدس امسال را نشئت‌گرفته از فرهنگ قرآنی دانست و مردم افغانستان را ترغیب کرد که برای نشان‌دادن اینکه چقدر قرآنی و عامل به دستورات قرآن هستند، روز قدس را با شکوه‌تر از سال قبل برگزار کنند. 
ناصر جهانشاهی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان نیز یکی دیگر از سخنرانان این نمایشگاه بود که بر تحول‌پذیری، هدایت‌گری و وحدت مسلمین با تمسک به آموزه‌های قرآنی تأکید کرد.
جهانشاهی با بیان اینکه قرآن کتاب تحول و تدبر است؛ گفت: در شرایط کنونی جهان استکبار تلاش می‌کند که جوانان ما را به انحراف بکشاند، بنابراین ما باید از ‌آموزه‌های قرآنی به نحو احسن بهره‌مند شویم.
وی با بیان این‌که قرآن کتاب وحدت است، گفت: مسلمانان جهان باید قرآن را نماد وحدت خویش قرار دهند تا نجات پیدا کنند.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین فیاض ارزگانی، یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه نمایشگاه قرآن کابل گفت: قرآن یک متن عادی و ساده نیست؛ بلکه معتبر‌ترین سند برای تبیین اسلام و استخراج قوانین اسلام است.
فیاض گفت: قرآن انسان را به زندگی شرافتمندانه و صلح و آرامش دعوت می‌کند.
هفتمین نمایشگاه بهار قرآن کابل به مدت ۱۰ روز از ساعت 9 صبح تا 16 به وقت محلی پذیرای علاقمندان است.

captcha