آیت‌الله مطهری، مجتهدی جامع و کم‌نظیر/ برای فهمیدن این فیلسوف باید آثارش را مطالعه کرد
کد خبر: 3219780
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۴
طباطبایی‌اشکذری عنوان کرد:

آیت‌الله مطهری، مجتهدی جامع و کم‌نظیر/ برای فهمیدن این فیلسوف باید آثارش را مطالعه کرد

گروه اندیشه: امام جمعه فریمان گفت: شهید مطهری، شخصیتی جامع و کم‌نظیر است به گونه ای که ایشان از سنین کودکی علاقه شدیدی به آموزش و مکتب داشته‌اند.

حجت‌الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، امام جمعه فریمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه شهید مطهری، شخصیتی جامع و کم‌نظیر است، افزود: آیت‌الله مطهری در سن کودکی و هنگامی که هنوز برای آموزش کوچک بوده است، علاقه شدیدی به آموزش و مکتب داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه روزی معلم مکتب، صبح اول وقت که به مکتب می‌رسد، شهید مطهری را مشاهده می‌کند که پشت در به خواب رفته است، اظهار کرد: این امر نشانه بلوغ، استعداد، نخبگی و کم‌نظیربودن این استاد بزگ است و شهید مطهری را همسان با بوعلی‌ها و بهمن‌یار‌ها نشان می دهد.

آیت‌الله مطهری؛ مجتهدی مسلم در حوزه علمیه

امام جمعه فریمان با بیان اینکه شهید مطهری مجتهدی مسلم در حوزه علمیه بوده و هرگز کسی در اجتهاد او تردید نداشته است، اظهار کرد: ایشان وقتی در امتحان دانشکده الهیات دانشگاه تهران حضور می یابد، استادش می گوید، اگر نمره بالاتر از 20 بود به مطهری می‌دادم.

وی با تأکید بر نخبگی و جامعیت شخصیت شهید مطهری، اظهار کرد: آثار این استاد، تمام ابعاد زندگی بشر را تحت الشعاع قرار می‌دهد، برای کودکان کتاب «داستان و راستان»، برای بزرگان و علما کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، همچنین برای پزشکان مسئله حجاب را در انجمن پزشکان مطرح می‌کند.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری ابراز کرد: شهید مرتضی مطهری برای افرادی که گرایش‌های قومی‌گرایی داشتند نیز خدمات ایران و اسلام را مطرح می‌کند؛ این امر نشان‌دهنده جامعیت شخصیت شهید مطهری است و امید آن می‌رود فرزندان ما از ایشان درس گرفته و مطهری‌های آینده را تحویل جامعه دهند.

شهید مطهری؛ شخصیتی مقبول در میان عوام و خواص

وی با بیان اینکه الگو باید مقبولیت داشته باشد و کسانی که می‌خواهند الگوپذیری کنند باید فرد را به عنوان الگو قبول داشته باشند، اضافه کرد: همچنین الگو نباید کهنه شود، همیشه باید دارای تازگی بوده و از شیرینی بیان و قلم برخوردار باشد تا بتواند اثرگذار واقع شود، این موارد در استاد شهید مطهری بروز داشت زیرا در میان عوام، خواص، متدین و متشرع‌ها شخصیتی مقبول بود.

امام جمعه فریمان با اشاره به اینکه امروزه نیز هنگامی که بیانات استاد از تلویزیون پخش می‌شود، انسان به وجد آمده و روح انسان تازه می‌شود، بیان کرد: پخش سخنرانی‌های شهید مطهری مانند پخش سخنرانی به صورت مستقیم است و همه دوست دارند در میان صحبت‌های ایشان تکبیر بگویند که این نشان از تازگی و شیرینی کلام این معلم شهید دارد.

حجاب هم عصری؛ مانع شناخت شهید مطهری

وی ادامه داد: در قرن پیش رو هرچه زمان سپری می‌شود، شناخت جامعه نسبت به استاد مطهری افزایش می‌یابد زیرا یکی از موانع شناخت مردم عصر حاضر از چنین افرادی، درک نکردن آن‌ها در زمان کنونی است از همین رو هم‌عصری مانع شناخت و معرفی شهید مرتضی مطهری شده بود.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری گفت: حضور شهید مطهری در عصر حاضر مانع شناخت و معرفی این استاد شده است زیرا تا زمانی که فرد زنده باشد، او را نمی‌شناسیم و پس از مرگ وی ابعاد شخصیتی او را درک می‌کنیم به گونه‌ای که با گذر دوره زمانی، این شهید نیز همچون شیخ مفید، شیخ طوسی و ابوعلی سینا به صورت الگویی درخواهد آمد که ایشان را بیش از زمان و عصر آن‌ها می‌شناسیم، از این رو در آینده الگوپذیری از این شهید افزایش می‌یابد.

شهید مطهری؛ الگوی جوانان آزاد و روشنفکر دنیا

وی با بیان اینکه کتب شهید مطهری به بیش از 12 زبان ترجمه و در بیش از 12 کشور جهان به چاپ رسیده است، اظهار کرد: الگوگرفتن از شهید مطهری نه تنها در بین جوانان ایرانی فراگیر است، بلکه ایشان الگویی برای جوانان اسلامی و جوانان آزاد و روشن فکر دنیا هستند.

امام جمعه فریمان ادامه داد: امروز پای صحبت دانشجویی نمی نشینیم که استاد مطهری را به عنوان استاد روشنفکر نشناسد، همچنین صحبت طلاب حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد که شهید مطهری به عنوان چهره، الگو و برازنده در حوزه شناخته شده است.

شهید مطهری بیش از 10 جلد یادداشت قرآنی دارد

وی عنوان کرد: یکی از آسیب های تعریف در جامعه ما، بیان تعریف ها به صورت شکلی است، به گونه ای که رسانه ها تنها در آستانه شهادت و برای جذابیت خبرها مصاحبه ای با مضمون شهید مطهری و سایر علما ترتیب می دهند.

حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری با تأکید بر اینکه شهید مطهری بیش از 10 جلد یادداشت‌های قرآنی و سخنرانی‌های قرآنی دارد، افزود: رسانه به دنبال جذبه خبری هستند اما باید در تبلیغ و تعریف شخصیت‌ها به دنبال تبلیغ ماهوی باشند و نه خبری؛ خبر تنها برای اطلاع‌رسانی به کار می‌رود و این در حالی است که برای فهمیدن شهید مطهری باید آثارش را مطالعه کرد.

وی به نوآوری‌های تفسیری شهید مطهری در سوره‌های حمد، بقره، جمعه و مرسلات اشاره کرد و گفت: استاد شهید مطهری در باب فلسفه نوآوری‌هایی را در بحث «وجود» دارند و واجب است که اساتید این را معرفی کنند، همچنین بانک و اقتصاد را موضوعی دینی مطرح می‌کنند و مسئله حجاب را به عنوان مصونیت و نه محدودیت می‌دانند.

شهید مطهری؛ کارشناس عمیق دینی و با زبان روز

امام جمعه فریمان با تأکید بر اینکه شهید مرتضی مطهری کارشناس عمیق دینی بود که مسائل را با زبان روز و روشنفکری برای مردم بیان می‌کرد، عنوان کرد: شهید مرتضی مطهری قبل از اینکه روشنفکر خوبی باشد و افکارش را بیان کند، پایه های دینی قوی داشت لذا طبق گفته امام خمینی(ره)، آثار این شهید برای همه مطلوب بوده و کسی پس از مطالعه آن گمراه نمی‌شود.

captcha