غربت یک حکم الهی به نام وقف در کشور
کد خبر: 3216728
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
حجت‌الاسلام شرفخانی عنوان کرد:

غربت یک حکم الهی به نام وقف در کشور

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اوقاف با اشاره به اینکه وقف فقط برای روضه نیست بلکه برای نیاز جامعه است، گفت: متاسفانه وقف در کشور به عنوان یکی از احکام الهی در حال غربت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 7 اردیبهشت در همایش بنیاد موقوفه البرز که از 61 دانش‌آموز نخبه گیلانی تجلیل شد، با اشاره به حکایتی از رسول خدا(ص)، اظهار کرد: هرکسی که دنبال علم است و علم و دانش را جست‌وجو می‌کند، بهشت جست‌وجوگر آن است و مانند کسی است که روز را روزه گرفته و شب هم زنده‌داری کرده است. 

وی با اشاره به اینکه کسب علم و تحصیل جایگاه والایی دارد، افزود: اگر کشور ما امروز توانسته مقام‌های دوم و سوم علمی را در دنیا کسب کند، به سبب وجود خیرین بوده است چراکه اکثر مراکز علمی و آموزشی ما موقوفه هستند، اگر امروز بر سر سفره پر خیر و برکت امام(ره) نشسته‌ایم خود ایشان در مدرسه موقوفه تحصیل کرده‌اند و در کتابخانه موقوفه عالم شدند، شهید مطهری هم بر سر سفره موقوفه بزرگ شدند.

حجت‌الاسلام شرفخانی گفت: در کشور ما مراکز حوزه‌ علمیه بر سر سفره وقف نشسته‌اند، در عرصه سلامت ما بیش از 500 بیمارستان موقوفه در کشور داریم؛ همچنین بیش از یک میلیون و 400 هزار رقبه در کشور داریم که مردم ساکن آن هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه علم بدون عمل هیچ فایده‌ای ندارد، ادامه داد: اگر مرحوم البرز بعد سال‌های سال نام و یادش زنده است بخاطر اخلاصی که در علم و عمل داشت، بوده است و ایشان زنده هستند چراکه تعداد قابل توجهی از نخبگان بر سر سفره ایشان می‌نشینند و مرحوم البرز برای حسن تحصیل و پیشرفت علمی کشور اموالش را وقف کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه وقف در کشور به عنوان یکی از احکام الهی در حال غربت است، اما در کشوری مثل آلمان 21 درصد موقوفات آن به علم و پژوهش اختصاص یافته، همچنین در آمریکا 11 دردصد موقوفات در رابطه با علم و پژوهش است، بیشتر مراکز علمی و پژوهشی در دنیا برای علم از پشتوانه وقف برخوردارند، لذا وقف فقط برای روضه نیست بلکه برای نیاز جامعه است و برای این است که انسان در لحظه‌های تنهایی چراغ هدایتی داشته باشد.

حجت‌الاسلام شرفخانی اضافه کرد: مرحوم البرز نیازی به نام نداشت چون هنگام مرگ وصیت کرده بود حتی نامم را روی قبرم ننویسید، او نگران آیندگان بود لذا با وقف اموالش خواست تا نخبگانی که دغدغه مالی دارند را به پیشرفت تشویق کند. همه ما نیز می‌توانیم تک تک مان واقف باشیم نیازی نیست حتما دارایی کلانی داشته باشیم با وقف کوچکترین چیز می‌توانیم از این هدیه الهی بهره‌مند شویم.

در ادامه مهدی حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلاناظهار کرد: تجلیل از دانش‌آموزان نخبه بیانگر بینش فرهنگی است که در مرحوم البرز وجود داشت؛ کار بسیار بار ارزشی که در جهت کشف استعدادها و شکوفایی نوجوانان و عالمان به کار گرفت لذا برنامه امروز هم تجلی اقدام خیرخواهانه آن عالم بزرگوار در 52 سال گذشته است.

وی افزود: مرحوم البرز با این اقدام خود اجازه نداد که فقدان مالی نخبه، مانع پیشرفتش شود؛ لذا زنده ماندن این مرد بزرگ محصول رویکرد عالمانه‌اش است، امیدواریم که این بنیاد بتواند با دیگر بنیادهای جهانی رقابت کند؛ نخبه پروری فقط به شعار نیست بلکه باید امکانات آن نیز فراهم باشد و توسعه کشور صرفا محدود به عده خاصی نیست بلکه همه کسانی که از منافع فرهنگی کشور بهره‌مند می‌شوند، باید در این راستا همکاری داشته باشند چراکه این نخبه‌های الان، مدیران آینده کشور هستند.

captcha