مسابقات قرآن مطلوب نتیجه وجود آموزش‌های مداوم است
کد خبر: 2660038
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
داور مسابقات قرآن:

مسابقات قرآن مطلوب نتیجه وجود آموزش‌های مداوم است

گروه فعالیت‌های قرآنی: آموزش کوتاه مدت، خوب است ولی کافی نیست لذا آنچه نیاز داریم، آموزش‌های مداوم و دنباله‌دار است، همچنین جلسات آموزشی را باید از نظر منابع و بودجه‌های لازم، آنچنان تقویت کنیم زیرا نتیجه آن در مسابقات مشاهده می‌شود.

فرخنده کریم‌زاده، رئیس هیئت داوران بخش بانوان سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به ریزش متسابقان در این دوره، ابراز کرد: حضور نیافتن برخی از چهره‌های برجسته قرآنی در این مسابقات می‌تواند رکود بیشتری در مسابقات ایجاد کند.

کریم‌زاده با بیان اینکه اگر مسابقه هدف آموزشی نداشته باشد، برای چه برگزار می‌شود؟، عنوان کرد: باید مسابقه‌ای برپا کنیم که انگیزه‌ای برای رشد و آموزش ایجاد کنیم، اگر این انگیزه ایجاد نشود و مکانی برای آموزش نباشد، چگونه می‌توان انتظار داشت که مسابقه، کار مفیدی انجام داده باشد.

وی ابراز کرد: همچنین می‌توان برای شرکت‌ کنندگان، از محصولات فرهنگی و نرم‌افزارهای آموزشی استفاده کرد، به این صورت که یادبودها را در قالب نرم‌افزارهای کاربردی به متسابق ارائه دهیم تا در طول سال آن را اجرایی کند.

داور صورت این دوره سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان به اضافه شدن رشته‌های جدید از جمله «طرح زیبایی حفظ و قرائت» اشاره کرد و گفت: در این طرح اگر حافظ، توانایی قرائت داشته باشد، بعد از دریافت امتیاز لازم برای حفظ، بخشی از آیات را از طریق حفظ قرائت می‌کند که این فرهنگِ ‌زیبایی در تلاوت محسوب می شود.

وی با اشاره به موضوع سبک زندگی اسلامی، عنوان کرد: بجاست که این موضوع به جشنواره قرآنی بانوان اضافه شود یا مقالات برگزیده، در این مسابقات ارائه شود تا مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

کریم زاده به تأثیر آموزش قرآن اشاره کرد و گفت: آموزش کوتاه مدت، خوب است ولی کافی نیست لذا آنچه نیاز داریم، آموزش‌های مداوم و دنباله‌دار است، همچنین جلسات آموزشی را باید از نظر منابع و بودجه‌های لازم، آنچنان تقویت کنیم که نتیجه آن در مسابقات مشاهده شود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات اوقاف در کشور ما نقش کنکور قرآنی دارد، ابراز کرد: همان طور که بسیاری از مؤسسات کلاس بازآموزی کنکور می‌گذارند، اوقاف هم باید کلاس‌های ویژه‌‌ای را برای شرکت در مسابقات اوقاف برگزار کند زیرا نباید انتظار داشته باشیم فرد جای دیگر آموزش ببیند ولی در مسابقه اوقاف حتما رتبه بیاورد.

رئیس هیئت داوران بخش بانوان سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی افزود: دیدگاه شرکت در مسابقات اوقاف، دیدگاه برتر و مطرحی است، در حالی که آموزش‌ها در مراکز دیگر سطح بالایی ندارد لذا شایسته است اوقاف این جایگاه آموزشی را به تنهایی یا با همکاری مؤسسات دیگر تأمین کند.

وی عنوان کرد: در مشهد و استان خراسان به خاطر وجود امام رضا(ع) و برنامه دائمی تلاوت در جوار حرم رضوی که توسط اساتید برجسته اجرا می‌شود، مردم رویکرد خوبی به شنیدن و حضور در جلسات تلاوت قرآنی دارند، بنابراین با مهیا بودن زمینه‌ها، انتظار رشد بیشتری داریم.

کریم‌زاده با اشاره به اینکه در تمام کشور حرکت‌های آموزشی باید به سمت تخصصی‌تر شدن و غنی‌شدن در بحث آموزش باشد، ابراز کرد: همان طور که برپایی باشکوه و پربار مسابقات اهمیت دارد، برای بحث آموزش هم به این رویکرد نیاز داریم.

captcha